کد مطلب: ۴۷۶۲۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سه علت تشکیل صف دلار از نگاه مردم / آیا مردم مقصرند؟

سه علت تشکیل صف دلار از نگاه مردم / آیا مردم مقصرند؟

این هفته اختلاف قیمت صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بالا رفت و همین مساله، افراد زیادی را به سوی خیابان فردوسی کشاند و صف‌های آنچنانی مقابل صرافی‌های بانکی ایجاد کرد. از نگاه مردم دلیل تشکیل صف خرید دلار چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته اختلاف قیمت دلار در صرافی بانکی و بازار آزاد صف خرید دلار شمل داد. افراد بسیاری ساعت‌ها در صف خرید دلار ماندند و حتی برخی برای خرید دلار شب پشت در صرافی‌ خوابیدند.

دلیل تقاضای بالا، سود چهارم میلیونی از خرید و فروش دلار صرافی در بازار آزاد بود. گروهی از مخاطبان رفتار مردم برای گرفتن سهمیه دلار سالانه خود را نکوهش کردند و گفتند این کار به افزایش قیمت دلار دامن می‌زند. در ادامه تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:

« از ملت دلال بیشتر از این انتظار نمیره. فقیر فقرا نون شب ندارن بخورن اینا صف دلار بستن»

« رفتارهای هیجانی مردم چه در خروج از بورس و چه در رفتن به صف دلار باعث خسارات به همه مردم میشه ویک اقلیتی رانت خوار سود می‌کنند. به جای رفتار هیجانی باید آگاهانه تصمیم گرفت تا جامعه آسیب نبیند و اگر جامعه آسیب نبیند فرد هم به آسایش و آرامش می‌رسد»

«وقتی دلار می‌خری بازم ریال بی ارزش میشه و اون چهار تومن رو از جای دیگه با گرانی کالاهای دیگه از دست میدی اونم به شکل چن ده برابر. وقتی دلار ۱۲۰۰۰هزار بود پراید رو ۵۰ تومن می‌گرفتی الان دلار ۲۵۰۰۰ پراید ۱۰۰ تومن. خوب چهار تا دلال اینکار رو می‌کنن تو هم میری می‌خری هزاران جوان حسرت به دل یه پراید می‌مونن، میلیون‌ها دختر دیگه نمی‌تونن جهیزیه بخرن، میلیون‌ها پدر شرمنده زن و بچشون میشن.»

« خوب بخر از اون طرف چیزای دیگه گران میشه باید بری گوشت کیلویی ۲۰ تومن رو ۱۱۰ تومن بگیری اگه به نظرت به صرفه‌ست بخر. اون کسی که که این‌کار رو میکنه خودش اون دنیا جواب آه و حسرت جوانای این مملکت رو بده»

« خودمون داریم خودمون را نابود می‌کنیم. یکی به اینا نیست بگه بابا وقتی بورس قوی باشه یعنی تولید قوی و منافعش برای همه سودمند اما وقتی دلار و این اینطور چیزها می‌شه منفعت برای بعضی‌ها نتیجش فقط میشه تورم و بدبختی عده بسیار زیاد دیگه»

« والله بالله عامل گرانفروشی اگه دولت هست مردم هم ۹۹درصد به جهت استقبال مقصر هستن نخرید بزارید بازار متشنج نشه»

آخرین تلاش‌ها برای حفظ ارزش دارایی‌

از سوی دیگر برخی از مخاطبان رفتار مردم را در شرایط فعلی اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی طبیعی و اجتناب ناپذیر خواند. آنان تاکید داشتند که اعضای صفوف تشکیل شده بی‌تقصیرند و فقط برای حفظ ارزش دارایی خود تلاش می‌کنند. در ادامه تعدادی از این دست نظرات آمده است:

« بعضی از حرف‌های مقامات دولتی باعث بالا رفتن قیمت دلار می‌شود. شاید لازم نباشد تمام گرفتاری‌های حال و آینده را با گفتن: حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم زنده کنیم. چنان شور و دلهره در دل مردم می‌اندازند که باعث صف کشیدن مردم برای خرید دلار می‌شوند.»

