خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۰۲۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

 چه کسی به بازار ارز رسمیت می‌بخشد؟

 چه کسی به بازار ارز رسمیت می‌بخشد؟

علی صالح آبادی با تاکید بر به رسمیت نشناختن بازار ارز آزاد، برای کنترل قیمت دلار از رسانه‌ها کمک خواست؛ اقداماتی که حاکی از فرار وی از مسئولیت‌های خود هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عملکرد صالح آبادی در بانک مرکزی باعث شده که این روزها انتقادات از رئیس کل مهم‌ترین نهاد پولی کشور اوج بگیرد. یکی از مهمترین این انتقادات نیز افزایش قیمت دلار در بازار ارز است.

با این حال بانک مرکزی هیچ‌گاه این انتقادات را قبول نکرده و نه تنها پاسخگوی آنها نبوده بلکه با بیانیه‌های پی‌درپی، این انتقادها را رد کرده است.

در ادامه این فرار از انتقادات، علی صالح آبادی در نشست خبری روز ۲۷ آذر ماه، طی اظهاراتی عجیب اعلام کرد که بانک مرکزی قیمت دلار در بازار غیررسمی را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها نرخ ارز نیمایی و بازار توافقی رسمیت دارند.

بازار ارز آزاد رسمیت ندارد؟

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر به رسیمت نشناختن قیمت دلار در بازار ارز، به این معناست که صالح آبادی مکانیزم بازار را قبول ندارد. زیرا نرخ ارز در بازار آزاد با حداقل سرکوب‌ها و دستورات دولتی تعیین می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که به رسمیت شناختن یا نشناختن یک بازار توسط یک فرد، حتی اگر رئیس کل بانک مرکزی باشد، لطمه‌ای به عملکرد آن بازار وارد نمی‌کند.

واردات با دلار نیمایی، فروش با دلار آزاد

از طرف دیگر استدلال صالح آبادی برای به رسمیت نشناختن بازار آزاد ارز، آن است که ارز مورد نیاز برای واردات از طریق بازار نیمایی تامین می‌شود و هیچ واردکننده‌ای هم ارز مورد نیاز خود را از طریق دلالان و بازار غیررسمی تهیه نمی‌کند.

با این حال، اگر صالح آبادی برای خرید به بازارهای مختلف مراجعه کند، خواهد دید که همان کالاهایی که با دلار نیمایی وارد شده‌اند، با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد روز به روز گران‌تر می‌شوند.

فروشندگان این کالاها نیز با استناد به جهش‌های پی در پی قیمت دلار در بازار آزاد، افزایش قیمت کالاهای خود را توجیه می‌کنند.

در خواست کمک صالح آبادی از رسانه‌ها

صالح آبادی در همین جسله به اصحاب رسانه اعلام کرد از رسانه‌ها انتظار دارد که در مدیریت بازار به بانک مرکزی کمک کند.

این خواسته رئیس کل بانک مرکزی از رسانه‌ها کاملا بر خلاف ذات و رسالت رسانه است. زیرا تنها وظیفه رسانه‌ها، منعکس کردن واقعیت‌های موجود در فضای جامعه است. رسانه نمی‌تواند هیچ گونه جریان‌سازی به سود ذی‌نغع یا ذی‌نغعان مختلف کند؛ حتی اگر این ذی‌نفع، دولت باشد.

کنترل قیمت دلار؛ وظیفه بانک مرکزی یا رسانه‌ها؟

به نظر می‌رسد که این سیاست بانک مرکزی، نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت و فرار رو به جلو است. چرا که یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌های مرکزی در همه جهان، حفظ ارزش پول ملی است. از همین رو مدیریت بازار ارز نیز یکی از مهمترین وظایف این نهاد بوده و نمی‌توان از رسانه در راستای پوشش دادن ضعف‌های مدیریتی کمک خواست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تهران

    دقیقا پس چرا هزینه افزایش کالا های مصرفی رو بپردازیم که بر پایه بازار ازاد ارز اتفاق خواهد افتاد
    کالای مصرفی شده کالای سرمایه ای بخاطر نداشت مدیریت بعد اینم از جواب پس دادن

  • شهروند

    خخ بحث اینجاست که ارز نمایی و سازمان سنا هم خیلی بالا رفته، بازار آزاد پیشکش