کد مطلب: ۸۰۱۴۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صعود نرخ بهره بین بانکی به سطح ۲۳.۴۹ درصدی/ نرخ ریپو در ۲۳ درصد ثابت ماند

صعود نرخ بهره بین بانکی به سطح 23.49 درصدی/ نرخ ریپو در 23 درصد ثابت ماند

نرخ بهره بین بانکی در هفته آخر فروردین ماه روند صعودی خود را از سر گرفت و رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند. نرخ ریپو اما در سطح 23 درصد ثابت باقی ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، آمار و ارقام نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید مربوط به هفته منتهی به 30 فروردین ماه سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

بر این اساس، کاهش اندک نرخ سود بازار بین بانکی در هفته گذشته، نتوانست به روند صعودی این نرخ پایان دهد و نرخ سود بازار شبانه بار دیگر شاهد یک حرکت رو به بالا بود. این در حالی است که حداقل نرخ توافق بازخرید برای پنجمین هفته متوالی بدون تغییر باقی ماند.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال 1401

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال 1401

بازگشت نرخ بهره بین بانکی به مدار صعودی

بررسی آخرین آمارهای بانک مرکزی از نرخ‌های بازار پول نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی در آخرین هفته فروردین ماه با رشد 0.06 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بازار شبانه در این هفته 23.49 درصد رسید و رکورد تازه‌ای را از خود به‌جا گذاشت.

همچنین حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو نیز بدون تغییر نسبت به هفته‌های گذشته، در رقم 23 درصد ثابت ماند.

بازار بین بانکی؛ مکانی برای جبران کسری بانک‌ها

بازار بین بانکی با فراهم کردن فضایی که از طریق آن، بانک‌ها کسری منابع کوتاه‌مدت خود را از دیگر بانک‌ها جبران می‌کنند، یکی از مهم‌ترین بازارها برای تامین نقدینگی بانک‌ها محسوب می‌شود.

در بازار بین بانکی، بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند، می‌توانند نقدینگی موردنیاز خود را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند، تامین کنند. بانک‌های مقروض موظفند که مبلغ قرض گرفته‌شده را در تاریخ مشخص و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به وام‌دهنده بازگردانند.

از آنجا که سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک‌شبه هستند، به این بازار، بازار شبانه و به نرخ بهره آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

آمار تزریق پول در بازار شبانه منتشر نشد!

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، بازار بین بانکی فضایی برای ارتباطات پولی بین بانک‌ها به‌شمار می‌رود اما در برخی شرایط بانک مرکزی نیز با عرضه منابع خود در این بازار، نرخ بهره آن را کنترل می‌کند. این در حالی است که ناترازی شدید بانک‌ها در ماه‌های گذشته سبب شده که حضور بانک مرکزی در بازار بین بانکی به روندی همیشگی تبدیل شود.

میزان تزریق پول بانک مرکزی به بازار بین بانکی به صورت هفتگی و در گزارشی تحت عنوان «گزارش عملیات سیاست پولی» در وبسایت رسمی بانک مرکزی منتشر می‌شود. با این حال تا زمان نوشتن این متن، بانک مرکزی همچنان گزارش مربوط به هفته آخر فروردین ماه را منتشر نکرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.