کد مطلب: ۴۹۳۹۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دردسرهای استفاده از بیمه تکمیلی / چرا مردم نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ها استفاده کنند؟

دردسرهای استفاده از بیمه تکمیلی / چرا مردم نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ها استفاده کنند؟

اخیرا تعداد زیادی از مراکز درمانی به مردم اعلام می‌کنند که با شرکت‌های بیمه‌ای قرارداد بیمه تکمیلی ندارند. پس مردم باید هزینه درمان را بپردازند و بعد با هزار مکافات و دردسر آن را از شرکت بیمه‌گر بگیرند. مراکز درمانی می‌گویند شرکت‌ها بدحسابی کرده‌اند و مدیرکل نظارت بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی معتقد است مشکل از زیاده‌خواهی برخی بیمارستان‌ها است. در نهایت کسی پاسخگوی گرفتاری مردم در شرایط بحرانی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تا ماه‌های پیش عموما گلایه‌ مردم این بود که بیمه پایه باید عموم خدمات درمانی متعارف را پوشش بدهد و بیمه تکمیلی فقط برای خدمات اضافی و نامتعارف مانند هزینه‌های ایمپلنت دندان یا جراحی‌های زیبایی باشد؛ نه اینکه همه خدمات را تکمیلی کنند!

ظاهرا حالا که مردم مجبور شدند همین شرایط را بپذیرند شرکت‌های بیمه‌ای در گام بعدی عرصه را بر آن‌ها تنگ‌تر هم کرده‌اند.

حالا دامنه نارضایتی‌ها گسترده‌تر شده است. چرا که مشتریان شرکت‌های بیمه بازرگانی معتقدند این شرکت‌ها در شرایط بحرانی که مردم به حمایتشان نیاز دارند، دستشان را در پوست گردو می‌گذارند.

اخیرا بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از تجربه استفاده‌شان از بیمه‌های تکمیلی می‌نویسند. ظاهرا هنگام مراجعه مردم، تعداد زیادی از مراکز درمانی اعلام می‌کنند که با یک شرکت بیمه‌ای قرارداد ندارند. بنابراین فرد مجبور می‌شود هزینه درمان را به شخصه تمام و کمال پرداخت و بعد خودش برای دریافت این هزینه به شرکت بیمه‎ای مراجعه کند.

اما کاش ماجرا همین‌جا تمام می‌شد. آن طور که از گفته‌ها و نوشته‌های مردم برمی‌آید دریافت هزینه درمان از این شرکت‌ها شکستن گردن رستم است. یا آن قدر بهانه می‌آورند که به طریقی از پرداخت بخشی از هزینه‌ها شانه خالی کنند یا آنقدر با بروکراسی یا به قول بیمه شدندگان با کاغذبازی درگیرت می‌کنند که عطای آن‌‌ها را به لقایشان ببخشی.

اگر همیشه پول داشتیم بیمه می‌خواستم چه کار؟

در زیر تعدادی از گلایه‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی در این باره آمده است:

« ماهانه میلیاردها تومان از مردم حق بیمه می‌گیرند که در شرایط خاص حمایت کنند ، آن وقت در اوج نیاز به آن‌ها متوجه می‌شوی به دلیل بدعهدی بیمه‌ها، نمی‌توانی از بیمه تکمیلی خود استفاده کنی و حتما باید اول پول بدهی و بعد در دوره کرونا ماه‌ها دوندگی کنی که به پول خود برسی»

« می‌ریم دکتر، تعرفه‌ها رو آزاد حساب می‌کنن میگن خودت فاکتور ببر بیمه پولشو بگیر، می‌خوایم بیمه تکمیلی استفاده کنیم میگن پرداخت کن بعد تشکیل پرونده بده تا چند ماه دیگه چند درصدش رو بهت میدیم. اگه قرار بود توی همه مواقع پول داشته باشیم پس بیمه به چه دردی می‌خوره؟»

« پدر من چندین ساله که بازنشسته‌ست و توی این مدت ما اکثر هزینه‌های درمانی رو به طور کامل خودمون پرداخت کردیم. اصلا انگار نه انگار که بیمه تکمیلی داریم فرقی هم نمی‌کنه مرکز درمانی طرف قرارداد با بیمه‌مون باشه یا نه میگن خودتون بدید بعدا برید از بیمه بگیرید. اونجام با کاغذ بازی انقدر خستت می‌کنن تا بیخیال شی»

