خبر مهم:

کد مطلب: ۴۴۱۰۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ بیکاری در آمریکا چقدر نگران‌کننده است؟

افزایش نرخ بیکاری در آمریکا چقدر نگران‌کننده است؟

در‌حالی‌که تا پیش از ماه مارس، روند ایجاد شغل در آمریکا به مدت ۱۱۳ ماه متوالی روبه‌رشد بوده، حالا با شیوع کرونا، در ماه گذشته ۷۰۱ هزار نفر از حقوق‌بگیران در بخش غیرکشاورزی از کار بیکار شدند. به‌عقیده بسیاری از تحلیلگران، این تازه شروع بحران است و هنوز ابعاد کلی خسارات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس به‌طور کامل آشکار نیست.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت کار آمریکا در روز جمعه، در ماه مارس (ماه گذشته میلادی) ۷۰۱ هزار نفر از حقوق‌بگیران در بخش غیرکشاورزی از کار بیکار شده‌اند و احتمالا این تازه شروع خسارت‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در این کشور ست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، این بدترین میزان از دست دادن شغل از ماه مارس ۲۰۰۹ (وقوع بحران مالی) تاکنون محسوب می‌شود. در آن زمان حدود ۸۰۰ هزار نفر از کار بیکار شدند.

تا پیش از ماه مارس ۲۰۲۰، به‌مدت ۱۱۳ ماه متوالی، روند ایجاد شغل در ایالات متحده آمریکا ادامه داشته، که البته حالا متوقف شد.

بر اساس گزارش‌ها، بیشترین میزان از دست دادن شغل، به صنایع گردشگری به‌ویژه رستوران‌ها و کافه‌ها مربوط می‌شود که به‌دلیل شیوع ویروس تعطیل شدند.

با انتشار این آمار، نرخ بیکاری از ۳٫۵ درصد در ماه فوریه به ۴٫۴ درصد، یعنی بالاترین سطح از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ تاکنون رسید. روند نرخ بیکاری به‌دنبال اقدام کارفرمایان برای تعدیل نیرو به‌دلیل قرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها آغاز شد. این اقدامات موجب شد، تعداد کارگرانی که در مشاغل نیمه‌وقت فعالیت می‌کنند، به‌دلیل مسائل اقتصادی از هفت درصد به ۸٫۷ درصد، یعنی بالاترین سطح از مارس ۲۰۱۷ برسد.

در عین حال، نرخ مشارکت اقتصادی در آمریکا با ۰٫۷ درصد افت به ۶۲٫۷ درصد -پایین‌ترین نرخ از آگوست سال ۲۰۱۸- رسیده است.

علی‌رغم تمامی آمار نگران‌کننده اما دستمزدها در مقایسه با سال گذشته رشدی ۳٫۱ درصدی را تجربه کرده که اندکی بهتر از حد انتظار است و خبری خوب محسوب می‌شود.

پیش‌تر اقتصاددانان در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند که تعداد مشاغل از دست‌رفته ۱۰۰ هزار باشد و نرخ بیکاری به ۳٫۷ درصد افزایش یابد.

به‌گفته نیک بانکر، مدیر تحقیقات اقتصادی در یک سایت جستجوی شغل، با توجه به اینکه ظاهرا خسارت‌های اقتصادی واردشده به ایالات متحده دست‌کم گرفته شده بود، این آمار و ارقام منتشرشده به‌طرز تکان‌دهنده‌ای بد هستند. اگر این تنها نشانه‌ای از پیامدها پیش از ضربه کامل بحران باشد، باید گفت یافتن کلمات برای توصیف اعداد و ارقام در ماه‌های آینده دشوار خواهد بود.

به‌گفته تحلیلگران، این گزارش به دلیل روش‌های اندازه‌گیری دولت، تصویر درستی از میزان آسیب‌های ویروس ارائه نمی‌دهد. دفتر آمار نیروی کار آمریکا مرجع خود برای جمع‌آوری آمار مربوط به ماه گذشته میلادی را هفته منتهی به ۱۲ مارس در نظر گرفته است. این در حالی است که در این تاریخ روند تعطیلی کسب‌وکارها تازه آغاز شد.

شاید آمار مربوط به تعداد افرادی که برای دریافت کمک‌های بیکاری اقدام کرده‌اند، تصویر بهتری از پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا ارائه دهد. این رقم تنها طی دو هفته گذشته به ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

در بحران کرونا، تعداد کسانی که به دلیل بیکاری در آمریکا درخواست کمک کرده‌اند، به‌حدی افزایش یافته که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد در موسسه مودیز بر این باور است که احتمالا تا ماه آینده (ماه آوریل) زمانی که آمار اقتصادی منتشر می‌شود، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون آمریکایی شغل خود را از دست داده‌اند.

پیش از آنکه بحران کرونا رخ دهد، نرخ بیکاری در آمریکا ۳٫۵ درصد بود که کمترین میزان طی ۵۰ سال گذشته در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

تحلیلگران در موسسه سیتی‌گروپ هم اعلام کرده‌اند: اگرچه گزارش ماه مارس تصویر کاملی از سقوط نرخ اشتغال ارائه نمی‌دهد اما تا پایان ماه آوریل احتمالا این رقم به ۱۰ میلیون بیکار برسد.

تعداد کارگرانی که اعلام کرده‌اند به‌طور موقت بیکار شده‌اند، دو برابر شده و به ۱٫۸ میلیون نفر رسیده است. درحالی‌که تعداد افرادی که تنها پنج هفته از بیکاری‌شان می‌گذرد با ۷۵ درصد رشد به ۱٫۵ میلیون نفر رسیده است.

در عین حال تعداد افرادی که به‌طور دائمی شغل خود را از دست داده‌اند، ۱۷۷ هزار نفر افزایش و به ۱٫۵ میلیون نفر رسیده است.

در بخش گردشگری و تفریح ۴۵۹ هزار شغل و در بخش غذا و رستوران‌ها ۴۱۷ هزار شغل از میان رفته است.

همچنین در بخش‌های بهداشتی-درمانی، خدمات تجاری و حرفه‌ای، خرده‌فروشی و ساخت‌وساز به ترتیب، ۶۱ هزار نفر، ۵۲ هزار نفر، ۴۶ هزار نفر و ۲۹ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

در سایر بخش‌های خدماتی هم ۲۴ هزار شغل از میان رفته است.

یکی از معدود بخش‌هایی که شغل در آن ایجاد شد، بخش دولتی بود. در ماه مارس ۱۸ هزار شغل دولتی ایجاد شد که بخش عمده آن به دلیل استخدام ۱۷ هزار مامور سرشماری بوده است.

آمار و ارقام اقتصادی و پیش‌بینی‌های مختلف در حالی منتشر می‌شود که هنوز ابعاد کلی خسارات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به‌طور کامل آشکار نیست. بسیاری از تحلیلگران درباره یک رکود اقتصادی در طول سال ۲۰۲۰ هشدار داده‌اند.

بر اساس آخرین آمار تا این لحظه، شمار مبتلایان به این ویروس در آمریکا به ۲۷۴ هزار نفر، یعنی بیشتر از هر کشور دیگری در جهان، رسیده و حدود هفت هزار و ۱۰۰ نفر جان خود را از دست‌داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.