«مردمو مسخره نکنید لطفا. مردم زیر تحریم و تورم وگرانی نابود شدن رفت نسلمون هم داره نابود میشه»

« با این دلار و بورس وضعف دولت دربخش قیمت‌ها مردم به خاک سیاه نشستن. هرروز یک خبرناگوار، هرروزافزایش قیمت، هرروزیه برنامه جدید، پس کی مامی‌تونیم بی دغدغه زندگی کنیم؟»

« بدلیل اینکه روزانه ‌پول ملی ما (ریال) افت پیدا می‌کند و بی ارزش تر میشود ! اگه ثبات اقتصادی باشد ، هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتاد، فقط وای بحال مردم»

« مردم نمی‌دونند چه کار انجام بدهند. دوریال پول دارند شب خوابیدن صبح پاشدن پولشان نشود ده شاهی»

«پس مردم بیچاره چیکار کنن؟! بورسم ک ریخت شاید براشون چاره ساز باشه همون پول»

«مردم هیچ امیدی به بهبودی ارزش پول ملی ندارند. می‌خواهند ارزش اندک اندوخته خود را حفظ کنند. تو این بیکاری چهارمیلیون تومان گوشه‌ای از مشکلاتشون رو شاید حل بکنه»

ریزش بورس مردم را به صف دلار کشاند؟

دسته سوم معتقدند علت تشکیل صف‌های طولانی نوسانات اخیر بورس و ناتوانی مسئولان برای جلب اعتماد عموم سرمایه‌گذاران است. تعدادی از نظران این گروه را هم در زیر بخوانید:

« دلیل صف نابود کردن بورسه. حباب بورس رو به قول خودتون خالی کردین. حالا دلار، سکه و مسکن گرون شده تازه اول کاره. آیا اون حباب‌ها رو هم خالی می‎‌کنین؟»

« با اتفاقاتی که برای بورس ایران افتاد تمام پول از سمت تولید، که می‌تونست منجر به جهش تولید شه، به سمت دلالی ارز و سکه خواهد رفت. علی برکت الله»

« مردم دیگه به بازار سرمایه اعتماد ندارند و برای حفظ ارزش پولشان به بازارهای موازی ورود می‌کنند، ظاهرا اگر حمایت همه جانبه از بازار سرمایه نشه، شاهد تورم سنگین در بازارهای موازی خواهیم بود»

« بی‌اعتمادی و بیرون کشیدن پول از بورس علت این امر هست. فاتحه بورس را خواندند حالا نوش جونتون صف خرید دلار و خودرو. نوش جون مدیران به اصطلاح با تدبیر»

«بازار سرمایه مکانی امن بود برای رونق تولید و تولید سود برای سرمایه‌گذار اما متاسفانه متولیان امر نتوانستند از این امکان استفاده کنند و باعث شدند اعتماد مردم از دست برود و مردم از بورس به سمت دلار فراری شوند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    تورم بدو مردم بدو. تورم بدو مردم بدو…. آخرش به کجا میرسیم؟

  • امیر اسماعیل

    این چه وضعیه مگه همه مردم می خواهد از ایران فرار کند!

  • ناشناس

    این چه توجیهات مضحکیه!
    صف دلار درست کنی چون ارزش پول ملی ثبات نداره؟! به همین یک جمله نگاه کن! مملکتی که هرکس تورم اموالش رو سود میبینه بایدم دلال باشن و روز به روز بدبخت تر.
    جامعه با هم هستن، ممکن نیست یکی با خرید طلا و دلار و احتکار سود کنه، و ضرر نبینه! مگه میشه؟! چهار تومن سود میکنی اما نمیبینی اجناس ظرف دو هفته چقدر بالا رفته!
    برنج تولید و وارد شده پارسال رو دارن با قیمت روز دلار میفروشن، حالا چهار تومنتو برو برای اینا خرج کن.

