کد مطلب: ۵۲۹۱۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرایط دریافت وام بانکی برای اتباع خارجی چیست؟

شرایط دریافت وام بانکی برای اتباع خارجی چیست؟

یک روز حساب بانکی‌شان را مسدود می‌کنند، فردای آن برای استفاده از کارت بانکی‌شان محدودیت ایجاد می‌کند و روز دیگر هم برای تسهیلات بانکی پیش پای آن‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند. ظاهرا دردسر رفتار سلیقه‌ای بانک‌ها در ارائه خدمات به اتباع خارجی تمامی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چیزی تا اردیبهشت ماه و ارسال بسته‌های جدید تسهیلاتی به شبکه بانکی نمانده. طبق هرسال از ماه آینده اعطای تسهیلات ۱۴۰۰ در بانک‌ها آغاز می‌شود. حالا که در آستانه ورود به این ماه با تعطیلی کسب و کارها، محدودیت‌هایی کرونایی و فشار اقتصادی بیشتری هم مواجه‌ایم، احتمالا این بار نیاز مردم به تسهیلات بیشتر باشد.

سوال اینجاست؛ با توجه به این که اتباع خارجی در ایران هم از فشارهای اقتصادی این روزها مستثنا نیستند، آیا این گروه هم می‌توانند از وام بانکی استفاده کنند؟ پاسخ بانک مرکزی به این سوال مثبت است.

بنا به دستور سیاست‌گذار پولی، وام برای اتباع خارجی که تبعه کشورمان ایران هستند با شرایط خاصی قابل دریافت است. اما مشکل این است که در عمل بانک‌ها خیلی تمایل به پرداخت وام و تسهیلات به این افراد را ندارند و درست مانند دردسرهای که سر حساب و کارت‌های بانکی‌ اتباع ایجاد کردند، سعی دارند در مسیر تسهیلات‌دهی به این افراد هم سنگ بیندازند.

علت سختگیری بانک‌ها

براساس شرایط بانک مرکزی فرایند اخذ وام برای اتباع خارجی در صورت احراز و دارا بودن پروانه اقامت دائم می‌تواند اتفاق بیفتد تا آن‌ها هم از خدمات و تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

با وجود ابلاغ این دستور صریح، ابهام در شرایط ذکر شده از سوی قانونگذار از جمله عبارت « اجازه اقامت دائم» موجب برخورد سلیقه‌ای شبکه بانکی با اتباع شد. در نتیجه بانک مرکزی مجبور شد تعریفی جامع و مانع برای تشخیص اجازه اقامت دائم ارائه دهد.

بر اساس این تعریف «اجازه اقامت دائم» اجازه اقامت یک‌ ساله تا سه ‌ساله‌ای است که توسط پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) صادر می‌شود و با رعایت شرایط لازم قابل تمدید است اما هر زمان سازمان تشخیص دهد قابل ابطال نیز هست. در کنار آن هم دفترچه‌ای سبز رنگ به عنوان مدرک اقامت ویژه برای آنان صادر شده است.

با این که این ابهام هم حل شده اتباع همچنان برای دریافت وام با عدم همکاری بانک‌ها روبرو می‌شوند. این بار دیگر علت چیست؟

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی درباره دلیل عدم همکاری بعضی بانک‌ها با اتباع خارجی برای وام، به تجارت‌نیوز می‌گوید: مجوز حضور اتباع زماندار است از طرفی هم برای بانک‌ها اطمینان از امکان بازپرداخت تسهیلات اهمیت دارد.

او می‌افزاید: وثایقی که این افراد می‌توانند به بانک بسپارند ممکن است مورد قبول نباشد چرا که ملکی از خودشان ندارند و متوصل به وثایق دوستان ایرانی خود می‌شوند. همچنین لازم است اتباع مجوز رسمی فعالیت اقتصادی و کسب و کار داشته باشند. با این حال شاهد بودیم که احتمال مراجعه اتباع با این مجوز بسیار کم بود. مجموع این مسائل باعث می‌شود پیش‌بینی شرایط بازگشت وام برای بانک سخت شده و در نتیجه طرز برخودشان با اتباع خارجی و ایرانیان متفاوت شود.

