کد مطلب: ۶۲۴۰۶۴

بررسی یک عامل جدید در پیش‌بینی‌ آینده مسکن

ریزش قیمت مسکن چقدر محتمل است؟

ریزش قیمت مسکن چقدر محتمل است؟

دولت ابراهیم رئیسی با وجود کسری بودجه قابل توجه، وعده ساخت یک میلیون مسکن را داده است. آیا ممکن است همزمان با افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، درآمدهای ارزی دولت بهبود پیدا کند و همین مساله باعث افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت مسکن شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از ۱۴ سال که ساخت طرح مسکن مهر شروع شده بود همچنان ۲۰۰ هزار مسکن مهر تحویل نشده است. در دولت حسن روحانی نیز هرچند وعده داده بودند که دو ساله ۴۰۰ هزار مسکن ساخته شود اما با وجود گذشت شش ماه از پایان فعالیت دولت روحانی تنها ۳۱ هزار مسکن آن هم تازه در مرحله ساخت قرار دارند.

با این وضعیت قرار است دولت ابراهیم رئیسی برای جهش مسکن گام بردارد. دولت ابراهیم رئیسی با وجود کسری بودجه قابل توجه، وعده ساخت یک میلیون مسکن را داده است. از هم‌اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرد که در امسال میزان کسری بودجه به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده هم در بهترین سناریو به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد. با این وضعیت احتمال تحقق وعده ساخت مسکن کمی دور از واقعیت می‌رسد.

اما آیا ممکن است همزمان با افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، درآمدهای ارزی دولت بهبود پیدا کند و همین مساله باعث افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت مسکن شود؟

مایک ورث مدیرعامل شرکت شورون، دومین شرکت نفت بزرگ دنیا اعلام کرده تقاضا برای نفت در حال حاضر با سرعت بیشتری از تولید در حال رشد است اما در خلاف سالهای اخیر، سیاست‌های بین‌المللی نظیر تنش سیاسی میان اوکراین و روسیه به بازارها شوک وارد کرده است. او معتقد است بدون هیچ تردیدی نفت در ماه‌های پیش‌رو به ۱۰۰ دلار هم می‌رسد.

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی هم پیش‌بینی کرده با توجه به ظرفیت ذخیره کم و سرمایه‌گذاری پیین احتمالا قیمت نفت تا تابستان به ۱۰۰ دلار خواهد رسید. بانک آمریکا هم در تازه‌ترین پیش‌بینی خود گفته که نفت برنت تا ماه جولای بشکه‌ای ۱۲۰ دلار می‌شود.

آیا با تحقق نفت ۱۰۰ دلاری ممکن است قیمت مسکن در ایران ریزشی شود؟ تجربه سه سال مشابه اقتصاد ایران نشان می‌دهد تحقق چنین وعده‌ای کمی سخت است.

سه سال ۱۳۸۷ ، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ دوره‌ای بودند که اقتصاد ایران نفت ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد. هرچند در این سه دوره ایران تحریم بود اما درآمدهای نفتی از افزایش قیمت نفت متاثر شده بود. اما در آن سال‌ها اوضاع اقتصادی کشور چطور بود؟

قیمت دلار در سال ۸۷ همان نرخ زیر هزار تومان باقی مانده بود. در سال ۹۰ رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرد و به ۱۸۰۰ تومان رسید و در سال ۹۱ تقریبا دو برابر شد و از مرز ۳۶۰۰ تومان هم عبور کرد.

قیمت مسکن هم طی این سه سال به ترتیب ۲۰ ، ۱۷ و ۳۸ درصد افزایش یافت. متوسط قیمت مسکن شهر تهران در سال ۸۷ بیش از ۱٫۸ میلیون تومان بود، در سال ۸۹ به ۲٫۱ میلیون تومان رسید و در سال ۹۱ هم از ۲٫۹ میلیون تومان عبور کرد.

