کد مطلب: ۶۹۶۰۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طلا و سکه اندکی افزایشی شدند/ قیمت طلا و سکه، سه‌شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۱

طلا و سکه اندکی افزایشی شدند/ قیمت طلا و سکه، سه‌شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۱

قیمت طلا و سکه امروز سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱، روند افزایشی دارد. البته، سکه امامی و بهار آزادی هر دو همچنان در کانال ۱۳ میلیون تومانی قرار دارند. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طلا و سکه امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشتند. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را در لحظه تنظیم این خبر افزایشی اعلام کرده است. هر گرم طلای ۱۸عیار اکنون یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۷ تومان داد و ستد می‌شود. این رقم حدود ۴۰۰ تومان بیشتر از روز گذشته است.

قیمت سکه طرح جدید نیز در این لحظه روند کاهشی دارد و به قیمت ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. این نرخ نسبت به روز گذشته، حدود ۵۶ هزار کمتر است. روز گذشته نیز سکه روند کاهشی داشت.

همچنین قیمت سکه طرح قدیم اکنون روند نزولی دارد و به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. این رقم حدود ۱۴ هزار تومان کمتر از روز گذشته است. روز گذشته نیز سکه بهار آزادی روند نزولی داشت و به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید.

سکه بهار آزادی در آستانه کانال ۱۲ میلیونی

اما شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت هر گرم طلا را در لحظه تنظیم این گزارش، افزایشی و یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده است. حدود سه هزار تومان بیشتر از روز گذشته. روز گذشته نیز طلا در این منبع روند افزایشی داشت.

همچنین، این منبع قیمت تک‌فروشی سکه طرح جدید (امامی) را در لحظه تنظیم این خبر افزایشی و حدود ۱۳ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان اعلام کرده است. این رقم نسبت به روز گذشته حدود ۴۴ هزار تومان بیشتر است. روز گذشته، سکه امامی روند کاهشی داشت.

به گزارش این سایت، سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و ۱۳ میلیون و ۲۷ هزار تومان معامله می‌شود. این رقم هشت هزار تومان از روز گذشته بیشتر است. سکه بهار آزادی روز گذشته نیز روند کاهشی داشت و در آستانه ورود به کانال ۱۲ میلیون تومانی قرار گرفت.

اما نرخ اونس جهانی در لحظه تنظیم این خبر، افزایشی و ۱,۷۳۳ دلار اعلام شده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت طلا و سکه

آخرین نوسانات دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، از جمله طلا و سکه تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند.

دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، امروز روند کاهشی دارد. صبح امروز معاملات در بازار ارز از حدود قیمتی ۲۹,۵۵۰ تومان آغاز شد. در ادامه روند نزولی به خود گرفت و اکنون به حدود ۲۹,۴۸۰ و ۲۹,۵۰۰ تومان رسیده. اما روند معاملات غیرقانونی فردایی تا حدودی افزایشی است.

روز گذشته نیز دلار روند کاهشی داشت. کف و سقف قیمت ارز آمریکایی در روز دوشنبه، ۲۹,۵۰۰ و ۲۹,۸۰۰ بود.

این روزها نیز بازار تحت تاثیر شرایط بلاتکلیف و اقدامات بازار قرار دارد. اقتصادنیوز نوشت: «نرخ دلار دیروز برای سیزدهمین روز متوالی در کانال ۲۹ هزار تومانی معامله شد. قیمت دلار عصر دیروز کاهش ۸۰ تومانی را ثبت کرد. اسکناس آمریکایی در بازار ارز روز دوشنبه با قیمت ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

به عقیده بسیاری از فعالان بازار ارز با توجه به حمایت و مقاومت شدید مشاهده شده در مقابل خروج دلار از کانال قیمتی ۲۹ هزار تومانی، سطوح قیمتی این کانال را می‌توان به عنوان سنگر محکم شاخص ارزی در روز‌های کنونی دانست.»

مذاکرات در گام نهایی؟

در این میان، مذاکرات احیای برجام در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا، به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

به نقل از ایرنا، کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری با ادعای اینکه واشنگتن از ابتدای مذاکرات وین، رویکرد اصولی داشته است، ادعا کرد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود ذیل توافق هسته ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز این کار را انجام خواهیم داد.

پیش از این نیز جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: آمریکا به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران نزدیک‌تر شده است.

با وجود این، احمد وحیدی، وزیر کشور در مورد مذاکرات گفته است: در یک دوره‌ای امنیت ما به‌غیر از بخش نظامی دچار خدشه شده بود و برجام مصداقی برای فقدان اقتدار کافی بود اما امروز دولت سیزدهم با قدرت در حال مذاکره است و از خواسته‌های مردم کوتاه نمی‌آید. مسائل مردم را هم با توافق نامناسب گره نمی‌زند.

مانع اصلی برجام چیست؟

در این میان، به نظر می‌رسد اختلاف بر سر پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بزرگ‌ترین مانع در راه رسیدن به توافقی در این زمینه مبدل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: آقای باقری کنی از پیش‌نویس اتحادیه اروپا راضی است. از سوی دیگر آن قدر از این پیش‌نویس راضی بوده که به تهران برای تصمیم گیری نهایی آورده است. با این حال چقدر این پیش‌نویس منافع ما را تامین می‌کند یا خیر، موضوع دیگری است که باید پاسخ دهند.

عباس زاده در مورد تفاوت پیش‌نویس امروز با برجام ۲۰۱۵ گفت: پیش‌نویس امروز دیگر برجام ۲۰۱۵ نیست. برجام ۲۰۱۵ هیچ ضمانت اجرایی نداشت. آمریکایی‌ها یک طرفه از برجام خارج شدند و هیچ آسیبی ندیدند. برهمین اساس امروز ما خواهان تضمین هستیم. به نظر من تضمین باید در داخل توافق تعبیه بشود که اگر طرف مقابل به توافق خود عمل نکرد، به صورت خودکار دو برابر آسیب ببیند. همچنین ضامن این تضمین باید دست ایران باشد.

در این میان، به نقل از اقتصادنیوز، اختلاف بر سر پرونده پادمان آژانس این خطر را در بطن خود دارد که توافق کنار گذاشته شود. ایران در ضمن مذاکرات بر سر احیای برجام مصر بوده تا آژانس بین المللی انرژی اتمی را وادار به بستن تحقیقات کند. این تحقیقات [ادعایی] مربوط به سایت‌های ظاهرا قدیمی است که مربوط به قبل یا حدود سال ۲۰۰۳ است. ایران فعالیت‌های هسته‌ای در این سایت‌ها را انکار کرده و آن را با انگیزه‌های سیاسی می‌داند.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

پیش‌بینی قیمت طلا را هر روز ساعت ۱۹ در تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.