«برای دریافت هزینه‌ها از بیمه تکمیلی بیمه البرز پیگیری کردم، میگه چون جواب آزمایش کرونا شما منفی بوده پولش رو پرداخت نمی‌کنیم. بهانه خنده‌دارتر از این هم هست؟»

« مادرم دوساله درگیر سرطان پستان هست، با اینکه بیمه تکمیلی داره اما اول باید پول پرداخت کننه تا بیمه بعد از کلی قر و اطفار هزینه رو برگردونه…»

بیمارستان: شرکت‌ها بدعهد و بدحساب‌اند

عموما بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و سایر مراکز درمانی در پاسخ به این سوال که چرا با شرکت‌های بیمه قرارداد ندارند می‌گویند مقصر شرکت‌های بیمه‌ای بوده‌اند و آن‌ها بودند که بدحسابی کرده‌اند. به همین دلیل هم مرکز درمانی قراردادش را با شرکت بیمه‌ای تمدید نکرده است.

بیمه: بیمارستان‌ها به تعرفه تمکین نمی‌کنند

عباس خسروجردی، مدیرکل نظارت بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی، در پاسخ به این ادعای مراکز درمانی به تجارت‌نیوز می‌گویند:گزارشی مبنی بر تغییر تعداد قراردادها و بدعهدی شرکت‌های بیمه‌ای دریافت نکرده‌ایم. اما اگر چنین مواردی پیش آمده احتمالا به این علت است که برخی بیمارستان‌ها به تعرفه مصوب هیئت وزیران راضی نیستند در حالی که شرکت‌های بیمه موظف هستند هزینه‌ای بیش از آن که تصویب شده را نپذیرند پس ترجیح می‌دهد قرارداد نبندد.

او ادامه می‌دهد: ما درحال حاضر با تمام بیمارستان‌های درجه یک پایتخت قرارداد داریم. برخی مراجع درمانی که مشتریان تضمین شده دارند خیلی نیاز به شرکت‌های بیمه‌گر نمی‌بینند و به افراد میگویند مشکل از بدعهدی بیمه‌ها است درحالی که آن‌ها خود حاضر به قرارداد بستن نیستند.

این مقام مسئول وقتی تعدادی از بهانه‌های شرکت‌های بیمه‌ای که مردم گزارش کرده‌اند را می‌شنود از جمله شرکتی که حاضر نشده پول تست منفی کرونا را بدهد، عنوان می‌کند: تعهدات شرکت‌های بیمه بسیار روشن در قراردادها ذکر شده است. شرکت‌ها موظف هستند مطابق شیوه‌نامه عمل کنند مواردی که کاربران ذکر کردند تخلف است. مردم در صورت مشاهده چنین تخلفاتی با مراجعه به سایت بیمه مرکزی شکایت خود در بخش خدمات الکترونیک ثبت کنند تا پیگیری شود.

بیمه تکمیلی زیانده است

اسماعیل دلفراز، مدیرعامل شرکت بیمه ملت نیز معتقد است بدحسابی شرکت‌های بیمه‌‍ای با مراکز درمانی عمومیت ندارد و ممکن است چند شرکت خاص به علت کسری نقدینگی با آن مواجه شوند. در حالت عادی تسویه حساب با بیمارستان‌ها بیش از 15 روز تا یک ماه طول نمی‌کشد آن هم برای بررسی صورت‌ حساب‌های ارسال شده و پرداخت آن است.

از نگاه او به نظر نمی‌رسد میزان قراردادها نیز کم شده باشد چون در تهران اکثر بیمارستان‌های خصوصی با شرکت‌های بیمه‌ای طرف قرارداد هستند، مگر چند بیمارستان که هیچ وقت قرارداد نمی‌بندند.

به گفته دلفراز بیمه‌های درمان تکمیلی برای شرکت‌های بیمه سودآور نیست و شرکت‌ها فقط برای جذب مشتری بیمه درمان را هم متقبل می‌شوند اما در نهایت بیمه تکمیلی جزو بیمه‌های زیان‌ده صنعت بیمه است.

