کد مطلب: ۷۳۳۹۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زنجیره مسمومیت غذایی دانشجویان

زنجیره مسمومیت غذایی دانشجویان

بیش از هزار دانشجو در 10 روز اخیر با علائم مسمویت راهی مراکز درمانی شدند. دانشجویان می‌گویند از غذای سلف استفاده کرده‌اند و سازمان امور دانشجویان مسمومیت غذایی دانشجویان را رد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسمومیت غذایی دانشجویان حادثه جدیدی نیست. در روزهای گذشته اما این ماجرا به صورت زنجیره‌ای ادامه پیدا کرد.

اخبار مسمومیت دانشجویان نه به امروز برمی‌گردد، نه به سال جاری. هر چند وقت یکبار تعدادی از دانشجویان با علائم مسمومیت به مراکز درمانی می‌روند. یکی می‌گوید مشکل از غذاست و دیگری تکذیب می‌کند.

حالا اما با زنجیره‌ای شدن این حادثه طی 10 روز، حساسیت عمومی نسبت به این موضوع بالا رفته است.

مسمومیت دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

حدود دو هفته پیش (2 آذر) تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با علائمی چون اسهال، استفراغ و دل درد به درمانگاه دانشگاه مراجعه کردند.

آنطور که پیش‌تر ایسنا گزارش داد، جمعیت دانشجویان بیمار به اندازه‌ای زیاد شد که برخی از آنها را به دو بیمارستان «شهید اشرفی» و «9 دی» خمینی شهر اعزام کردند.

سیدعلی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد این دانشجویان بیش از 270 نفر اعلام کرد. در شبکه‌های اجتماعی اما تعداد آنها بیش از 400 نفر تخمین زده می‌شد.

در روزهای بعدی مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد که عامل مسمومیت حدود 300 نفر از دانشجویان باکتری «شیگلاسونئی» بود. در این اطلاعیه شما دانشجویان بدحال با آماری اعلامی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در تناقض بود.

ضمن اینکه دانشجویان از آن به به عنوان مسمومیت غذایی عنوان می‌کنند. ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. اراک شهر دیگری است که در آن اخباری از مسمومیت دانشجویان منتشر شد.

مسمومیت غذایی دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک

سه‌شنبه، 8 آذر تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک با علائم مسمومیت به مراکز درمانی این شهر مراجعه کردند.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک به ایسنا گفت: «آزمایش‌های مختلفی روی دانشجویان و مواد غذایی دانشگاه انجام شده ولی هنوز علت وقوع این بیماری از سوی مراجع بهداشتی اعلام نشده است.»

سعید مجدی‌فر ادامه داد: «بحث کرونا د آنفلوانزا منتفی است. از روز چهارشنبه مرکز بهداشت اراک، اداره دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان به این موضوع ورود کرده‌اند. نمونه‌برداری‌هایی از موادغذایی خام و حتی آب لوله‌کشی دانشگاه و خوابگاه‌ها صورت گرفته و آزمایش‌های مختلفی از دانشجویان گرفته شده است.»

او با بیان اینکه مسمومیت غذایی دانشجویان را نه تائید می‌کنم و نه تکذیب، گفت: «باید منتظر گزارش رسمی مراجع بهداشتی و درمانی باشیم.»

مسمومیت دانشجویان در دانشگاه خوارزمی

پنجشنبه، 10 آذر بار دیگر خبری از مسمومیت غذایی دانشجویان منتشر شد، این بار در دانشگاه خوارزمی واحد کرج.

بر اساس گزارش ایسنا، دانشجویان علائمی چون تهوع، بدن درد و لرز داشتند. وضیت به‌گونه‌ای بوده که درمانگاه، سرم و مکان برای رسیدگی به دانشجویان ندارد.

تعداد دانشجویانی که علائم داشتند به صورت دقیق مشخص نیست، اما انجمن صنفی دانشگاه‌های کشور تعداد آنها را حدود 600 نفر اعلام کرد. تعدادی از آنها برای درمان به مراکز درمانی استان می‌روند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت این بار هم مسمومیت غذایی به عنوان علت بیماری از سوی مقامات مربوط این دانشگاه رد شد.

