کد مطلب: ۷۴۶۸۴۹

عبده تبریزی: به نقشه‌ های دولت در بازار مسکن امیدوار نیستم!

عبده تبریزی: به نقشه‌ های دولت در بازار مسکن امیدوار نیستم!

حسین عبده تبریزی معتقد است بازار مسکن کماکان رونق سرمایه گذاری و رکود مصرفی دارد؛ یعنی بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم توان خرید مسکن ندارند و نظام بانکی هم نمی‌تواند تسهیلات خرید مسکن بدهد. او بیان کرده است که امیدی به نقشه های مسکنی دولت ندارد!

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و تحلیلگر ارشد بازارهای مالی با تشریح وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: از نظر من مسکن در سطح ملی وارد یک شرایط بحرانی شده و از دولت هم کاری برنمی‌آید؛ این شرایط خوبی برای بازار مسکن نیست.

این تحلیلگر ارشد بازارهای ملی اظهار کرد: در این وضعیت، نرخ‌ها در شهرهای بزرگ به جایی رسیده که شاید 80 درصد مردم توان خرید مسکن ندارند.

وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: معمولا طرح‌هایی مانند ساخت چهار میلیون مسکن برای زمانی است که بحرانی به وجود می‌آید که از این نظر درباره مسکن سیاست‌های فوری در دسترس نیست چون قیمت‌ها به گونه‌ای افزایش یافته که این مناسبات را بی‌معنی کرده است!

لزوم تغییر سیاست دولت در شهرهای جدید

وی تاکید کرد: درباره شهرهای جدید دولت می‌تواند تعداد زیادی مسکن در آنجا بسازد، اما مساله اصلی در شهرهای جدید ایجاد اشتغال است؛ الان بسیاری از کسانی که در شهرهای بزرگ هستند اگر شغلی داشته باشند به شهر خودشان برمی‌گردند. به همین دلیل موضوع شهرسازی پیچیده است و شهر باید جایی ساخته شود که امکان اشتغالزایی دارد.

این کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با شهر بورس با بیان اینکه «ایجاد شهر جدید بسیار پیچیده شده است»، گفت: دولت برای این کار باید منابع عمده‌ای را بیاورد؛ به همین دلیل فکر می‌کنم دولت باید سیاست دهه 80 را اجرا، تفاوت سود بدهد و وام خرید بدهد. می‌دانم که دولت چنین امکانی را ندارد و به عنوان کارشناس فکر می‌کنم وام‌هایی که اصل پول را بدهکار و از تفاوت قیمت استفاده کنند تنها مسیری است که برای خانه اولی‌ها باقی مانده است.

وی ادامه داد: من به نقشه‌‌های دولت زیاد امیدوار نیستم چون منابعی ندارد و مردم هم نباید انتظاری از دولت برای ساخت مسکن داشته باشند. متاسفانه نرخ اجاره نشینی و حاشیه نشینی بیشتر خواهد شد، چون قیمت‌های فعلی از حد چارچوبی که در توانایی خریدار باشد، گذشته است.

بورس برای رقیبی رشد ندارد

بازار سرمایه این روزها دوباره با رشد ارزش و حجم معاملات روبرو شده و سهام اغلب شرکت‌ها در محدوده مثبت معامله می‌شود. عبده تبریزی که دبیر کل اسبق بورس نیز بوده است، بازار سرمایه را برای رشد، «بی‌رقیب» ارزیابی کرده است.

او راجع ‌به وضعیت بازار سرمایه، اظهار کرد: فعالان این بازار معتقدند که حباب قیمتی وجود ندارد و امکان رشد هم به لحاظ بالا رفتن نرخ تورم و قیمت ارز دارد هم به لحاظ اینکه قیمت‌های کامودیتی کاهشی نیست و به همین دلیل یک امیدی از این طریق هم دارند.

وی ادامه داد: از نظر جایگزین سرمایه گذاری؛ روش‌های دیگری در دسترس نیست. با توجه به شرایط موجود، بازار سرمایه از هر زمان دیگری رقیب کمتری برای رشد دارد.

عبده تبریزی اثر اقدامات بانک مرکزی بر بازار سرمایه را بررسی و با اشاره به سیاست‌های انقباضی اجرا شده، بیان کرد: چند ماهی است که بانک مرکزی به بانک‌ها گفته است وام جدیدی ندهند و وقتی وام جدیدی ندهند، تاثیر مستقیمی روی عملکرد شرکت‌ها دارد.

وی افزود: شرکت‌هایی که می‌خواستند از بانک‌ها سرمایه در گردش بگیرند حالا با این مساله روبرو هستند. البته بانک مرکزی هم به دلایلی این کار را کرده است اما مثال‌های زیاد مشابهی می‌توان ذکر کرد که چگونه این رابطه برقرار می‌شود.

اثر مبهم سیاست ارزی جدید

این اقتصاددان برجسته افزود: نظریه این است که وقتی کشوری همت می‌کند و این همه فشار را به مردم می آورد تا ارز را به قیمت پایین‌تر ببرد باید ارز را تک نرخی کند. چون ارز تک نرخی نشد این امکان وجود دارد که ارز نیمایی و ارز بازار خیلی از هم فاصله بگیرند و دوباره یک یا دو سال دیگر فشار عظیمی به مردم بیاید.

عبده تبریزی در پاسخ به این سوال که «آیا امکان کنترل نرخ ارز با چنین راهکارهایی وجود دارد یا خیر؟»، گفت: فعلا دولت می‌گوید که ارز نیمایی را دو سال به این قیمت نگه می‌دارم و این به آن معنا است که ارز در بازار آزاد خیلی نباید از این قیمت فاصله بگیرد.

وی یادآور شد: اینکه دولت قادر خواهد بود ارز را در آن قیمت نگه دارد و آیا این موضوع به معنی سرکوب نرخ ارز است یا نه، مسائلی است که آینده ثابت خواهد کرد؛ اما به نظر می‌رسد به لحاظ وضعیت سیاسی ایران دولت تصمیم گرفته ارز را در این نرخ نگه دارد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای بایا اقای تبریزی زمانی که شما مدیر عامل بورس بودی ایران تحریم نبود الان خیلی فرق میکنه .
    دوما کو ارز و دلار که باهاش کنترل ارزی بشه چهار دلار ارزی هم که هست مردم میخرن میبرن میدن اردوغان چون توی ایران حجاب اجباری و تفریح ممنوع .
    سوم دولت با افزایش پایه حقوق وزارت هر ساله اتومات دامن میزنه به تورم