کد مطلب: ۵۹۰۰۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها، کمتر از تورم / ریسک سرمایه‌گذاری در کدام بازار کمتر است؟ (ویدئو)

بازدهی بازارها، کمتر از تورم / ریسک سرمایه‌گذاری در کدام بازار کمتر است؟ (ویدئو)

بازدهی بازارهای مالی در طول یک سال گذشته از تورم کمتر بوده است. در چنین شرایطی کدام بازارها ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند؟ دو کارشناس به این پرسش پاسخ داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از نوسان شدید قیمت‌ها در سال گذشته، دوره رکود بازارها آغاز شد و طی یک سال اخیر هیچ کدام از بازارهای مالی به اندازه تورم بازدهی نداشتند. در این شرایط دولت نیز با اجرای برخی طرح‌ و شعار برخورد دستوری در برخی بازارها پیام‌های مهمی را برای آینده بازارها داشته است.

اجرای طرح جهش مسکن، احتمال کنترل قیمت‌ها در بازارها، فروش اوراق دولتی در بازار سهام تنها سه اقدام از مجموع اقدامات و تصمیمات دولت است که احتمالا بر بازارها تاثیر داشته باشند.

روز چهارشنبه ۲۸ مهر امسال، نیما آگاهی و محمد حشمتی، دو کارشناس بازارهای مالی، با حضور در لایو اینستاگرام تجارت‌نیوز، به این پرسش پاسخ دادند که در چنین شرایطی کدام بازارها ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند؟

حشمتی: بازار سهام، ازران‌ترین است

حشمتی، کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این پرسش که کدام بازار ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری دارد، گفت: بازار سهام ارزان‌ترین دارایی در میان کل بازارها است؛ مشروط بر اینکه افراد به صورت صحیحی روی آن سرمایه‌گذاری و ریسک خود را کنترل کنند.

او موضوع برجام را بسیار مهم دانست و افزود: با توجه به ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران و بحران انرژی در جهان، طولانی شدن روند برجام به ضرر آمریکاست. ایران احتمالا تا زمستان به اورانیوم لازم برای ساخت بمب اتم دست پیدا می‌کند؛ که البته لزوما آن را نمی‌سازد. در حالی که آمریکا و دنیا با توجه به بحران انرژی، آمادگی ورود به جنگ را ندارند.

حشمتی ادامه داد: تا زمستان ایران در مذاکرات دست بالا را دارد. مهم‌ترین خواسته آمریکا از توافق، خروج اورانیوم غنی شده از کشور است و اگر این اتفاق رخ دهد احتمال خروج دوباره این کشور از توافق در سال‌های آینده وجود دارد. ایران در مقابل، می‌تواند امتیازهای خوبی از آمریکا بگیرد که البته بیشتر آنها وعده است و تنها موردی که به سرعت می‌تواند عملی شود، آزادسازی پول‌های بلوکه شده است.

او گفت: اگر روند مذاکرات طولانی شود و به بهار سال آینده برسد، می‌تواند به ضرر ایران شود. در کل، چندان امیدوار نیستم که برجام به صورت کامل عملی شود، اما ممکن است تفاهم محدودی به دست آید؛ به این شکل که ایران سطح غنی‌سازی را تا حدودی کاهش دهد و آنها بخشی از تحریم‌ها را بردارند.

آگاهی: ترکیبی از بازار سهام و طلا، سبد مناسبی است

آگاهی، دیگر کارشناس حاضر در لایو سبدی ترکیب شده از سهام و طلا را گزینه مناسبی دانست و افزود: بازار سهام، می‌تواند دارایی‌های ریالی و دلاری را پوشش و نگرانی‌ها را کاهش دهد.

او افزود: امید چندانی به مذاکرات و تحقق توافق جامعی که نیازهای اقتصادی کشور را تامین کند ندارم. در واقع حتی تحقق برجام به صورت کامل نیز، دیگر کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند و در نهایت تنها یک مسکن است.

آگاهی ادامه داد: چه در صورتی که تحریم‌ها کاملا رفع شود و چه در حالتی که مذاکرات به صورت کامل شکست بخورد، اقتصاد ایران شرایط بهتری پیدا می‌کند؛ اما در این حالت چرخه‌ای که تحریم‌ها بیایند و بروند، اقتصاد بدترین آسیب را دیده است؛ چرا که برنامه‌ریزی ممکن نیست. به نظر می‌رسد در این بازی تحریم و عدم تحریم، ایران شکست خورده است.

او گفت: در این شرایط عدم اطمینان، سبدی ترکیب شده از سهام و طلا می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ البته در انتخاب سهام بهتر است مردم به شاخص‌های اقتصاد کلان توجه کنند و چندان به حرف‌های سیاست‌مداران دلخوش نباشند.

مطالعه متن کامل گزارش پیش‌بینی بازارها در دوران دولت رئیسی پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.