کد مطلب: ۵۸۱۳۹۰

سقف ضمانت‌نامه‌ برای صنایع کوچک افزایش می‌یابد

سقف ضمانت‌نامه‌ برای صنایع کوچک افزایش می‌یابد

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، از احتمال افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های صادره، از سه به پنج میلیارد تومان خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدحسین مقیسه با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه این صندوق در روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ شهریور)، افزود: در چند سال اخیر و با افزایش نرخ تورم و نرخ ارز، هزینه‌های تولید در واحدهای مختلف صنعتی افزایش یافته است، بنابراین نیاز به تامین مالی برای جامعه هدف این صندوق یعنی صنایع کوچک بیشتر شده است.

وی افزود: در گذشته و بر اساس مصوبه مجمع در سال ۱۳۹۴ سقف ضمانت‌نامه‌هایی که از سوی این صندوق می‌توانست صادر شود، سه میلیارد تومان برای هر واحد صنعتی بود که این عدد تا سال ۹۷ و حتی بخشی از سال ۹۸ عددی قابل توجه محسوب می‌شد، اما امروز و با توجه به افزایش نرخ تورم و ارز، این رقم دیگر برای رفع مشکلات مالی واحدهای صنعتی کافی نیست.

مقیسه گفت: بر این اساس، یکی از پیشنهادات صندوق به مجمع، افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های صادره به پنج میلیارد تومان برای ضمانت‌نامه‌های اعتباری و هفت میلیارد تومان برای ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری یا قراردادی است.

وی افزود: درخواست دیگر این صندوق از مجمع، موضوع افزایش درصد پوشش تسهیلات اعطایی است که این مهم به اصلاح اساسنامه صندوق در دولت نیاز دارد.

این مقام مسئول ادامه‌داد: اکنون صندوق می‌تواند تا ۷۰ درصد اصل و سود را برای شرکت‌های واقع شده در مناطق برخوردار و تا ۸۵ درصد اصل و سود را در مناطق محروم پوشش دهد، اما پیشنهاد شد تا به‌منظور تسهیل فرآیند مالی و ارائه ضمانت‌نامه‌های باکیفیت‌تر، این پوشش به ۱۰۰ درصد برسد؛ به این ترتیب مشتریان می‌توانند کل اصل و سود تسهیلات را تا سقف پنج میلیارد تومان با یک ضمانت‌نامه کارگشایی کنند و نیازی به ارائه وثیقه دیگری به بانک وجود نداشته باشد.

تامین مالی از بازار سرمایه

وی به تامین مالی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اکنون عمده تامین مالی کشور مبتنی بر سیستم بانکی است که مشکلاتی نیز به دنبال داشته است، اما با توجه به ظرفیت بالایی که برای تامین مالی از بازار سرمایه وجود دارد، می‌توان بخشی از واحدها را به سمت این بازار سوق داد.

مقیسه افزود: در یک سال و نیم گذشته معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ابزارهای نوین تامین مالی متمرکز شده و اقدامات ارزشمندی با همکاری بورس و فرابورس انجام شده است.

وی ادامه‌داد: اکنون پروژه‌ای که به سرانجام رسیده و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد، «تامین مالی جمعی برای واحدهای صنعتی» است که در همین راستا، با ارائه پیشنهادی به مجمع صندوق در تلاشیم تا ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز بازار سرمایه را صادر کرده و زمینه تامین مالی از این بازار برای صنایع کوچک را تسهیل کنیم.

پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق از محل سود سالیانه

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک درخصوص افزایش سرمایه صندوق نیز اظهار داشت: افزایش سرمایه صندوق در سال ۹۴ به میزان ۷۵ میلیارد تومان و در سال ۹۸ به مقدار ۱۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی اتفاق افتاد و با توجه به سرمایه اولیه، سرمایه پرداخت شده فعلی صندوق حدود ۲۲۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به مجمع عمومی پیشنهاد داده است تا اجازه دهند از محل سود سالیانه صندوق افزایش سرمایه داشته باشیم، بدیهی است در صورت تصویب این پیشنهاد می‌توانیم برای سال جاری رقمی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان به سرمایه صندوق بیافزاییم.

مقیسه یادآور شد: این صندوق با یک دفتر مرکزی در تهران با حدود ۶۰ نفر پرسنل، فعالیت می‌کند و نمایندگی‌های صندوق در استان‌ها نیز در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی هر استان است. به‌روز رسانی و ساماندهی امور مربوط به نمایندگی وکارگزاری‌های صندوق که از سوی هیات مدیره به مجمع پیشنهاد شده است می‌تواند به گسترش فعالیت‌های صندوق در استان‌ها کمک کند.

وی گفت: سال گذشته از محل فعالیت‌های عملیاتی صندوق سودی معادل ۷۴۳ میلیارد ریال حاصل شده است.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار حوزه صنایع و معادن را در صفحه صنعت و معدن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.