کد مطلب: ۷۵۸۰۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

جهش قیمت مسکن در تهران / یک متر خانه ۵۵ میلیون تومان!

جهش قیمت مسکن در تهران / یک متر خانه 55 میلیون تومان!

گزارش مرکز آمار ایران از تحولات مسکن شهر تهران شب گذشته منتشر شد. بر اساس این گزارش متوسط قیمت مسکن به 54 میلیون و 926 هزار تومان رسیده و تعداد معاملات نیز تا 12 هزار 139 عدد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته گزارش مرکز آمار ایران از تحولات مسکن شهر تهران در دی‌ماه 1401 متشر شد. این گزارش هر ماه متوسط قیمت مسکن در هر متر مربع و تعداد معاملات را مشخص می‌کند.

بر اساس گزارش آذرماه مرکز آمار، متوسط قیمت به حدود 50 میلیون و 400 هزار تومان رسیده و تعداد معاملات نیز تا 9 هزار 508 عدد رشد کرده بود.

با وجود رشد معاملات در تمام مناطق شهر تهران کارشناسان این مساله را ناشی از افزایش تقاضای سوداگرانه در بازار دانسته‌اند. آنها معتقدند با وجود نابسامانی و نوسانات در بازارهای موازی حالا سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه نسبتا بزرگتر خود را در بازار امن‌تری مانند مسکن درگیر کنند.

تحولات بازار مسکن در دی‌ماه

تغییر قیمتی در مناطق تهران

این ماه نیز متوسط قیمت مسکن به طور کلی مسیری افزایشی را در پیش گرفته و با 8/9 درصد افزایش به 54 میلیون و 926 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر معاملات نیز صعودی بوده و حالا با 27/7 درصد رشد عدد 12 هزار 139 را تجربه کرده است.

بیشترین رشد قیمت متعلق به منطقه 11 با حدود 19 درصد رشد است. این منطقه در آذرماه 34 میلیون و 122 هزار تومان قیمت داشته و حالا قیمت 40 میلیون و 655 هزار تومان را ثبت کرده است.

منطقه 3 و 22 نیز با افزایشی 3/5 درصدی کمترین تحرک افزایشی را بین باقی مناطق داشته‌اند. منطقه 18 نیز تنها منطقه‌ای است که تحرک قیمتی منفی را تجربه کرده است.

این منطقه از قیمت 28 میلیون و 639 هزار تومان در ماه گذشته به 27 میلیون و 844 میلیون تومان در دی‌ماه رسیده است.

متوسط قیمت مسکن در تهران دی 1401

تغییر تعداد معاملات در تهران

در بین 22 منطقه تهران، منطقه 22 با حدود 112 درصد رشد بیشترین افزایش تعداد معاملات را داشته است. در این بین منطقه 21 با 14/8 درصد افزایش، کمترین مسیر صعودی را پشت سر گذاشته و منطقه 13 تنها منطقه‌ای است که کاهش تعداد کمی را در این ماه تجربه کرده است.

منطقه 5، 2 و 10 به ترتیب همچنان جزو پرطرفدارترین مناطق تهران هستند و در نتیجه برای فروشندگان بیشترین میزان نقدشوندگی را دارند.

تعداد معاملات مسکن در شهر تهران دی 1401

از نگاهی دیگر مناطق 1، 3، 6، 12، 14، 18 و 22 تغییر قیمتی کمتر از میانگین کل مناطق و تعداد معاملاتی بالاتر از میانگین کل داشته‌اند، بنابراین با توجه به رشد قیمتی بیشترین استقبال را داشته‌اند.

وضعیت نابسامان بازار مسکن

به طور کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار مسکن در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. این بازار مولد اکنون با مشکلاتی زیادی نظیر رکود در ساخت و ساز مواجه است.

افزایش این ماه قیمت مسکن را می‌توان ناشی از تورم و انتظارات ناشی از آن در جامعه دانست. انتظارات تورمی باعث شده مالکان قیمت واحدهای خود را بالاتر از قیمت معمول در بازار بالا ببرند و همین باعث افزایش قیمت کاذب شده است.

از طرفی تورم از ماه‌ها پیش قدرت خرید مردم تا حد زیادی کاهش داده و افزایش ماهانه قیمت مسکن نیز این عامل را تقویت می‌کند.

اکنون بر اساس متوسط قیمت مسکن در تهران یک فرد برای خرید یک خانه کوچک‌متراژ 60 متری باید حدود سه میلیارد و 265 هزار هزینه کند که حتی با احتساب حداقل حقوق در سال آینده نیز دور از دسترس به نظر می‌رسد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    زعفرانیه خونه از متری۱۹۰ میلیون تومنه تا ۳۲۰ میلیون .چرا امار اشتباه میدین .؟

    • ناشناس

      درسته

    • ناشناس

      باشه خونه تو خیلی گرونه خوشحال باش..اصلا بگو متری ۵۰۰ کی به کیه

  • مجید حسینی

    امکانات در حد ونزوئلا قیمت در حدواشینگتن دی سی خلایق هرچه لایق آنقدر گران کنید و خوشحال به گرانی باشید بعد دیگر نمیتوانید در اینجا زندگی کنید و بعد باید مهاجرت کنید عقل که نباشه جان درعذاب هستش

  • عوام

    والا همه دارن میفروشن که برن دوبی یا ترکیه اونم با تخفیف زیاد برای همینم بازار دچاره رکود تورمی شده و خریدو فروش کمه چون میگن موقعی که شکست برجام اعلام بشه نقد شوندگیه مسکن بعدم ماشین خیلی سخت تره از دلارو طلا بیراهم نمیگن والا

  • ناشناس

    انشالله با زلزله به این دلالی های بزودی پایان داده میشود

  • میثم طایب

    یک روزی بشه و بیاد هممون با پای پیاده و با دستهای خودمون از مرزها فرار کنیم