بنابراین اقتصاد ایران حتی در دوره نفت ۱۰۰ دلاری هم تاکنون ارزانی مسکن را به خود ندیده است. حتی در این سال‌ها اجرای طرح مسکن مهر هم قیمت مسکن را ارزان نکرد. آیا ممکن است این بار دولت رئیسی باعث شود اقتصاد ایران رفتاری متفاوت انجام دهد.

برای پیش‌بینی اوضاع اقتصادی و وضعیت دیگر بازارها در دوره نفت ۱۰۰ دلاری گزارش «سقوط دلار نزدیک است؟» را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی بدبخت

    عمرمون بااین وعده ها به سررسید

  • ناشناس

    سالهای ۸۷ و ۹۰ و ۹۱ مسکن ارزون بود الان قیمت مسکن جهش وحشتناکی رو تجربه کرده گرون که نمیشه و به احتمال ارزون هم نشه چون نرخ ساخت و ساز بالاست

  • ناشناس

    هر چیزی تابع عرضه و تقاضا هستش … الان ما مسکن زیادم داریم … مالیات بر خانه های خالی باعث ترکیدن حباب ۴۰ درصدی مسکن میشه

  • ناشناس

    تا زمانی مصالح و وسایل ساخت یک منزل ارزان نشود امکان پایین آمد قیمت نیست،سیمان هشت تومان شده چهل تومان ،کلید برق دوهزار تومان شده دوازده هزار تومان ،سیم برق ،سنگ نما ،کرایه حمل ماسه،دستمزد استاد کار و کارگر ،وووو تا ارزان نشود امید نیست

  • ناشناس

    سرخرود مثل دبی برج سازی شده و خانه دریا مثل باستی هلیز. لواسان ساخته شده و درویش اباد وسط این دوشهر قرار دارد
    ولی داخل درویش آباد میشه زمین از متری 13 تا 30 خرید و ویلا از متری 20 تا 35

    • ناشناس

      زمین تو خود سرخرود هم متری 10 بیشتر نیست . ویلا هم تو خانه دریا متری 20 بیشتر نیست . بعد شما میگی درویش اباد ( ناکجاآباد) زمین از متری 13 تا 30 و ویلا از متری 20 تا 35 ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! زمین درویش آباد خیلی باشه متری 5

    • ناشناس

      فیمتهایی که میگی برای 2 ساله پپیش هست چه طور درویش اباد به این بزرگی که وسط سرخرود و خانه دریا هست نمیدونی ؟؟؟؟؟؟؟؟االان تو سرخرود برج ساختن متذی 50 میلیون میدن سرخرود ساحلی با اون چیزی که تو میگی بیشتر از 10 نیست فرق میکنه

  • مجید

    توافق به زودی حاصل میشود و شروع خارج شدن ایران از بحران اقتصادی به صورت تدریجی را شاهد خواهیم کاهش قیمت دلار و ثبات ان و به تبع آن کاهش وثبات قیمت در سایر بازارها را شاهد خواهیم بود. ایران از بحران اقتصادی خارج میشود و شکی در آن نیست و نقطه ی عطف آن توافقی است که به زودی حاصل میشود

  • املاک

    همین الانم قیمتها رو به پایینه

  • ناشناس

    قیمت مسکن با توجه به کاهش رشد جمعیت وپایین آمدن ارز ومهاجرت وغیره رکود شدید خواهد داشت

  • اعظم

    سلام ایا مسکت مهر ابریشم برای امسال قابل بهره برداری هست با تشکر

  • ناشناس

    اقای رئیسی فکر میکنه مشکل دولت قبلی سست اراده بودن مسئولاش برای خواسته های ملت بود درحالی که روحانی در یک فضای التهابی ناشی از تحریم همه جانبه گیر کرده بود. یارانه های بی جهت .تزریق دلار به بازار.اپیدمی کرونا و تحقق پیدا نکردن خیلی از درامد ها از دلایل دیگه تحقق پیدا نکردن طرح های دوره او بود .بنابراین بودجه سال بعد هم رویایی بسته میشود کسری بودجه ها به تورم ختم شده و باید امیدمون رو به 1402 ببندیم دوباره

    • ابوالفضل

      لطفا از چیزی که نمیدونید رو نشر ندید.