کد مطلب: ۶۲۹۵۳۳

شفاف‌‌‌سازی ۴ ناشر در کدال

شفاف‌‌‌سازی ۴ ناشر در کدال

طی چند روز پایانی آخر هفته گذشته، اطلاعیه‌های متعددی در خصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شد و شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعددی به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام، سهامداران را از رویدادهای بااهمیت و جزئیات مالی و عملکردی خود مطلع کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اطلاعیه‌ها که در دو گروه «الف» و «ب» دسته‌بندی می‌شوند، از این رو برای سهامداران اهمیت دارند که به بهای سهام شرکت‌ها سمت و سو می‌دهند. به همین منظور در ادامه به تشریح چندی از آنها پرداخته‌ایم.

«شدوص»: شرکت دوده صنعتی پارس طی اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد که مبلغ فروش در ۹ماه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۱۵۴‌درصد افزایش داشته که حدود ۱۶‌درصد آن مربوط به افزایش مقدار فروش (ناشی از عرضه به‌موقع و باکیفیت محصولات، افزایش ۲۷درصدی مقدار تولید، افزایش سهم بازار داخلی، صادرات، عرضه در بورس کالا و…) و الباقی ناشی از افزایش نرخ محصولات است.

به نقل از دنیای‌اقتصاد ، ضمنا ۹۰‌درصد قیمت تمام‌شده محصولات این شرکت را روغن‌‌مصرفی (شامل اکستراکت، CFO ، CO و قطران) تشکیل می‌دهد که در دوره مالی مذکور نرخ اقلام فوق نسبت به دوره مشابه سال قبل به دلیل افزایش قیمت نفت، ۱۵۸‌درصد رشد داشته که عامل اصلی افزایش نرخ محصولات این شرکت بوده است.

همچنین افزایش در سرفصل درآمدهای عملیاتی ناشی از افزایش درآمد حاصل از فروش پالت و بسته‌بندی محصول به دلیل افزایش نرخ اقلام فوق نسبت به دوره مشابه سال قبل و همچنین تولید با ظرفیت کامل و عدم‌محاسبه هزینه‌‌‌های جذب‌نشده تولید نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

عوامل مذکور مهم‌ترین دلایل افزایش ۱۴۸درصدی سود عملیاتی در دوره ۹ماهه سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

«تنوین»: شرکت تامین سرمایه نوین طی اطلاعیه‌‌‌ای در کدال از پذیرش تعهدات جدید «پذیرش تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق مرابحه شرکت گروه صنعتی آما به مبلغ ۱۵۰میلیارد تومان، چهارساله با سررسید ۲۷/ ۱۱/ ۱۴۰۴ و درآمد تعهد پذیره‌نویسی ۳میلیارد تومان و درآمد کارمزد بازارگردانی برای چهار سال جمعا ۲۱میلیارد تومان» خبر داد.

«غدشت»: شرکت دشت مرغاب توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در کدال منتشر کرد. در این اطلاعیه شرکت اعلام کرده که سود عملیاتی دوره ۶ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مقایسه با دوره مالی مشابه قبل ۳۴‌درصد کاهش داشته است.

همان‌طور که در گزارش‌های تفسیری مدیریت و صورت‌های مالی نیز اشاره شده است، به دلیل افزایش شدید بهای نهاده‌‌‌های تولید و وجود مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه، رویکرد مدیریت مبنی بر به حداقل رساندن خرید محصولات نیم‌ساخته غیر‌استراتژیک و تمرکز بر تولید و فروش محصولات استراتژیک بوده است.

بنابراین سطح فروش محصولات در مقایسه با دوره قبل کاهش داشته است. اما به‌رغم این کاهش به دلیل تمرکز بر تولید و فروش محصولات استراتژیک حاشیه سود عملیاتی ۱۶‌درصد شده که در مقایسه با دوره قبل ۱۳‌درصد افزایش داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.