کد مطلب: ۶۶۶۳۶۲

مستاجران دارایی‌های خود را می‌فروشند/ افزایش قیمت‌ها ادامه دارد؟

مستاجران دارایی‌های خود را می‌فروشند/ افزایش قیمت‌ها ادامه دارد؟

با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی در این شرایط بهای اجاره هم متناسب با همین جهش تورمی، افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش اجاره‌بها با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ممکن است.

به نقل از ایلنا ، عضو اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین تقاضا برای اجاره به سمت بومهن، رودهن، اسلامشهر و کرج رفته است و تقاضا برای اجاره در مناطق شمال شهر تهران به صورت عینی و ملموس کاهش پیدا کرده است و شاهد کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران هستیم.

عبدالله اوتادی درباره افزایش جهشی قیمت اجاره‌بها و در پاسخ به این سوال که اساسا مبنا و پایه افزایش نرخ اجاره‌بها در فصل پیک نقل و انتقالات مستاجران چیست؟ گفت: در مورد افزایش اجاره بهای مسکن، دولت باید پاسخگو باشد که بر چه منطقی سقف افزایش اجاره‌بها در کلانشهرها را ۲۵ درصد اعلام کرده چراکه همین اجازه افزایش اجاره تا سقف ۲۵ درصد، عامل افزایش قیمت‌ها شده‌است.

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه شود که علاوه بر این اجازه رسمی دولت برای افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها، مالکان نرخ تورم عمومی را هم در نظر می‌گیرند. تنها در سه سال گذشته میزان افزایش اجاره‌‌بها به ۳۰۰ درصد رسیده و بخش عمده‌ای از این عدد متوجه همین چند ماه اخیر برمی‌گردد و می‌توان گفت که میزان اجاره‌بها در چند ماه گذشته به طور وحشتناکی افزایش یافته است.

عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تاکید کرد: به طور مستمر در مشاوران املاک شاهد این هستیم که مستاجران برای تامین رهن و اجاره ماشین و دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند. اما سوال این است که در این شرایط تورمی مستاجران تا کجا می‌توانند دارایی‌هایی مانند ماشین خود را بفروشند که بتوانند پول رهن را تامین کنند و با توجه به ادامه کاهش توان خرید و درآمدها در سال‌های آینده برای تامین هزینه رهن و اجاره چه اقدامی می‌توانند انجام دهند؟ این در حالی است که هر سال به ارزش دارایی مالکان و افرادی که از اجاره کسب درآمد دارند، بیشتر می‌شود بدون انکه هیچ فعالیت اقتصادی در کشور انجام داده باشند.

اوتادی با بیان اینکه عامل افزایش اجاره‌بها دولت است، گفت: در همین یک ماه گذشته تنها تورم مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی به طور قابل توجهی افزایش یافته و روزانه به نرخ دلار اضافه می‌شود بنابراین در این شرایط بهای اجاره هم متناسب با همین جهش تورمی، افزایش پیدا می‌کند.

شدت فشار به مستاجران زیاد است

وی با بیان اینکه میزان افزایش اجاره بسیار بالاتر از ان نرخ ۲۵ درصدی اعلام شده از سوی دولت است، افزود: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در منطقه‌ای مانند پیروزی واحد دو خانه با توان پرداخت ۵۰۰ میلیون رهن و ۴ میلیون تومان اجاره را نداریم و شاهد شدت فشار به مستاجران هستیم و مالکان هم با در نظر گرفتن انتظار تورمی به نحو کاملا دلخواه قیمت‌های اجاره را تعیین می‌کنند.

عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: هر سال شاهد این هستیم که محل سکونت مستاجران یک یا چند منطقه نزول پیدا می‌کند و این به معنای سرخوردگی در جامعه و تفاوت و تضاد فرهنگی در یک منطقه مسکونی است و همین باعث تنش و التهاب در جامعه می‌شود.

