کد مطلب: ۸۰۳۵۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت گندم همچنان در هاله‌ای از ابهام/ نارضایتی کشاورزان از نرخ‌های پیشنهادی

قیمت گندم همچنان در هاله‌ای از ابهام/ نارضایتی کشاورزان از نرخ‌های پیشنهادی

هفته گذشته قیمت 17 هزار تومان برای هر کیلو گندم در شورای قیمت‌گذاری نرخ خرید تضمینی گندم رای نیاورد؛ از همین رو بعید به‌نظر می‌رسد این شورا با قیمت بیش از 16 هزار تومان برای قیمت گندم موافقت کند. در حال حاضر زمان برگزاری جلسه بعدی این شورا اعلام نشده است. در این بین کشاورزان معتقدند که قیمت‌های زیر 20 هزار تومان رضایت آنها را جلب نخواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود 10 روز گذشته، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در توئیتی نوشت: بنابر پیشنهاد وزارت کشاورزی و با تصویب هیئت دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شد.

این توئیت واکنش بسیاری در پی داشت؛ چرا که دولت حق تعیین نرخ خرید تضمینی گندم را ندارد. طبق قانون، قیمت گندم باید در شورای تعیین نرخ خرید تضمینی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی بررسی شود و پس از موافقت 9 عضو شورا، وزارت جهادکشاورزی قیمت نهایی را به هیات دولت اعلام کند تا تصویب کند. در واقع نرخ خرید تضمینی گندم با مصوبه شورا وجاهت قانونی پیدا می‌کند.

اقدام غیرقانونی دولت مبنی بر تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، حتی واکنش تند نمایندگان مجلس را به دنبال داشت؛ بازتاب این موضوع منجر به عقب‌نشینی دولت از موضع خود شد. در همین راستا سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، در سفری که روز هشتم اردیبهشت‌ماه به استان خوزستان داشت و در بازدید از در حاشیه بازدید از سیلوی ذخیره سازی ۴٠ هزار تنی شهید مفتح شهرستان دشت آزادگان اعلام کرد که هنوز نرخ خرید تضمینی گندم تعیین نشده است.

در حالی هنوز نرخ دولتی گندم تعیین نشده که حدود دو ماه است که در استان‌های گرمسیر برداشت گندم آغاز شده است؛ البته در این باره وزیر کشاورزی گفته است: در وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد داریم بلافاصله بعد از اینکه کشاورزان گندم را تحویل سیلوها دادند باید پول آن را به حساب آن‌ها واریز کنیم و این کار را روز گذشته برای استان خوزستان انجام شد.

بنا به گفته او؛ مبلغی که به حساب کشاورزان واریز شد، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود و این کل مبلغ نیست و به صورت علی‌الحساب است. باقی مانده این عدد بعد از اینکه شورای سیاست‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت گندم را مشخص کرد به حساب کشاورز پرداخت خواهد شد.

قیمت گندم چقدر تعیین می‌شود؟

در حالی تاکید دولت روی 15 هزار تومان برای هر کیلو گندم است که کشاورزان عنوان می‌کنند، حاضر به فروش گندم خود زیر کیلویی 20 هزار تومان نیستند. این در حالی است که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده است که اگر قیمت جهانی گندم مجانی هم باشد، برای حمایت از کشاورزان وارد نمی‌کنیم. حال مشخص نیست که دولت در صورت عدم ایجاد انگیزه برای گندمکاران برای فروش محصول خود، قصد دارد به غیر از واردات چگونه این کالای استراتژیک را تامین کند؟

در جلسه هفته گذشته شورای قیمت‌گذاری، قیمت 17 هزار تومان برای هر کیلو گندم رای نیاورد؛ از همین رو بعید به نظر می‌رسد قیمت گندم بیش از کیلویی 17 هزار تومان تعیین شود؛ برخی منابع از توافق اولیه شورا از قیمت 16 هزار تومان خبر می‌دهند.

برای مطالعه بیشتر گزارش اعلام غیرقانونی قیمت گندم بدون مصوبه شورا را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سم علف کش و سم حشره کش کشاورزی ظرف یک ماه لیتری ۱۰۰هزار تومان گران شده چرا گندم ظرف یک سال با توجه به این همه تورم کیلویی ۷هزار تومان افزایش نیابد.من کشاورزم گندم زیر ۲۰هزار تومان اصلا نمیفروشم