کد مطلب: ۵۶۸۲۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند عجیب قیمت دلار!/ یک شایعه بازار ارز را بهم ریخت

روند عجیب قیمت دلار!/ یک شایعه بازار ارز را بهم ریخت

در حالی که ابتدای هفته انتظار می‌رفت دلار مسیر صعودی طی کند، دیروز و امروز با کاهش مواجه شد. فعالان بازار با توضیح علت این رفتار خلاف انتظار، از بدبینی این روزهای بازار ارز به مذاکرات و شایعه‌ای که امروز بازار را با تردید مواجه کرده، می‌گویند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو روز انتهایی هفته گذشته دلار آمریکا توانست مرز ۲۶ هزار تومان را فتح کند و حتی تا پایان جمعه شب به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. اما در حالی که انتظار می‌رفت دلار هفته را با افزایشی چشمگیر آغاز کند و نوسان در کانال ۲۶ هزار تومانی بماند، اسکناس آمریکایی پا پس کشید و دوباره ۲۵ هزار تومانی شد.

برخی کارشناسان علت این مسئله را عدم افزایش نرخ حواله درهم می‌دانند. تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که قیمت درهم زیر مرز هفت هزار تومانی قرار دارد، شانس صعود دلار در بازار داخلی بالا نیست.

بعضی دیگر هم معتقدند علت صعود دلار در انتهای هفته گذشته چند روز تعطیلی روزهای قبل از آن بوده که موجب شده بازار در فضایی هیجانی بازگشایی شود. بنابراین با آغاز هفته دلار به روند نرمال خود بازگشته است.

البته دسته سومی هم هستند که معتقدند در هفته آخر دولت دوازدهم، طبیعتا سعی می‌شود با عرضه بیشتر دلار زمینه کاهش یا حداقل ثبات موقتی آن فراهم شود. پس رفتار خلاف انتظار و کاهشی دلار تعجبی ندارد.

جالب‌تر آنکه امروز هم در ادامه روند دیروز بازار ارز با نرخ‌های کاهشی در صرافی‌ملی و معاملات غیررسمی آغاز شد. آن هم درحالی که روز گذشته حمله به کشتی تجاری رژیم صهیونیستی ماجراساز شد.

این نخستین باری بود که جمله به کشتی تجاری خسارت جانی در میان غیر نظامیان به بار آورد! حالا رژیم صهیونیستی مدعی شده که مدارک خود را برای متهم کردن ایران به بریتانیا داده و برخی رسانه‌ها هم گزارش کردند که بریتانیا ایران را مقصر معرفی کرده است.

هرچند مسئولان ایرانی عنوان کردند که نقشی در ماجرا نداشته‌اند اما رژیم صهیونیستی با تهدید ایران، هشدار داده که موضوع را از طریق سازمان ملل پیگیری خواهد کرد. آمریکا نیز از رژیم صهیونیستی در این مسئله اعلام حمایت کرده و این موضوع به افزایش نگرانی‌ها درباره مذاکرات وین دامن زده است.

حالا این ماجرا هم مزید بر علت شده تا خوش‌بینی‌ها بیش از این از بازار سلب شود. به گفته فعالان بازار همین عامل امروز خریدهای احتیاطی را در بازار ارز بالا برده است و حالا دیگر احتمال صعودی بودن مسیر دلار بیش از نزولی بودن آن است.

البته آنطور که از اظهارات معامله‌گران عمده بازار برمی‌آید شایعه تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت است که در ساعات فعلی در بازار می‌تازد و می‌تواند مسیر نرخ را تغییر دهد.

روز گذشته وزیر بهداشت در نامه‌ای به رهبری خواستار تعطیلی پایتخت برای مبارزه با کرونا شد. هر چند هنوز هیچ خبری در این باره داده نشده اما فروشنده‌های بازار از ترس برخورد با تعطیلی دو هفته‌ای بازار شروع به فروش ارز کرده‌اند. با وجود این، همچنان تعداد خریداران بازار از فروشندگان بیشتر است و ظاهرا بدبینی به آینده مذاکرات کار خودش را کرده است.

فعالان بازار در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان می‌کنند که اگر خبر تعطیلی بازار صحت نداشته باشد، احتمالا روند تقاضا رو به رشد باشد و قیمت افزایشی‌ شود اما اگر تعطیلی رخ بدهد تقاضا سرکوب و نرخ تا حدی کنترل می‌شود.

