کد مطلب: ۴۱۲۱۲۷

بازنگری سهمیه بنزین خودروهای عمومی؛ تغییرات در راه است

بازنگری سهمیه بنزین خودروهای عمومی؛ تغییرات در راه است

مقدار بنزین سهمیه‌ای در کارت‌های سوخت از ابتدای اجرای طرح پرداخت کمک معیشتی به 120 لیتر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهمیه بنزین خودروها برای آذر، در ساعت 12 بامداد یکم این ماه شارژ شد. در همین حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد سهمیه آبان ماه دارندگان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت عدم استفاده، در کارت‌های سوخت شخصی این افراد ذخیره شده و تا شش ماه آینده قابل استفاده و ذخیره‌سازی خواهد بود.

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد برخی شایعه‌های منتشره درباره تخصیص سهمیه سوخت به یکی از خودروهای مالکان چند خودرو، صحت ندارد و سهمیه سوخت به کارت سوخت همه خودروها تعلق می‌گیرد و تاکنون سیاست دیگری به این شرکت ابلاغ نشده است.

در همین حال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: «به اطلاع مالکان خودروهای عمومی می‌رساند، نگران حفظ مانده سهمیه سوخت واریزی نباشند، این سهمیه‌ها طی چند روز آینده مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت نیاز تغییرات اعمال خواهد شد.»

بنابر تأکید مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه بنزین فقط برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها قابل ذخیره‌سازی است؛ به‌طوری که باقی‌مانده سهمیه بنزین این وسایل نقلیه، تا حداکثر 6 ماه در کارت‌های سوخت ذخیره خواهد شد و باقی‌مانده سهمیه بنزین خودروهای عمومی، در پایان هر ماه صفر می‌شود و در شروع هر ماه، سهمیه جدید به‌کارت‌ آنها واریز خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت: به‌نظر می‌رسد تغییراتی در راه است و احتمال بازنگری در این موضوع وجود دارد.

واریز سوخت تاکسی‌های اینترنتی

ستاد پایش حمل‌و‌نقل اعلام کرد: نخستین مرحله اعتبار سوخت تاکسی‌های اینترنتی با هدف حمایت از رانندگان این حوزه و کنترل نرخ کرایه‌ها تا ۴ آذر واریز می‌شود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت کنترل نرخ کرایه‌ها و حمایت از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، نخستین مرحله از اعتبار سوختگیری این ناوگان واریز می‌شود.​ در ادامه نیز در راستای پرداخت هرچه سریع‌تر، سهم هر راننده بر اساس میزان پیمایش در انتهای دوره‌های 7 روزه و به‌صورت هفتگی پرداخت می‌شود.

ارزآوری ۵ میلیارد دلاری

«با واقعی‌شدن قیمت بنزین ، ایران می‌تواند از محل صادرات بنزین سالانه ۵ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد که معادل صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت است. این مطلب را سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی عنوان می‌کند و آن را دستاورد کنترل مصرف داخلی و کاهش قاچاق می‌داند.»

حسینی در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین ایران در شرایط فعلی، ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بعد از سهمیه‌بندی، روزانه حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر بنزین آزاد در کشور مصرف شود و بر این اساس مصرف کشور به ۸۵ میلیون لیتر کاهش پیدا می‌کند که پتانسیل صادرات ۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز فراهم خواهد کرد.

حسینی افزود: ۳۰ میلیون لیتر بنزین معادل ۱۹۳ هزار بشکه بنزین است که ارزش آن ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار خواهد بود و صادرات آن می‌تواند سالانه ۵ میلیارد دلار ارزآوری به کشور به همراه آورد.

وی با اشاره به اینکه ۵ میلیارد دلار معادل صادرات ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ۵۰ دلاری است، تأکید کرد: در واقع ارزآوری صادرات بنزین معادل صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام خواهد بود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: با توجه به شرایط ارزی و نیاز کشور، صادرات بنزین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی علت اینکه این فضا فراهم شده را کنترل مصرف داخل و کاهش حاشیه سود قاچاق بعد از واقعی‌شدن قیمت بنزین دانست و گفت: زمانی که قیمت بنزین در داخل به ۳۰ سنت در هر لیتر می‌رسد عملاً قیمت‌ها به قیمت‌های منطقه نزدیک می‌شود و قاچاق برای قاچاقچیان پرهزینه و غیراقتصادی خواهد بود.

وی به بنزین با کیفیت ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: اقلیم کردستان، ‌افغانستان، ‌ارمنستان، پاکستان و کشورهای آفریقایی خریدار بنزین ایران هستند و عراق نیز آمادگی دارد بنزین با کیفیت ایرانی را خریداری کند.

بازسازی جایگاه‌های سوخت

درپی ناآرامی‌های اخیر به‌دنبال اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین که به تخریب و غارت اموال عمومی و شخصی از سوی عمدتاً عده‌ای آشوبگر منجر شد، تعدادی از جایگاه‌های سوخت هم دچار تخریب و آتش‌سوزی شدند که هنوز برآورد دقیقی از خسارات وارده اعلام نشده است.

محمد عطاپور، مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی به ایسنا گفت: هر جایگاه برای احیا به یک ماه زمان نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه همه جایگاه‌ها بیمه اجباری هستند، اظهار کرد: رقمی که از سوی بیمه به جایگاه‌های آسیب‌دیده داده می‌شود، تنها بخشی از هزینه‌های بازسازی و مرمت و راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت را تأمین می‌کند بنابراین به حمایت و پشتیبانی وزارت نفت و شرکت ملی پخش نیاز است.

رایزنی با بیمه‌ها

در همین حال رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با اشاره به آسیب وارد شده به برخی جایگاه‌های سوخت در ناآرامی‌های روزهای گذشته، ‌گفت: بعد از اعلام گرانی بنزین ، به‌تعدادی از جایگاه‌های سوخت آسیب رسید یا به آتش کشیده شد که در حال رایزنی با بیمه‌ها برای پرداخت خسارت هستیم.

مصطفی محمودی در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به اینکه برخی جایگاه‌ها صدمات زیادی دیده‌اند، ادامه داد: از شرکت‌های بیمه تقاضا کردیم برآورد خسارات را اعلام کنند که تا اوایل هفته آینده می‌توانیم برآوردی دقیق از میزان خسارات داشته باشیم.

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.