بنابراین اگر آن طور که این مسئول می‌گوید شرکت‌های بیمه در یک رقابت ناسالم برای جذب بیمه‌گر در سایر رشته‌ها مجبور به پذیرش بیمه تکمیلی باشند، عجیب نیست که سعی کنند تا جایی که برایشان ممکن است از هزینه‌های ناشی از این نوع بیمه زیان‌ده شانه خالی کنند.

برای مطالعه آخرین اخبار بیمه‌ای به بخش بانک و بیمه تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی مراکز درمانی از پذیرفتن انواع بیمه ها کوتاهی میکنن چرا باید مردم هر ماه از حقوقشون مبلغ بیمه کسر بشه

  • ر موسوی

    مامستعمری بگیر هستیم وکارافتاده کلی .به طور کامل
    حق بیمه تکمیلی کسر میکنن وقتی مخارج را حساب
    میکنن فرانشیز حساب میکنن در صورتی که بیمه تکمیلی
    ربطی به بیمه اول نداره

  • ثریا

    سلام من بیمه سلامت هستم رفتم داروخانه گفت قبول نمی کنم مگه ریس جمهور نگفتن تمام داروخانه ها باید قبول کن پس چرا قبول نکرد نورزاد حساب کرد گفت باید بروی دولتی اخه من توی این کرونا چه طوری بروم انجا؟

  • ناشناس

    دیگه کمر اقتصاد را شکستند و همه را بیکار. دلیل دیگه ای ندارد

  • ناشناس

    سلام بیمه تکمیلی اتیه سازان درانجام خدمات سرپایی مانند سونو گرافی و……چنانچه نیاز به تکرار مجدد در فاصله کمتر از ۶ماه باشد از قبول تعهد خوداری می نماید وبابد ازاد محاسبه شود درصورتیکه حق بیمه کسر میشود

  • ناشناس

    بيمه البرز در اصفهان يك ساختمان 100 ميليادري مي سازه واسه 20 تا كارمند با پول مردم در حالي كه مي شود در يك مكان اجاره اي نيز كاركند پول ان را از جيب بيمه گذاران به تاراج مي برند و بعد مي گويند بيمه تكميلي براي بيمه ها زيان بار است ، شما از هزينه اضافه خود كم كنيد مي بينيد كه چه سودي از پول مردم عايد شما مي شود .

  • ناشناس

    بیمه اتیه سازان حافظ تامین اجتماعی اعتماد بیمارستان مردم ببربالا هزینه وویزیت مطب خصوصی نمیدیده این چه خدمات بیمه تامین اجتماعی اینهمه ازمردم پول می گیره خدمات کمی به بیمه تکیلی می ده نظارت وحسابرسی وشفاف سازی کنید

  • مجید

    زور افتاده دست یک سری از پزشکان که تعیین تکلیف میکنن برای همه! بیمارستانهایی که کاملا تجاری به موضوع سلامت مردم نگاه می کنند. واای به 10 سال دیگه که دهه50 و 60 ها بخاطر سنشون بیشتر کارشون به بیمارستان ها بیفته.

  • ناشناس

    چندماه قبل برای چک آپ قلب نزد متخصص رفتم و ایشون درمطب خودش، از من اکو و نوار قلب گرفتند و چون مطب خودشون بود برگه ای برای بیمه به من دادند که در اون رسید هزینه دریافتی برای اکو و نوارقلب نوشته بود و مهر خودشون رو هم زدند. هفته گذشته برای دریافت بیمه به یکی از دفاتر بیمه آتیه سازان حافظ کد رفتم. با وجود همه مدارک، به من گفتند باید نسخه پزشک باشد. هرچه گفتم پزشک به کجا نسخه بنویسد؟ به خودش؟ برگه دریافت هزینه برای اینکار با مهر پزشک و مدارک اکو و نوار قلب هم که موجود هست!!! گفتند تا نسخه پزشک نباشد قبول نمی‌کنیم. اگر نمی‌خواهند پول بدهند مردم را در این وضعیت ترافیک سرگردان نکنند.