جمشیدی در پاسخ به این که آیا نوع تسهیلات اتباع خاص است یا هر نوع تسهیلات بانکی را می‌توانند دریافت کنند؟ می‌گوید: هر نوع تسهیلات بانکی از جمله تسهیلات تولید و تجاری و… را می‌توانند استفاده کنند اما لازم است مدارک مجاز بودن اقامت فعلی و فعالیت اقتصادی‌شان( تولیدی یا تجاری) را در دست داشته و آن را به بانک ارائه کنند.

فقط برای اقامت‌داران ویژه!

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز بر شرط خاص بخشنامه مربوط به تسهیلات‌دهی به اتباع تاکید می‌کند که عموما مغفول می‌ماند. او توضیح می‌دهد: دستورالعمل سال ۹۷ فقط شامل اتباعی‌ شود که دارای پروانه در کنار دفترچه « اقامت ویژه» باشند. پس همه کسانی که پروانه دارند قادر به دریافت وام نیستند. البته دریافت تسهیلات برای این گروه هم مطابق با مقرراتی است. مقررات بانک مرکزی شامل مجوز اشتغال از وزارت کار، داشتن اعتبار مناسب و ضامن یا وثیقه معتبر است. مدت تسهیلات آنان نیز نهایتا می‌تواند تا پایان مدت پروانه اعتبارشان باشد.

همچنین به گفته او اگر اتباع به جای شخص حقیقی، حقوقی باشند لازم است حتما شعبه یا نمایندگی ثبت شده داشته باشند تا بتوانند مطابق با پروانه اقامتشان از تسهیلات استفاده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این کشور فرا جمعیت خودش هم هیچی حرج نمیکنه اتباع خارجی دنبال چی هستن….

  • ناشناس

    دستشون درد نکنه وام برای خودشان بیشتر به دردشون میخوره ما عادت کردیم به تمام نیشو کنایه خدای ماهن بزرگ

  • ۰۲۱

    من بابام ۵۰ساله اقامت ایران راداره خودم تو ایران به دنیا امدم چرا هیچ خدماتی به ما نمیدید اخه من کشورما تاحالا ندیدم همه کسم ایران زندگی میکنند شما مسعولان مگه مسلمان نیستید باباجان ما مردم غریب بااین تحریما خداکمکمون میکنه شما ببینید کشورهای اروپایی که میگید مرگ بر کافروامریکا والمان چه خدمات خوبی وحمایت هایی برای افغان ها میکنند .بترسیدازظلم پروردگار ازاین بد تر چی میخاد سرتون بیاد

  • Alifaragi

    من بابام ۵۰ ساله ایرانه خودم اینجابدنیاامدم اقامت داعم هم داریم چرا شماخدمات بهمون نمیدید کشورهای اروپایی که مسلمان هم نیستندببینید چه خدمات خوبی به افغان هامیدند وحمایتشان میکنند مسعولان محترم به ما غریب بیچاره هاهم توجه کنید ممنون

  • ف.ن

    سلام.ببینیددوستان درمسائل قانونی وحقوقی چراپای خدارومیکشی وسط.قانونه ایران بهترین وعاقلانه ترین حرفومیزنه.اصلافکرکنیدیکی اومده ازخودتون یه میلیون پول میخوادشمانمیشناسیدش وتاحالاهم ندیدینش بهش اعتمادمیکنین؟
    من خودم یه افغانی ام که نه مردی دارم نه پولدارم.منم دقیقامثله شمادنباله وامم که اگه فقط ۱۰میلیون وام بهم بدن زندگیم ازاینروبه اون رومیشه.الان ازمردم گدایی میکنم اگه بدونین حدوده ۵میلیون به مردم بدهکارم ولی وقتی میفهمم که ایرانی هاحق دارن بهشون حق میدم.چرا؟چون افغانی هاعادت دارن یه جابندنشن کافیه بتونن ازایران میپرن میرن خارج پناهندگی میگیرن اونوقت اگه همین ملت ایران بیچاره اعتمادکردو وامودادشمامیایین قسطاشومیدین.افغانی جماعت نمک نشناسه البته اگه ادم بودن پناهنده کشورهای دیگه نمیشدن وکشورخودشونوازدسته داعش وطالب پس میگرفتن.پس حق بدین به ایران.مامسلمانهابرای اعتمادبه دیگران بایداول عاقلانه فکرکنیم.
    ازنظرمن به کسیکه اگه بتونه ازایران میره وپناهندگیه کشورهای کافرومیگیره جایزنیس بهش اعتمادکردوبهش پول داد.ازکجامعلوم واموبگیرن برای قاچاقی رفتن به خارج؟!!!پس دوستان به ملت ایران حق بدین.
    من بااینکه افغانی ام وخیلی وضع مالیم بده ولی عاشقه ایرانم چون اینجابه عنوان یک زن مسلمان امنیت دارم.
    افغانی جماعت اول بایدخودشوبه ایران سابت کنه تاایران بتونه اعتمادکنه بهش

