کد مطلب: ۳۸۰۹۴۱

طرح ملی مسکن در مجلس بررسی شد:

نقشه دولت و مجلس برای بازار مسکن / دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

نقشه دولت و مجلس برای بازار مسکن / دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

در جلسه علنی امروز مجلس طرح ملی مسکن با حضور وزرای راه، کشور و رئیس کل بانک مرکزی بررسی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در جلسه علنی امروز مجلس که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر کشور، رییس بنیاد مسکن نیز در جریان بررسی طرح ملی مسکن حضور داشتند.

به دنبال پایدار کردن تولید مسکن هستم

در این جلسه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحولات مسکن رابطه معناداری با تحولات نرخ ارز دارد، گفت که وزارت راه تلاش دارد با پایدار کردن تولید مسکن از این مرحله عبور کند.

وی افزود: ما در بحث وضعیت مسکن در وزارت راه از بدو ورود نسبت به روان‌سازی و ایجاد گشایش در تولید و عرضه مسکن اقدام کردیم تا بتوانیم تولید مسکن را به یک امر پایدار تبدیل کنیم و در جهت پاسخگویی به نیاز واقعی جامعه اعتمادسازی لازم را بین توسعه‌دهندگان، انبوه‌سازان و مردم ایجاد کنیم.

کنترل بازار مسکن با اجرایی شدن طرح ملی مسکن

همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ارائه طرح ملی مسکن از سوی دولت بیان کرد: ان‌شاءالله با اجرایی شدن این طرح و پشتیبانی سیستم بانکی کشور شاهد کنترل قیمت مسکن خواهیم بود.

وی بیان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن به علت افزایش تقاضا و کاهش عرضه است و ما نیاز داریم عرضه را تقویت کنیم تا بازار به تعادل برسد. اما بخش قابل توجهی از افزایش قیمت مسکن به دلیل قیمت‌های نسبی و تمایل مردم به خرید مسکن و حفظ ارزش سرمایه در جامعه بوده است.

۵۰ درصد درآمد خانوار صرف مسکن می‌شود

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم در جریان ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه در حوزه مسکن با بیان اینکه ۵۰ درصد درآمد خانوار صرف مسکن می‌شود، گفت: مشکلات مسکن مستقیماً روی دوش مردمی است که فاقد مسکن هستند.

وی افزود: حوزه مسکن به عنوان پیش‌برنده امر اقتصاد و تولید است و ضمن اینکه نسبت به یکی از اولویت‌های جامعه رفع نیاز می‌کند، می‌تواند محرک سایر حوزه‌های اقتصادی نیز باشد. متأسفانه در حال حاضر در حوزه مسکن با عدم تعادل روبه رو هستیم که موجب رکود مسکن شده است، افزایش قیمت مصالح، افزایش قیمت ارز، کاهش ارزش ریال و عدم رقابت و فعالیت در حوزه مسکن با سایر حوزه‌ها در زمینه سوددهی باعث رکود مسکن شده است که مشکلات آن مستقیماً روی دوش مردمی است که فاقد مسکن هستند.

۷۷ درصد تولید مسکن تولیدی برای سوداگری داشته است

در جریان بررسی موضوع مسکن، حسین افشین نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مشکل مسکن صرفاً با تولید مسکن حل نمی‌شود گفت: مادامی که به بازار مسکن نگاه سرمایه گذاری باشد و سوداگری در آن وجود داشته باشد مشکل این بازار حل نخواهد شد.

نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۴ شاهد ساخت ۱۰.۵ میلیون مسکن در کشور بودیم اما تنها ۲.۵ میلیون در اختیار افراد قرار گرفته و خانه‌دار شده‌اند یعنی ۷۷ درصد مسکن تولیدی ما جنبه سرمایه گذاری و سوداگری داشته است.

تامین اعتبار برای ۷۰۰۰ واحد مسکن آسیب دیده در سیل

همچنین علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن از تامین اعتبار برای ۷۰۰۰ واحد مسکن آسیب دیده در سیل خبر داد که به گفته وی شامل ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه است.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم این است که در برخی از روستاها جمعیت زیاد شده است و زمین برای جوانانی که ازدواج کرده‌اند کم است. لذا این موضوع باید هر چه‌ سریع‌تر با کمک استاندارد و دستگاه‌های مربوطه حل شود.

در همه کشورها ۶۰ درصد تسهیلات خرید مسکن داده می‌شود

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس هم با بیان این که در کشور بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز است، گفت‌: متوسط افزایش قیمت مسکن در یک سال گذشته در کل کشور به جز تهران بیش از شش و نیم میلیون تومان و در تهران ۱۲ میلیون تومان بوده است.