اوتادی افزود: در حال حاضر بیشترین تقاضا برای اجاره به سمت بومهن، رودهن، اسلامشهر و کرج رفته است و تقاضا برای اجاره در مناطق شمال شهر تهران به صورت عینی و ملموس کاهش پیدا کرده است و شاهد کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران هستیم.

وی گفت: امروز مستاجرانی که برای رهن و اجاره به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند به صراحت می‌گویند برای اینکه بتوانند از عهده پرداخت اجاره بربیانند سه شغله شده‌اند و این به معنای تشدید فشار بر این قشر است.

عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: امروز قیمت مسکن مهر حاشیه تهران که در همان اواخر دهه ۸۰ چیزی کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود به ۳٫۵ میلیارد تومان رسیده است و وضعیت بازار مسکن را در همین نمونه کوچک مشاهد کرد.

اوتادی تاکید کرد: دولت زمانی می‌تواند مشاوران املاک را عامل گرانی در بازار مسکن بداند که مشارکتی از مشاوران املاک در سیاست‌ گذاری‌ها ببینیم.

دولت می‌تواند این سیاست در به اجرا برساند که برای تعیین قیمت هر ملکی برای اجاره ۵ مشاوره املاک آن را تایید و امضا کنند و با امضای تایید مشاوران املاک واحدها قیمت‌گذاری شوند در این شرایط است که مشاوران املاک را می‌توانند برای افزایش قیمت ها مورد بازخواست قراردهند.

وی گفت: معتقدم اگر این رویه ادامه پیدا کند، تا پایان دولت آقای رئیسی در بازار اجاره مسکن شاهد فاجعه خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت همه چی چند برابر میکنه. اصناف جنس هاشو گرون میکنه به اونا چیزی نمیگن. وقتی مالک که داراییش ساختمونشه و براش تلاش کرده وقتی رو رهن و اجاره میاره. صدای همه در میاد.

  • ناشناس

    سلام هدف دولت گرفتن مالیات از موجر ها است ومستاجر بهانه هرچه اجاره بیشتر ورسمی تر درآمد دولت بیشتر خدا به دادمان برسد وبس در آینده نزدیک مثل هند میشویم ۲ طبقه طبقه متوسط حذف میشود وحدود ۸۰درصد فرودست و۲۰درصد فرادست میشود

  • ناشناس

    همچین میگه مالک ها از اجاره پول در میارن در حالی که هیچ فعالیت اقتصادی ندارن، انگار که مالک این خونه اش رو از سر راه پیدا کرده. نه جانم. مالک هم اینقدر کار کرده و نخورده و نپوشیده و چشمش رو به همه چیز بسته تا پولشو جمع کنه و ی سرپناهی بسازه. مالک به جای غذا سنگ تو دلش میذاره؟ وقتی اقلام غذایی 200 درصد افزایش قیمت پیدا میکنه، انتظار داری مالک 20 درصد روی اجاره ملکش بذاره؟ خونه بعد از چند سال به خرج میفته. تعویض شیرآلات درب میخواد. نقاشی میخواد. تعمیرات داره. پول اینا رو مالک از کجا بیاره بده؟ باید اجاره جوری باشه که مثلا بعد از 30 سال اجاره دادن، مالک بتونه همون اقلام روی خونه اش رو نو بخره و روش باشه؟ وگرنه اجاره دادن، خسارت محض هست. مستاجر ها هم که هم پر رو هستند و هم خسارت می‌زنند.

  • رضا حسینی

    سلام و عرض ادب دولت اکر دنبال حل مشکل می باشد . قیمت خانه و سیمان و آهن را پایین بیاره ، قیمت خودرو را پایین بیاره دولت محصولات خودش رو پایین بیاره به طبع ان قیمت اجاره هم پایین میاد. مثل سایر کشور ها تسهیلات 60 ساله خرید مسکن بده قیمت پایین میاد.دولت دنبال جیب مردم هستش از مردم مایه میگذاره . میگه اجاره را پایین بیارن مردم. از جیب خودش مایه بگذاره درست میشه