    • تاجیک

      سلام من افغان هستم بک نفر هست که به اتباع وام میده شاید کمکت کند

    • شهاب

      داداش میشه معرفی کنی به من

    • پرنیان

      سلام میشه معرفی کنید خیلی شدید نیاز دارم

    • محمد

      دوست عزیز خوب وبدهمه جاهست اون افغانی اگه مهاجرت کرده حتمااونجاقابل سکونت نبوده پیامبرشم هجرت کردایرانیام الان وقبلامیرن ترکیه وژاپن و…افغانیاچجوری بایدثابت کنن خودشونوسخت ترین کاراروتوایران میکنن تااونجایی که من دیدم همه کارفرماهاشونم راضی ان اما اینجاوقتی تواین شرایط تحریم گیرمیکنی ایرانی باوام ویارانه وخونه پدری بالاخره گلیمشوازاب میکشه اماافغانی کافیه یکی ازاعضای خانوادش مریض شه کل خانواده ورشکست میشن توجنگ باعراق وداعش که رفتن اینجام دارن چاه وتونل و..میکنن اونام ادمن من خودم بچم مریضه شبی دومیلیون پول بیمارستان میدم دیگه ندارم اگه تواروپادرمان رایگانه بتونم برای سلامتی وارامش خانواده چرانرم گناه من چیه کشوری که ندیدمشوتوش به دنیانیومدم اینجوریه

    • ناشناس

      فقط می تونم بگم متاسفم برات واقعا

    • ناشناس

      متاسفم برات

    • ناشناس

      ایدی اینستا بده تا کمکت کنم

    • امیر

      من تو عقدم و شدیدا نیاز دارم سریع تر وسایل بخرم بحث آبرو هست اگر میتونید لطفا بمن هم معرفی بفرماید .بنده ام اتباع افغانستاتی هستم

    • ناشناس

      سلام میشه به من معرفی کنید کسی که وام میده

    • اااا

      کی؟

    • ناشناس

      سلام میشه شماره بنده خداروبدین که میگین وام میده

    • ناشناس

      سلام ما دنبال خونه ایم و پولمون برا رهن خونه کم داریم اگه امکانش هست شماره این بنده خدا رو بدین اگه کار مونو راه میندازه تا دعاگوی شما باشیم.

  • بی نام

    این همه چرتو پرت و حرف و حدیث سر اصل مطلبو بگو دیگه میدن یا نمیدن

  • محمد

    ای کاش مسؤلین به فکر ما جوونا بودن

  • محبوبه

    سلام بزرگواران
    بنده 26ساله با مرد اتباع افغانی ازدواج کردم و دارای چهار فرزند هستم فقط خودم تنها یارانه دارم کاش یکی پیدا بشه به فکر ماهم باشه

  • یوسف

    سلام منم افغانم ایران به دنیا اومدم از آلمان دعوت نامه فرستادن میخام برای همیشه برم بازم که سختی زیادی اینجا کشیدم ولی دلم تنگ میشه به ایران به دوستام هی زندگی چرا آخه … 😭

  • یه غمگین

    با سلام بنده اتباع هستم ویک سال خورده ای هست که نامزد هستم با همسرم توافق کردیم باهم جهیزیه بخریم اما من نتونستم بخرم شوهرمم دستش خالی هست آیا میشه وام ازدواج به ماهم بدهید هرجای رفتیم گفتن برای اتباع کاری انجام نمی‌دهیم آخرین امیدم همین جاست اگر کسی خیری می‌شناسه به من معرفی کنه بحث آبروم وسط