وی با گلایه از عدم توجه دولت به بافت فرسوده، گفت‌: امروز از مسکن به عنوان لوکوموتیو اقتصاد یاد می‌شود که ۳۰ درصد از اقتصاد به مسکن باز می‌گردد، اما در این شرایط تنها هشت درصد تسهیلات بانکی برای مسکن است. لذا باید سقف تسهیلات افزایش پیدا کند. در حال‌ حاضر حداکثر تسهیلات در شهر تهران برای خرید مسکن ۱۶۰ میلیون تومان است که این شامل ۱۰ تا ۱۵ متر مربع از یک ساختمان می‌شود. حال این که در همه کشورها ۶۰ درصد تسهیلات خرید مسکن داده می‌شود.

با تحریم‌های اخیر مشکلی در حوزه صنعت ساختمان نداریم

در ادامه مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این که با تحریم‌های اخیر مشکلی در حوزه صنعت ساختمان نداریم، گفت‌: قطعا با کار انقلابی و جهادی شروع شده در حوزه مسکن شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود که در آینده قابل لمس است.

مالیات سنگین برای خانه‌های خالی وضع شود

علی لاریجانی بعد از پایان اظهارات وزرای کشور و راه و شهرسازی و تعدادی از نمایندگان درباره طرح ملی مسکن و راهکار برون رفت از مشکل فعلی مسکن با تاکید بر این که مجلس شورای اسلامی و دولت برای حل مشکل مسکن هم‌صدا هستند، گفت‌: مالیات سنگین برای خانه‌های خالی وضع شود.

وی در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی در همین رابطه نیز اظهار کرد: موضوع مسکن یکی از مسائل مهم کشور است که مقام معظم رهبری نیز بر روی آن تاکید داشتند. ان‌شاءالله با شکل گیری هماهنگی لازم بین دولت و مجلس این مشکل حل خواهد شد.

دراین جلسه نمایندگان بر لزوم تامین زمین ارزان و افزایش تسهیلات ساخت و خرید مسکن تاکید کردند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ۶ سال عباس آخوندی گفت مسکن زیادی داریم و باعث این گرفتاری شد. نماینده ها چرا جلوی ویرانگری ایشون نگرفتید . تو رو خدا کاری کنید در مستئل دچار افراط و تفریط نشویم .
    ۷ سال تمام منتظر مسکن مهری بودیم که مدیریت آخوندی آرزویمان رو بر باد داد

  • ناشناس

    این دولت کلید همه اقتصادکشورو کم کرده حالا میخواد مسکن بسازه کلید بده به مستاجرها هیچی بلد نیست بابا برو کنار بلدش بیادروی کار که اونم کسی رو که بلد کار باشه نداریم

  • ناشناس

    برنامه ریزی آقایان برای سالهای دیگه است الان به داد مردم برسید

  • غلامرضا

    هدف حل مشکل مردم هست جناب لاریجانی یا […] با گرفتن مالیات.

  • سامان

    آسیبی که عباس آخوندی وزیر قبلی به مسکن و اشتغال این حوزه و همچنین معیشت مردم بیچاره وارد کرد تا چندین سال جبران نمیشه…

  • ناشناس

    وزیر قبلی مستاجر ها رو بدبخت کرد!!!

  • ناشناس

    هنوز تازه احتمال ؟؟؟چقدر شما ماشالله زرنگ هستید .این احتمال تا زمانیکه شما برج هایتا را می فروشید پا برجاست .بعد که جندین هزار برج خالی را فروختید ان موقع احتمال میرود که مالیات بسته شود ……….تا شما هستید بساز بندازهای بانکی ونهادی و دولت ..هستید خبری ازهیچ قانوناجرا شدهدرمملکت نیست .چون قانونهای شما ابکی …مصلحتی …سود اوری پول مفت بدست اوردن وووووووواست ….ازهیچی خبری نیست وووواز ان طرف هم از خریدار خبری نیست …….خالتان راخت شد .خانه های خالی را یک روزی حراج میکنیدجناب باید به قانون برگردی….خانه به قیمت تمام شده با سود 10 درصد ..با تعیین قیمت مصالح بکار برده شده دران توسط کارشناس دادگستری و دادن برگه قانونی قیمت خانه توسط ایشان .ارائه از طریق اینترنت .بستن درب بنگاهای معاملاتی .حذف این صنف .ثبت فقط در دفاتر اصلی دولت .ثبت اسناد …اگر جرات داری چنین کاری را یک بار برای همیشه بکن .تا هم مردم راحت شون هم عدالت بر قرار شود /خواهشا این را برای این شخص بفرستید .لطفا
    ارزانی خودتا ن. وام 60 میلیونی ..با 60 میلیون بساز بنداز ……یک اپارتمان 100 متری می سازد به 2 میلیادر می فروشد .شما این را درست کنید .ازپس کوچه به جهنم نروید ///وام دهید قیمتها را واقعی کنید ……این قدر بی عرضه هستید یا سودتان در این است