خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۳۱۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی FATF به کجا می‌رسد؟

بررسی FATF به کجا می‌رسد؟

اکنون که تقریبا همه بر اهمیت عضویت درFATF آگاه شده‌اند، با بررسی مجدد دو لایحه باقی مانده از آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نگرانی‌ گروه‌های مختلف درباره نتیجه بررسی‌ها و آینده عضویت ایران بیشتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 23 بهمن سال 98 بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، ادعا کرد که بود و نبود FATF تاثیری در اقتصاد ما ندارد. اما یازده ماه بعد یعنی نهم دی ماه 99 علی ربیعی، سخنگوی دولت، دقیقا برعکس این را گفت. او صراحتا اعلام کرد:« FAFT مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد».

اکنون که تقریبا همه بر اهمیت عضویت درFATF آگاه شده‌اند، با بررسی مجدد دو لایحه باقی مانده از آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نگرانی‌ گروه‌های مختلف درباره آینده عضویت ایران بیشتر شده است.

تاجایی که فعالان بازار ارز علت کاهش خرید و فروش در این بازار را انتظار معامله‌گران برای اعلام نتیجه بررسی این لوایح می‌دانند و ظاهرا بورسی‌ها چشمشان به تصمیم مجمع است.

همزمان فعالان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هم که از مدت‌ها پیش منتظر تصویب FATF بودند، حالا معتقدند که تصویب دو لایحه دیگر موجب می‌شود که مواضع اروپا برای حمایت از ایران و بازگشت امریکا به برجام تقویت شود.

نپذیرفتن گل به خودی است

اما مردم درباره عضویت ایران در FATF چه نظری دارند؟ در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز در این باره را می‌خوانید:

« لطفا با تصمیم درست مردم ایران را از بدبختی، گرانی و تحریم نجات دهید»
« پایین اومدن دلار باعث بیشتر شدن قدرت خرید مردم میشه و دولت ما اینو نمیخواد بخاطر هیمنم ب FATF نمیپونده»

« باور کنید FATF به نفع مردم در ارتباط با تبادلات مالی ومبارزه با پولشویی است که ۱۸۰ کشور آن را تصویب کرده حتی روسیه وچین»

« ایران همانند کشورهای دیگر باید بپذیرد»

« حالا مثلا چی میشه این قراداد رو بپذیرن؟ ۱۸۰ کشور قبولش کردن فقط ما موندیم و کره، کل این ۱۸۰ کشور کارشون غلطه فقط ما کارمون درسته؟! واقعا جای تاسفه»

« نپذیرفتن FATF یعنی گل به خودی زدن»

« به نظربنده عضو شدن نفع بیشری دارد»

« بهتره به جای کلی گویی و مخالفت، دلایل منطقی و نتایج مشخص ارائه بشه. تا زمانی که برجام لغو نشده بود وضع اقتصادی کشور نسبتا مناسب بود. پس خود برجام بد نبوده. در مخالفت با FATF هم اگر می‌خواهند نظری بدهند لطفا مستدل صحبت کنند»

« تنها کشورهایی که عضو fatf نیستن ایران و‌ کره شمالی هستن.تا حالا چقدر هزینه نپذیرفتن اینهارو دادیم?»

« یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت گفت بعید میدانم FATF در مجمع تایید شود. همین نگرانی باعث افت بورس شد. در کل تصویب نشدن ّFATF اگر برای مردم گرانی، کمبود دارو و نرخ ارز بالا را دارد برای بعضی ها نون و آب دارد»

« می‌گید آمریکا پول ما رو بلوکه می کنه، چرا پول ۲۰۰ کشور دیگه دنیا رو بلوکه نمی‌کنه ؟!چرا فقط شما در لیست پولشویی fatf هستید و کره شمالی؟! چرا ۲۰۰ کشور دیگر دنیا پذیرفتن و مشکلی هم ندارن پولشونم بلوکه نمیشه؟! چرا fatf رو نمی‌پذیرید؟! چرا کارهایی می‌کنید که تحریم شوید؟»

« تندروهایی از هر جناح که میگن FATF نباید تصویب شود حق دارند چون اونها خودشان که مشکلی ندارند آب طلا هم بخوان در اختیارشان هست ما مردم هم که فدای سر اون‌ها»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سرگرمی جدید برای مردم. این گرگ سال هاست که با گله آشناست.

  • شاهین ب

    پس کی میخواهید از رفراندوم استنفاده کنید . اگر یک همه پرسی بگذارید متوجه خواهید شد مردم چه میگویند . اونوقت دیگه نمیدونم اون چند نفری که تا الآن جلوی تصویب این طرح حیاتی را گرفته اند چه پاسخی برای ملت خواهند داشت ؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    ایران باید هر چه سریعتر به این پیمان بپیونده مطمئن باشید کسانی که مخالف این پیمان هستند نونشون از تحریم تامین میشه و مخالف سرافرازی ایران هستند و دوست ندارند مردم تو رفاه باشند وگرنه دلیلی نداره مخالف باشند

  • محمد خان

    چرا فقط نظرات که خودتون دوست دارید رو منتشر میکنید . ونظر من که حقیقت است را منتشر نمیکنید.اگر اینجوریه در سایتتون رو تخته کنید راههای دیگریم هست.

  • ناشناس

    تورو خدا وجدان داشته باشید وبه حال مردم این مملکت فکری کنید .fatfاولین قدم برای بهتر شدن این وضع هست .چرا تصویب نمیکنید چرا؟!!!

  • ناشناس

    مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز یه شب بدون سرپناه تو زمستون گذراندید..چرا برا مردم نظر میدین ..برادران

  • ناشناس

    مگه 8سال پیش FATFتصویب شده بود که قیمت دلار 3600تومان بود.حالا که اثر تحریمهاوفشارحداکثری داره کم میشه این کار پاس گل به غریبها ست.بی تدبیری و تصمیمات غلط باعث این وضع بد اقتصادی شده.عوارض اجباری دلار4200تومانی و حراج ثروت مردم بدست تصمیم گیران دولتی