کد مطلب: ۶۰۴۷۳۱

دو خبر اقتصادی مهم از تیم اقتصادی دولت

دو خبر اقتصادی مهم از تیم اقتصادی دولت

روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی دو خبر درباره «نحوه حذف دلار ۴۲۰۰ » و «شیوه جدید تامین تقاضای خرد ارز» مطرح کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته وزیر اقتصاد از حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ پرده‌برداری کرد و از کاهش لیست کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، خبر داد.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در بازدید از صرافی‌های میدان فردوسی از راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت درخواست‌های ارزی خرد مردم اطلاع داد.

احسان خاندوزی، درباره برنامه‌های اقتصادی دولت در آینده توضیحاتی ارائه کرد و به موضوعات مختلفی چون بودجه سال آینده، ارز ترجیحی و رمزارزها پرداخت.

او در صحبت‌هایش از لزوم توجه به تولید در بودجه سال آینده گفت و اعلام کرد: حذف ارز تدریجی یک تکلیف قانونی است؛ اما با این حال ارز ترجیحی دارو حذف نمی‌شود. خاندوزی در ادامه بر مقررات‌گذاری حوزه رمزارزها تاکید کرد.

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی با حضور در صرافی‌های میدان فردوسی با صرافان و خریداران ارز به گفتگو پرداخت و اعلام کرد که منابع ارزی کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی همچنین از آغاز به کار درگاهی برای تامین نیازهای خرد خبر داد و گفت به زودی صف‌های ایجادشده در برابر صرافی‌ها جمع خواهد شد.

صالح‌آبادی در ادامه صحبت‌هایش اعلام کرد: امسال دسترسی ‎بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی، بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است و از نظر ورود ارز به کشور شرایط مطلوبی وجود دارد.

به گفته او از ابتدای سال جاری بیش از ۲۲ میلیارد دلارارز حاصل از صادرات غیر نفتی در سامانه نیما به کشور بازگشته است.

آینده ارز ترجیحی از زبان وزیر

خاندوزی در این جلسه درباره آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت عزم حذف ارز ترجیحی را دارد؛ اما از طرفی نگرانی اثر تورمی این اقدام است. از همین رو دولت قصد دارد که حذف این ارز را به‌صورت تدریجی انجام دهد تا شوکی را متوجه جامعه نکند. البته در این زمینه سعی می‌شود تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به بیماران ضربه وارد نشود و ارز ترجیحی داروها حذف نخواهد شد.

وزیر اقتصاد در صحبت‌هایش اعلام کرد اکنون به غیر از دارو و گندم فقط برای پنج قلم کالا اختصاص یافته است.

او در نهایت از تشکیل کمیته‌ای در وزارت اقتصاد برای رسیدگی به مساله رمزارزها تشکیل شده است که در این کمیته درحال تدوین پیش‌نویسی در این حوزه هستند.

بازدید میدانی رئیس کل

روز گذشته علی صالح‌آبادی با حضور میدانی در صرافی‌های میدان فردوسی باصرافان و مردم به گفتگو پرداخت. در این بازدید صالح‌آبادی بر راه‌اندازی سامانه‌ای تاکید کرد که وظیفه آن پوشش دادن نیازهای خرد شهروندان به ارز خواهد بود.

او در ادامه صحبت‌هایش با ارائه آماری از حجم ارز عرضه‌شده در سامانه نیما بر مناسب بودن وضعیت ارزی کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی در بازدید میدانی خود اعلام کرد که تا دو ماه آینده سامانه‌ای به بهره‌برداری خواهد رسید که هموطنان با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی های مجاز ارز موردنیاز را دریافت می‌کنند؛ با این کار به زودی صف‌های طولانی در برابر صرافی‌ها برچیده خواهد شد.

صالح‌آبادی در ادامه به این مساله پرداخت که منابع ارزی ورودی در بازارمتشکل ارزی در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای دسترسی آسان‌تر مردم به حواله و اسکناس دلار، اصلاح قوانین و مقررات در برنامه و دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در جانب عرضه ارز مشکلی نداریم و روند تامین و عرضه در حال بهبود است؛ از ابتدای سال تا کنون برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما ۴/ ۲۲میلیارد دلار و عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما ۲۰میلیارد دلار بوده است. صالح‌آبادی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون درمجموع ۳۶میلیارد دلار ارز برای کل کالاها از طریق سامانه نیما و شبکه بانکی تامین شده است که نسبت به سال گذشته عرضه ارز افزایش داشته است.

صالح‌آبادی در نهایت از بهبود وضعیت ارزی کشور خبرداد و گفت: خوشبختانه امسال دسترسی ‎بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی، بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است و از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.