  • ناشناس

    وقتی هیچ راه چاره ای برای کنترل نقدینگی نیست معلومه پول بی ارزش میشه. کجای دنیا اقتصاد اینقدر بی در و پیکره که راه برای هر نوع دلالی بازه و هیچ مالیاتی گرفته نمیشه ولی اداره مالیات تا قطره خون آخر تولیدی ها رو میمکه. قوانین اقتصاد باید درست بشه و گرنه تحریم رو هم که برداشتن با اومدن ارز تغییر چندانی ایجاد نمیشه. نقدینگی مثل آب توی جوب میمونه دولت باید به راه درستش ببره. مشکل اقتصاد ما چرخش غلط ریاله.

  • خگستر

    دلال های عزیز پول تون را تو بازار سرمایه بذارین اگر به دید بلندمدت وارد بشین سود خوبی نصیب همه مردم میشه اینجوری هم به تولید وهم به اشتغال جوانان تحصیل کرده وبیکارمون کمک کردین ، شمارو چه به دلار آمریکا، اینجوری بخواین پیش برین فردا همدیگرو تو صف تیکه پاره خواهین کرد،خدایا به این ملت دلال پرور رحم کن

    • خودم

      خداوند بهت عقل نداده انشاءالله بچه‌هات رو از این‌ بابت بی‌نسیب نکنه

  • SAEED

    یه سوال چرا اصلا اختلاف درست کنی که بعد تبلیغات کنی براش بعد بندازی گردن ملت ؟!هدف نهایی هم گرفتن اون یه ذره دلار دولتی از ملت بود ?
    ما احمق نیستیم

  • ناشناس

    اگه همه مردم با هم هماهنگ دلار و سكه نخرن درست ميشه ولي اين هيچوقت اتفاق نميفته چون هميشه يه عده سو استفاده گر وجود داره و كسي هم جلودارشون نيست ژس مردم مچبورن براي حفظ ارزش دارايي خودشون برن دلار و طلا بخرن وگرنه فردا روز نصف ميشه سرمايشون!
    اينطوري ارزش پول همه با هم بالا ميره و كسي ضرر خاص نميكنه

    • F

      چرا باید مردم هماهنگ عمل کنند، انتظار بی خود دارید‌. فرهنگ در سایه تامین اقتصاد به وجود میاد . وظیفه حکومت تامین اقتصاد و بعد فرهنگ‌سازی هست. دولت برای فرهنگ و فکر درست مردم پول خرج نمیکند. این مدیرهست که تصمیم می گیره مردم چطور رفتار کنند ، به قول حضرت علی مردم بر آیین پادشاهانشون هستند.

  • شقایق

    دلار بزودی روی 22 هزار تمن تثبیت میشه

    • ناشناس

      به همین خیال باشید که دلار بیست دوذهزار بر میجرده

  • ناشناس

    صد در صد تقصير مردم است همه دلال شدن وفقط به فكر خودشان عمل ميكنند دولت هم كه بايد نقش توليدى بازى كنه خودش هم منبع دلالان است نوش جانتان بدبختى نصيبتان ..

  • ناشناس

    بیشتر این صحبت ها در خصوص بالارفتن ارز و مشکلات چند برابری حاصله از این امر درست ولی جالبه، مردم گذشته خود را سریع به باد فراموشی می‌دهند. این همه ارز دولتی به اصطلاح جهانگیری به شرکت های فامیلی و از ما بهترون دادند بعد همین شرکتها بجای وارد کرد کالاها و نیازهای اساسی مردم چه در حوزه غذا و دارو و چه تکنولوژی و… آمدند این ارزها را در بازار آزاد به قیمت روز فروختند و این همه دادگاه های نمایشی برگزار داره میشه. حالا چطور میشه ارز با قیمت 23 هزار تومان نه 4200 تومان “دقت کنید” در قبال هر کارت ملی به دست مردم میرسه این میشه دلال بازی این میشه فساد. اینجا که مردم دارن به ظاهر نفع میبرند و ارزش پول خود را با تورم های بالا حفظ میکنند سریع جلوش گرفته میشه و مردم هم خوشحال میشن. این برای من جای تعجب است.