کد مطلب: ۳۵۴۹۵۴

رئیس کمیته نظام فنی و مهندسی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

قیمت خانه در سال جدید گران می‌شود؟

قیمت خانه در سال جدید گران می‌شود؟

رئیس کمیته نظام فنی و مهندسی ساختمان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد که خوش‌بینی در راستای مجموعه مصوبات لایحه بودجه در بازار ایجاد شود تا سازندگان حرفه‌ای و قدیمی ترغیب به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شوند که بدون شک این موضوع کمک خواهد که قیمت مسکن برای سال آینده متعادل شود.

به گزارش تجا‌رت‌نیوز، سرعت رشد حجم نقدینگی در آخرین آمار بانک مرکزی (آبان ماه 97) به 21.1 درصد رسیده که رشد ماهانه آن بالاتر از ماه‌های قبل است. به‌گفته کارشناسان اقتصادی، اگر رشد حجم نقدینگی با نرخ‌های بالا همچنان ادامه پیدا کند، فشار بر روی قیمت‌ها چون قیمت خانه ادامه‌دار خواهد بود و نمی‌توان سقفی برای گرانی مسکن در سال آینده تعیین کرد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که رشد 90 تا 100 درصدی قیمت مسکن طی سال جاری با نرخ دلار هفت هزار و 500 تومان تا هشت هزار تومان بوده است به همین جهت اگر قیمت دلار در بازار آزاد نیز کاهش پیدا کند قیمت مسکن در سال 98 ثابت باقی خواهد ماند و با توجه به کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم، بخش مسکن بیشتر از این مقدار هم کشش برای رشد قیمتی نخواهد داشت. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت خانه در سال 98 افزایش پیدا می‌کند یا ثابت باقی می‌ماند؟

فرج‌الله رجبی، رئیس کمیته نظام فنی و مهندسی مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: نمی‌توان گفت که قیمت مسکن برای سال آینده افزایش پیدا می‌کند یا کاهش، زیرا در حال‌ حاضر بخش مسکن با یک سری چالش‌های متعددی روبه‌رو است که باید با این چالش‌ها مواجه شد و برای حل هر کدام از آنها فکری کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه بتوان برخی از چالش‌های بخش مسکن را در کوتاه‌مدت و برخی دیگر را در میان‌مدت حل کرد، بدون شک سرعت رشد فزاینده قیمت مسکن برای سال آینده کنترل خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به طور حتم امکان کنترل روند افزایشی قیمت خانه برای سال آینده وجود دارد و شرط آن این است که برای برخی از چالش‌های پیش رو تصمیماتی کارشناسانه و علمی گرفته شود.

رجبی تاکید کرد: ضرورت دارد که تحرکی در بازار ساخت‌وساز و همچنین تحرکی در بازار خرید مسکن ایجاد شود. دلیل ایجاد تحرک در بازار خرید مسکن این است که سازندگان مجدد نقدینگی حاصل از فروش واحدهای مسکونی را در چرخه ساخت‌وساز مسکن هزینه کنند و دلیل تحرک در بازار ساخت‌وساز هم این است که بتوان عرضه مسکن را افزایش داد و با ایجاد تعادل بین حجم عرضه و حجم تقاضا قیمت مسکن را برای سال آینده کنترل کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 98 ردیف بودجه‌ای حدود 4500 میلیارد تومان به‌صورت تسهیلات بانکی یا مستقیم برای تکمیل واحدهای مسکن مهر و بازآفرینی شهری دیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: همچنین در بند یک تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 کل کشور مصوب شده است که بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر تا سقف 50 هزار میلیارد ریال به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل و مبلغ مذکور به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور می‌شود. به‌طور کلی پنج هزار میلیارد تومان خط اعتباری جدید برای بانک مسکن ایجاد شده و سرمایه بانک مسکن نیز افزایش پیدا کرده است.

رجبی تاکید کرد: مهم‌ترین عامل برای ثبات قیمت مسکن این است که سازندگان قدیمی و حرفه‌ای بازار مسکن را متقاعد کنیم که بازار مسکن دیگر از ثبات برخوردار است تا این سازندگان برای سال آینده اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی سه سال گذشته یعنی در سال 94، 95 و 96 هرساله حدود 600 هزار واحد مسکونی از نیاز اصلی کشور به واحد مسکونی عقب مانده‌ایم، به همین جهت نیاز برای ساخت مسکن وجود دارد.

رئیس کمیته نظام فنی و مهندسی ساختمان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد که خوش‌بینی در راستای مجموعه اقدامات انجام‌شده در بازار ایجاد شود تا سازندگان حرفه‌ای و قدیمی ترغیب به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شوند که بدون شک این موضوع کمک خواهد که قیمت خانه برای سال آینده متعادل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.