کد مطلب: ۷۳۲۱۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش وابستگی صنایع جهان به مس/ خودروهای برقی فلز سرخ را می‌بلعند

افزایش وابستگی صنایع جهان به مس/ خودروهای برقی فلز سرخ را می‌بلعند

با افزایش سرعت روی‌آوردن صنایع جهان به ویژه صنعت خودرو به برقی‌سازی، مصرف مس با سرعت چشمگیر رو به صعود است. تا جایی که پیش‌بینی می‌شود در اواسط دهه آینده میلادی دنیا به 50 میلیون تن مس نیاز پیدا کند. در حالی که تولید آن به 30 میلیون هم نمی‌رسد.  

به گزارش تجارت‌نیوز ، اطلاعات به‌دست‌آمده از سیر صعودی مصرف مس در جهان حکایت دارند. اما دلیل چیست؟ داده‌های استاتیستا از رشد فزاینده تولید خودروهای برقی از سال 2016 تا پایان 2021 حکایت دارد. چنانکه تولید این محصولات حدود 11 برابر شده است.

از آنجایی که مصرف مس در خودروهای برقی 2.5 برابر بیشتر از ماشین‌های متحرک با موتور داخلی احتراقی است، رشد تولید این خودروها افزایش تقاضا برای مس را در پی دارد.

مصرف مس

وابستگی جهان تمام‌الکترونیک به مصرف مس

شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی که در ماه ژوئیه منتشر کرد، نوشت: آینده تمام‌الکترونیک پیش رو وابستگی زیادی به مصرف مس دارد. در نتیجه عرضه ناکافی آن می‌تواند یک چالش برای ملت‌هایی باشد که تصمیم دارند انتشار دی‌اکسید‌کربن را تا سال 2050 میلادی به صفر برساند.

نیاز جهان تمام‌الکترونیک پیش رو به مس تنها به خودروهای برقی خلاصه نمی‌شود. در تولید برق با پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های بادی نیز مصرف مس الزامی است.

در تولید برق با این دو ابزار نسبت به تولید برق با سوخت گاز طبیعی و زغال سنگ مس بیشتری مصرف می‌شود. پنل‌های خورشیدی دو برابر و توربین‌های بادی تا پنج برابر بیشتر مس مصرف می‌کنند.

مصرف مس به 50 میلیون تن می‌رسد

دلیل افزایش مصرف مس در جهان الکترونیک پیش رو توان این ماده در رسانایی برق و واکنش‌پذیری پایین آن است. مس، فلز برق‌رسان است و همین ویژگی‌ها فلز سرخ را در ساخت کابل، ترانزیستور و مبدل‌ها به گزینه جذابی تبدیل کرده است.

در همین راستا سی‌ان‌بی‌سی پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای مس در سال 2035 میلادی به 50 میلیون و تا 2050 میلادی به بیش از 53 میلیون تن برسد. این رقم از کل مسی که جهان در سال‌های 1900 تا 2021 میلادی هم مصرف کرد بیشتر است.

با این حال نمی‌توان تنها به این تصور که معادن بیشتری ایجاد و به تقاضای پیش رو پاسخ داده می‌شود، اکتفا کرد؛ چون برای راه‌اندازی یک معدن جدید مس به 16 سال زمان نیاز است. بنابراین موقتا افزایش بهره‌برداری از معادن موجود و بازیافت فلزات تولیدشده می‌تواند راهکارهای کاربردی برای مصرف مس باشد.

مس کم می‌آید

افزون بر اینها در حالی که سی‌ان‌بی‌سی از صعود تقاضای جهانی مس به 50 میلیون تن تا سال 2035 میلادی خبر می‌دهد، موسسه فیچ‌سلوشِنز در گزارشی که به تازگی منتشر کرده برآورد می‌کند تولید مس در سال 2031 میلادی تقریبا کمتر از 28 میلیون تن باشد.

از دو سناریو اشاره‌شده این نتیجه حاصل می‌شود که در دهه آینده (2030 میلادی) مصرف مس از تولید آن پیشی می‌گیرد و جهان با کمبود فلز سرخ رو‌به‌رو خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر خبر روزهای طلایی «مس» در راه است؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.