روابط عمومی خوارزمی واحد کرج، مسمومیت غذایی دانشجویان را رد کرده اما برخی از دانشجویان می‌گویند که همه آنها از غذای سلف استفاده کرده بودند.

دانشگاه خوارزمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تعداد دانشجویان استفاده‌كننده از شام چهارشنبه شب سلف دانشجويی دانشگاه، ۱۰۰۸ نفر، تعداد دانشجويان مراجعه‌كننده دارای علايم بيماری از شب چهارشنبه تا ظهر روز جمعه، ۱۴۷ نفر بوده‌اند.»

این دانشگاه اعلام کرد: «با توجه به آمار فوق می‌توان مشاهده كرد كه نسبت دانشجويان دارای علايم بيماری به كل دانشجويان استفاده‌كننده از شام سلف دانشجويی در شب چهارشنبه در حدود ۱۶ درصد است.»

در ادامه این اطلاعیه آمده: «با توجه به اين آمار می‌توان گفت كه احتمال ابتلای دانشجويان به علايم بيماری ناشي از غذای سلف دانشجويی عملا بسيار پايين و تقريبا منتفی است.»

پس از آن هم خبرگزاری دولتی ایرنا از ورود دادگستری به ماجرای مسمومیت این دانشگاه برای پیگیری خبر داد. در همین مورد حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: «دستورات قضای لازم برای بررسی علت مسمومیت دانشجویان صادر شده است.»

نکته‌ای که در حوادثه زنجیره‌ای اخیر در دانشگاه مشهود است، رد مسمویت غذایی دانشجویان است. مقامات دانشگاهی در همه موارد تلاش کردند که علت آن را یا ویروس اعلام کنند یا در دست بررسی.

اطلاعیه سازمان امور دانشجویان

در نهایت سازمان امور دانشجویان درباره مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده: «به اطلاع دانشگاهيان و ملت شريف ايران می‌رساند، به دنبال بروز بيماری گوارشی تعدادی از دانشجويان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی «پرديس كرج» نظر به اهميت سلامت دانشجويان، سازمان امور دانشجويان به عنوان حامی حقوق مادی و معنوی دانشجويان، از ابتدای بروز اين بيماری، اقدامات نظارتی و پيگيری مسائل به وجود آمده را در اين دانشگاه‌ها دنبال كرده و تا حصول نتيجه نيز ادامه خواهد داد.»

این سازمان در ادامه اطلاعیه نوشت: «با توجه به شيوع بيمار‌های تنفسی و گوارشی در فصل پاييز، با پيگير‌های انجام‌شده اقدامات نخستين، اعم از آزمايش‌های مختلف از آب آشاميدنی و غذای دانشجويان و همچنين نمونه‌برداری‌های انسانی صورت گرفته است. نتايج آن در دست بررسی است.»

در بخش دیگری از اطلاعیه آمده که تحقيقات اوليه پاتولوژيست‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان، حاكی از منشا ويروسی اين بيماری گوارشی است. در دانشگاه خوارزمی و صنعتی اراک منتظر دريافت نتيجه آزمايشات انجام شده هستيم.

گفتنی است خردادماه سال جاری نیز اخباری مبنی بر بدحال شدن برخی از دانشجویان و اعزام آنها به مراکز درمانی منتشر شد.

در ابتدا ۳۹ نفر از خوابگاه نسیبه دانشگاه فرهنگیان به لحاظ گوارشی در وضعیت نامناسبی قرار گرفتند. وضعیت دانشجویان به‌گونه‌ای بود که راهی بیمارستان شدند.

پس از آن 30 نفر از دانشجویان دانشگاه امام صادق هم در ماجرایی مشابه راهی بیمارستان شدند. در هر دو مورد نیز مسمومیت غذایی دانشجویان از سوی مقامات رد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.