کد مطلب: ۶۱۱۸۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مردم پول برای خرید مسکن ندارند/ توقف ساخت خانه در تهران؟

مردم پول برای خرید مسکن ندارند/ توقف ساخت خانه در تهران؟

افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نوسان قیمت دلار باعث شده که ساخت و ساز در تهران متوقف شود. دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران با تائید این خبر می‌گوید: مردم برای خرید خانه در تهران پولی ندارند. از این‌رو ساخت و ساز انبوه‌سازان هم متوقف شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت مسکن در آذر دوباره نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد رشد کرد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد مسکن نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد گران‌تر شده است. اکنون قیمت هر متر خانه در تهران به متری ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

با این حال اما بازار مسکن همچنان راکد است. گویا تقاضایی هم برای خرید خانه در شهر تهران وجود ندارد.

خانه اولی‌ها نمی‌توانند خانه بخرند

دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به وضعیت خرید و فروش خانه در تهران گفت: بازار مسکن قفل و غیر فعال است. با وجود وضعیت بد معیشت و رکود در واحدهای صنفی مردم چطور می‌توانند برای خرید خانه اقدام کنند؟

رامین گوران اوریمی به تجارت‌نیوز توضیح داد: تا زمانی که وضعیت کسب و کار مردم راکد است کسی برای خرید خانه اقدامی نمی‌کند. با توجه به افزایش قیمت مسکن، به ندرت برخی برای سرمایه‌گذاری خانه می‌خرند اما متقاضی واقعی و خانه اولی در بازار مشاهده نمی‌شود.

او ادامه داد: با این وضعیت اقتصادی و میزان درآمدها، مردم توان خرید خانه ندارند. البته سازندگان به دنبال شیوه‌های جدیدی برای تحریک بازار مسکن هستند اما هنوز نسبت به پیشنهاد آنها مانند فروش متری خانه در بورس موافقت نشده است.

مردم خرید خانه را به تعویق می‌اندازند

گوران اوریمی گفت: برخی خانواده‌ها هستند که تقاضای خرید خانه‌های ۱۰۰ متری دارند اما به لحاظ مالی توان خرید آن را ندارند. در نتیجه خرید خود را به تعویق می‌اندازند این در حالی است که با رشد ماهانه قیمت مسکن، دیگر حتی پول‌شان به خرید خانه ۸۰ متری هم نمی‌رسد.

او با اشاره به وضعیت تولید مسکن بیان کرد: نگرانی درباره تولید مسکن نداریم. بحث ما بر سر عدم تقاضاست. در چهار سال اخیر قیمت مسکن حدودا ۹ برابر شده است. در شرایط فعلی یک کارمند و کارگر چطور می‌تواند خانه بخرد؟

حرف دولت روی زمین ماند

گوران اوریمی گفت: اکنون چنانچه مسکن هم تولید شود مردم توان خرید ندارند. دولت درباره ساخت خانه وعده‌هایی داد اما وعده‌ها در حد حرف باقی مانده است.

او بیان کرد: انبوه‌سازان شهر تهران با دولت برای ساخت ۲۰ هزار واحد به تفاهم رسیده‌اند. سه هزار و ۱۰۴ واحد مسکونی ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بنابراین گزارش هر چند فعالیت انبوه‌سازان در ساخت خانه برای حجم گسترده متوقف شده است اما پیش‌تر ایسنا در گزارشی اعلام کرده بود خرید خانه‌های نقلی در تهران رونق دارد.

در این گزارش آمده است: «خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر بیشترین سهم را از معاملات مسکن شهر تهران به خود اختصاص می‌دهند و بررسی‌ها گویای آن است که این گروه متراژی اغلب در مناطق جنوبی تهران قرار دارند.»

برای مطالعه بیشتر خبر کوچ انبوه‌سازان به ترکیه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خداروشکر انشالله ماشین هم به جای برسه که اکثریت توان خرید نداشته باشند
    اونوقت این مردم به فکر میرن که چه کنند جلوی کیارو بگیرن دست کیارو قطع کنند

  • ناشناس

    باز کارمند همه بانکها بهش اعتماد میکنن،ولی کارگر بدبخت خیلی اوضاعش تو ایران بد هستش

  • ناشناس

    …..منتظر تورم وحشتناک هستیم ….مردیم از خوشی… ??
    …..با حذف دلار ۴۲۰۰ و گرفتن مالیات ارزش افزوده بر همه کالا ها و برنامه کاهش سهمیه بنزین ملت به ۱۵ لیتر و…. ….
    دوباره تورم سنگین بر ملک و خودرو در راهه …??

  • ناشناس

    همه چی درست میشه نگران نباشید
    فرج نزدیک است

  • ناشناس

    ساخت خونه رو بی خیال بشید ون های مجهز بسازید تو همون زندگی کنیم فقط اقساط باشه همونم پولمون نمبرسه