برای تحلیل بهتر بازار ارز گزارش دلار ۲۶ هزار تومانی چقدر محتمل است؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حاج محسن

    دولت جدید دلار را پایین میاره تا بتونه قیمت اجناس را پایین بیاره وبصورت دستوری کنترل می‌کنه تا قدرت نمایی کنه اگه دلار داری زود بفروشید

  • ناشناس

    سلام چرادلار باید بشود چهل هزارتومان

  • ناشناس

    ما خداشاهده بادلار چهل یا پنجاه هزارتومان اصلا راضی نیستیم

  • ناشناس

    این مطالب خیلی خنده دار است شما فکر میکنید در تمام دنیا ارزش برابری پول دولت ها چجوری تعیین میشه؟مگر ممکنه چند دلال خرده پا که نشستن ترک موتور نرخ تعیین کنند؟این چه وضع مفتضحانه ای هست؟خجالت نمیکشند این مسولین فاسد بانک مرکزی؟مگر کل دلار دست دلالها به پنجاه ملیون دلار میرسد؟چند صرافی که دلار مستقیم از عوامل بانک مرکزی میخرند با روابط فاسد و رانتی اقدام به عرضه دلار و نرخ گذاری میکنند و دلالهای خرده پا هم مجبورند گوش بزنگ نرخ انها باشند از چند صرافی معتبر سوال کنید میدانند این اشخاص چه کسانی هستند که با اسایش مردم بازی میکنند و در اقتصاد اخلال ایجاد میکنند

  • ناشناس

    لعنت بر مافیای ارز، لعنت بر چاق کنندگان مافیا، لعنت بر مردم نادانی که به گران شدن ارز و پر شدن جیب مافیا کمک می‌کنند…
    لعنت بر کسانی که با خبرهای چرت و پرت بازار رو متشنج می کنند و آرامش امثال من و دیگر مردم عادی و متوسط جامعه رو بهم می ریزن

  • ناشناس

    یه چند ماهی قیمت دلار کنترل میشه بعد فنرش در میره.

  • علیرضا

    یجوری درمورد قیمت دلار می‌نوسید و خبر میدین که مشخصه نگارنده خودش از دلالان بازار ارزه که دوست نداره قیمت دلار بیاد پایین قشنگ حسرت تو تیتر خبر مشهودهامیدوارم هرکسی با خرید و فروش دلار دنبال سود میگرده به خاک سیاه بشینه

  • بهروز

    این یه دو تا چهار تای ساده است..کشور برای تجارت با دنیا نیاز به ارز دارد..و وقتی که صادرات به اندازه واردات نیست یعنی کمبود ارز و گرانی ان تمام..فعلا دست دولت خالیه و اینده صادرات نفت و بقیه مشخص نیست..اگه تحریم ها رفع نشه و درامد ارزی دولت زیاد نشه و دولت با روش های دیگه قیمت ارز رو کنترل کنه مطمئن باشید که این کنترل موقتی هست و پایدار نخواهد بود

  • سعید خان

    در طی 10 سال گذشته قیمت ارز حالت آسانسور را داشتیه و دایما در نوسان بوده تا زمانی که قیمت ارز با اخبار سیاسی تغییر کند همینطور است و خبری از ثبات قیمت نیست….باز آقای نماینده سنگ بزرگی برداشت و صحبت از دلار 10 هزار تومانی کرد ….نماینده عزیز صبر کنید قیمت به 15 تومن برسد اونوقت صحبت از قیمت 10 هزار تومن بکن.

  • سعید خان

    به نظر من وضعیت اقتصادی یک کشور و زیرمجموعه آن که قیمت ارز است رابطه مستقیم با سیاست خارجی آن کشور دارد اگر ما با قدرتهای اقتصادی دنیا در رابطه نباشیم همین آش هست و همین کاسه ….اقتصاد یک کشور برای شکوفا شدن به یک آرامش سیاسی احتیاج داره تا زمانی که شعار ما مرگ بر این و مرگ بر اون باشه هر چقدر هم تلاش کنیم در بهترین حالت در همین حد میمونیم پس قبل از هر چیز چشمتون به سیاست خارجی کشور باشه که امیدوارم در سال جدید امیدوار کننده باشه