کد مطلب: ۶۸۹۸۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی/ دعوای معامله‌گران، قیمت دلار را کاهش داد؟

ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی/ دعوای معامله‌گران، قیمت دلار را کاهش داد؟

قیمت دلار در دور جدید مذاکرات تا نزدیک ۳۰ هزار تومان رفت اما هنوز تیم مذاکره‌کننده به تهران برنگشته بود که روند صعودی قیمت ارز آغاز شد. روز گذشته قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان هم رسید اما امروز وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد. آن هم در شرایطی که اخبار برجامی منفی است. در بازار ارز چه خبر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتظار می‌رفت که مذاکرات هسته‌ای و اخباری که از وین شنیده می‌شود بر قیمت دلار اثر بگذارد. اما هنوز مذاکرات در حال انجام بود که قیمت دلار در بازار تهران افزایشی شد آن هم در شرایطی که بازار در تعطیلات بود و هنوز سیگنال منفی از وین شنیده نمی‌شد.

با بازگشت تیم مذاکره‌کننده از وین، اظهارنظرهای منفی درباره برجام شدت گرفت و حالا اظهارات برخی از مقامات به شکلی است که جای امیدواری چندانی برای توافق باقی نگذاشته است.

قیمت دلار روز گذشته تحت تاثیر این اخبار تا ۳۲ هزار تومان رسید اما بدون اینکه خبر مثبتی از مذاکرات مخابره شود، قیمت دلار برگشت و به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. امروز ۱۹ مرداد ماه هم کاهش یافت و وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد. اما دلیل افت دلار چیست آن هم در شرایطی که اخبار برجامی منفی است؟

معامله‌گران، بازار ارز را بر هم زدند؟

رسانه‌های دیگر دو دلیل عمده برای افزایش و کاهش قیمت دلار اعلام کرده‌اند. دنیای اقتصاد روز گذشته در تحلیلی نوشت افزایش قیمت دلار در روزهایی که تیم مذاکره‌کننده هنوز در وین بود، حاصل تلاش معامله‌گران افزایشی است. آنها سعی کردند با افزایش قیمت دلار، کمی از زیان خود را کم کنند. این رسانه گزارش داده که با وجود افزایش قیمت دلار، جو بازار به سمت فروش مایل بود و بسیاری از معامله‌گران در حال فروش ارزهای خود در قیمت بالاتر بودند. چراکه این گروه گمان می‌کنند به زودی توافق حاصل می‌شود و قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند. پس جو بازار را افزایشی کردند تا زیان دارندگان دلار کمتر شود.

اما قیمت دلار دقیقا از روز سه‌شنبه افت کرد. زمانی که اخبار و اظهارنظرهای منفی علیه توافق شدت گرفت و احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات تشدید شد. دلیل این افت قیمت چه بود؟

دعوای ارزی، قیمت دلار را ارزان کرد؟

اقتصادنیوز در گزارشی اعلام کرده که کاهش قیمت دلار در بازار روز سه شنبه ناشی از خوشبینی به توافق نیست بلکه به دلیل دعوای دو باند در بازار ارز هرات است که موجب شده یک طرف با فروش ارز، طرف دیگر را وارد زیان کند.

قیمت دلار هرات روز گذشته تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان هم بالا رفت اما امروز دربسیاری از کانال‌های تلگرامی قیمت دلار هرات به ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده و هر لحظه در حال کاهش است. اما هنوز دلیل مشخصی برای افت قیمت دلار هرات عنوان نشده است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که آیا کاهش قیمت دلار در بازار هرات، مانند دفعات گذشته به بازار ایران هم می‌رسد و باید امروز یا فردا منتظر کاهش قیمت دلار بود یا افزایش آن؟

هنوز نتیجه مذاکرات برجامی مشخص نیست و همه چیز به تصمیم سیاسی ایران و امریکا وابسته است. برخی از گزارش‌ها معتقدند که ایران و آمریکا نهایتا به توافق می‌رسند و مذاکرات نتیجه می‌دهد. این گروه معتقدند که با این توافق روند بازار ارز نزولی می‌شود و باید منتظر کاهش قیمت دلار بود.

اما گروه دوم معتقدند که مذاکرات بدون هیچ نتیجه مثبتی به پایان می‌رسد و توافقی ایجاد نمی‌شود. استناد این گروه به اخبار و اظهارنظرهای تندی است که از روز گذشته در فضای سیاسی ایران مطرح شده است. گزارش‌هایی که نشان می‌دهد لحن مقامات ایرانی در خصوص توافق تغییر کرده است. چراکه در چند روز گذشته مذاکرات را گامی رو به جلو و اقدامی مناسب می‌دانستند اما حالا دیدگاه دیگری دارند و معتقدند اروپا در جایگاهی نیست که متن توافق نهایی را مشخص کند و ایران را در مقابل متن نهایی قرار دهد. این گروه معتقدند احتمالا ظرف هفته آینده ایران متن توافق را رد می‌کند و آن زمان بازار ارز واکنش محسوسی از خود نشان خواهد داد و قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه سومی هم وجود دارد که می‌گوید مذاکرات ظرف این هفته و هفته آینده به نتیجه مثبت یا منفی نمی‌رسد و این روند ادامه پیدا می‌کند و مذاکرات و پیام‌ها میان طرفین همچنان ادامه دارد. در این حالت احتمالا دلار واکنش افزایشی به عدم توافق و بلاتکلیفی کنونی نشان می‌دهد اما این واکنش چندان شدید نیست و نرخ دلار رکورد جدیدی را ثبت نمی‌کند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا متاسفم برای این مملکت که نون شبمون باید به دلار وابسته باشه…

  • ناشناس

    اخبار برجامی منفیه؟؟ چرا اطلاعات اشتباه میدی؟ دلار هوشمندانه کاهشی شد. کاش اینقدر به ملت سیگنال اشتباه ندی. همینجوری مردم دارن اشتباه میرن مسیر. خرید دلار و طلا و ماشین اشتباه محض هست