فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۳۶۲۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اهداف سفر رئیسی به ۳ کشور آفریقایی چیست؟

اهداف سفر رئیسی به 3 کشور آفریقایی چیست؟

به جهت رقابت با چین، عربستان و امارات، روابط تجاری ایران با آفریقا در حوزه‌هایی همچون معدن، کشاورزی و تکنولوژی گسترش پیدا خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوید حداد- هیات اعزامی تهران به دنبال عقد قرارداد با سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه است. افق تهران گسترش روابط تجاری ایران با آفریقا در رقابت تنگاتنگ با سرمایه‌گذاران قدرتمندی همچون چین، عربستان سعودی و امارات عربی متحده عنوان شده است.

به نقل از Al-Manitor ، سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهوری کشورمان به سه کشور آفریقایی، ایجاد توازن و گوناگونی در سیاست خارجی ایران را در پی خواهد داشت. با توجه به سرد شدن روابط ایران با کشورهای آفریقایی در دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری روحانی، ابراهیم رئیسی قصد دارد تا حجم تجارت بین ایران و آفریقا را به دو برابر افزایش دهد، هر چند سطح روابط تجاری ایران با آفریقا همچنان نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین است. هم‌اکنون روابط تجاری ایران با آفریقا روی عدد 1.2 میلیارد دلار متوقف شده که تنها یک درصد تجارت خارجی قاره آفریقا را شامل می‌شود.

آفریقا؛ سرزمین فرصت‌ها

در سفر ابراهیم رئیسی به آفریقا قراردادهای گسترده‌ای در زمینه‌‌هایی همچون اکتشاف معدن، کشاورزی و تکنولوژی دانش‌بنیان به امضا خواهد رسید. با توجه به سبقه ایران زمینه‌های ذکر شده، اینطور برآورد می‌شود که شرایط برای فعالیت سرمایه‌گذاران ایرانی آماده خواهد شد و کشورمان می‌تواند فرصت‌های ازدست‌رفته در سال‌ها دوری از تجارت با آفریقا را جبران کند. مقامات ایرانی ادعا می‌کنند افق‌های بلندی برای تاثیرگذاری اقتصادی در آفریقا دارند. در این راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران آفریقا را «سرزمین فرصت‌ها» عنوان کرده است.

رسانه‌های نزدیک به دولت، با اشاره به عقب ماندن ایران از رقابت با چین، روسیه و رقبای منطقه‌ای همچون عربستان، امارات و ترکیه، حلقه مفقوده ایران برای جبران اقتصاد ناامید ایران را «دیپلماسی» عنوان کرده‌اند؛ به طوری‌که برای ایجاد ارتباط موثر در روابط تجاری ایران با آفریقا، اخیرا دولت رئیسی 21 سفارتخانه آفریقایی را از میان 54 کشور قاره سیاه بازگشایی کرده است. کارشناسان معتقدند که ابراهیم رئیسی باید سیاست دلارزدایی را در راس اقدامات دولت خود برای گسترش روابط تجاری با آفریقا قرار دهد.

بر اساس این گزارش، کشورهای شرق و جنوب آفریقا در چند ماه اخیر تمایل خود برای فعالیت‌های اقتصادی در کریدور جنوب _ شمال ایران با واسطه‌گری عمان (بندر تازه تاسیس دقم) را نشان داده‌اند. به نحوی که مسیر ایران می‌تواند نقش موثری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری آفریقا با اروپا ایفا کرده و جایگزین مناسبی برای کانال سوئز باشد. با توجه به نزدیکی جغرافیایی ایران به بازارهای روسیه و هند، گسترش روابط تجاری ایران با آفریقا قطعا می‌تواند جایگاه کشورمان را به‌عنوان عاملی تاثیرگذار در میان کشورهای عضو بریکس ارتقا دهد. ناگفته نماند که ایران اخیرا به عضویت گروه بریکس درآمده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.