کد مطلب: ۳۷۸۹۰۸

نقش بازار ساز در بازار ارز / دلار در کف ۵۰ روزه

نقش بازار ساز در بازار ارز / دلار در کف ۵۰ روزه

دلار در بازار ارز دیروز تا مرز 13 هزار و 300 تومان پایین آمد و سکه نیز از این افت در امان نماند، اما در میانه بازار طلا و ارز با تغییر روند مواجه شد و افزایش قیمت یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز و سکه در خرداد ماه روند کاهشی را در پیش گرفته است؛ در ادامه این روند کاهشی، دیروز در مقطعی قیمت دلار تا ابتدای محدوده ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد و بهای سکه نیز تا محدوده چهار میلیون و ۵۲۰ هزار تومان عقبگرد کرد. با این حال، پس از برخورد به نقاط یاد شده، هر دو دارایی تغییر مسیر دادند و در نهایت، حدود ساعت چهار بعدازظهر دیروز قیمت شاخص ارزی روی عدد ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان قرار گرفت و سکه تمام بهار آزادی نیز تا قیمت ۴میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بالا آمد.

این موضوع نشان‌دهنده کاهش ۱۱۰ تومانی دلار و افت ۵۰ هزار تومانی قیمت سکه بود. افت دیروز، دلار را به کف قیمتی ۵۲ روزه برد و سکه نیز کمترین قیمت خود در سال ۹۸ را تجربه کرد. آخرین بار فلز گرانبهای داخلی در تاریخ ۲۷ اسفندماه در سطح قیمتی پایین‌تری قرار گرفته بود. البته فعالان عنوان کردند پس از ساعت ۴ بعد از ظهر قیمت‌های بالاتری برای دلار و سکه به ثبت رسید.

روایت یک رفت و برگشت قیمتی

دیروز حدود ساعت ۱۱ صبح معاملات دلار در محدوده ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی کلید خورد، امری که نشان‌دهنده افت ۳۰۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود.

به گفته فعالان، پس از اینکه قیمت دلار در روز سه‌شنبه از مرز ۱۴ هزار تومانی به آسانی پایین رفت و معامله‌گران نتوانستند از سطح یاد شده حمایت کنند، به‌دنبال این اتفاق و گردش انتظارات در بازار ارز، در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه میزان فروش‌های ارزی در معاملات پشت خطی بالاتر رفت و در نتیجه قیمت اولیه روز چهارشنبه را تحت تاثیر قرار داد.

به گفته برخی فعالان، معامله‌گران دیروز گمانه‌زنی‌ها پیرامون سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را بسیار مدنظر قرار دادند و روی آن مانور دادند. آنها عنوان می‌کردند اهمیت این سفر از آن روست که احتمال دارد ژاپنی‌ها حامل پیامی از سوی رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده باشند یا نقش میانجی‌ بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را ایفا کنند.

البته برجسته کردن اخبار کاهشی از نظر شمار دیگری از فعالان، در شرایطی صورت گرفت که دسته‌ای از معامله‌گران احساس کردند بازارساز قصد دارد با افزایش عرضه خود قیمت‌ها را پایین بیاورد. در این شرایط به گفته برخی فعالان، بسیاری از خالی فروش‌ها قصد کردند با همراهی بازارساز و قرار گرفتن در موقعیت فروش، امکان کسب سود را برای خود فراهم کنند.

در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه، همچنان فروشنده‌ها دست بالا را در بازار در اختیار داشتند و توانستند حتی قیمت دلار را تا محدوده ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان به عقب ببرند.

سطح قیمتی که از پنجم فروردین دلار همواره بالای آن نوسان کرده بود. با این حال، چنانکه گفته شد پس از برخورد به محدوده قیمتی یاد شده، خریدها بالا رفت و روند بازار معکوس شد. برگشت قیمتی دلار تا ساعت چهار بعدازظهر تا سطح ۱۳۵۹۰ تومانی ادامه یافت.

برگشت دلار چه معامله‌گرانی را غافلگیر کرد؟

مهم‌ترین اتفاق بازار دیروز برای بسیاری از معامله‌گران، ثبت کف ۵۰ روزه در بازار نبود، بلکه برگشت قیمتی از مرز ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی و متضرر شدن خالی فروشان ارزی بود.

در واقع خالی فروشان ارزی که از طریق فروش‌های بدون پشتوانه و روندهای کاهشی کسب سود می‌کنند، دیروز با برگشت قیمتی دلار ناچار شدند تعهدات خود را با قیمت‌های بالاتری پرداخت کنند. به‌عنوان مثال، یک خالی فروش که دلار را با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته است،

وقتی با بازگشت قیمت دلار تا سطح ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی مواجه می‌شود، به ازای هر دلار با ضرر ۲۰۰ تومانی مواجه شده است. یکی از بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشت بازارساز با استفاده از تعریف یک کف قیمتی سعی کرد که نوسان‌گیران خالی فروش ارز را با ضرر مواجه کند.

این هدف از نظر او به این منظور صورت گرفت که مانع از تاثیرگذاری خالی فروشانی در بازار شود که با افزایش نوسانات، زمینه بی‌ثباتی را در بازار فراهم می‌کردند، حال آنکه بازارساز بیشتر به‌دنبال کاهش فرسایشی قیمت‌هاست.

در کنار این، برخی دیگر باور داشتند، بازارساز مصمم است که دست بالا را در بازار داشته باشد و رفتارش برای نوسان‌گیران ارزی قابل پیش‌بینی نباشد. امری که موجب می‌شود بتواند آنها را دچار ضرر و تضعیف کند. به‌عنوان مثال، کمتر معامله‌گری انتظار افت قیمتی دلار به زیر سطح ۱۴ هزار تومانی را داشت، ولی افت آن به مرز پایین‌تر موجب شده است که بسیاری از معامله‌گران دلار بالا خرید داشته باشند و در نتیجه ریال زیادی برای خرید در قیمت‌های پایین در اختیار نداشته باشند.

رفتار غیرمنتظره بازارساز ارزی

دیروز بازارساز ارزی پیش از شروع به کار بازار آزاد، ارزش دلار را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد، ولی به یکباره آن را تا ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان پایین آورد. با این حال، آنچه برای معامله‌گران غافلگیرکننده بود، این بود که با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به محدوده ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی، صرافی‌های بانکی دیگر قیمت فروش دلار خود را پایین نیاوردند.

این موضوع از نظر برخی فعالان نشان‌دهنده آن بود که بازارساز این سطح قیمتی را به‌عنوان کف موقت قیمت دلار در نظر گرفته است. در واقع دیروز بازارساز برخلاف انتظار شماری از معامله‌گران از کاهش نرخ ارز تحت هرشرایطی حمایت نکرد؛ چراکه تصور می‌کرد، ممکن است با حمله سفته‌بازان در قیمت‌های پایین‌تر مواجه شود.

در این میان، عوامل دیگری نیز جز نوع قیمت‌گذاری بازار در بازگشت قیمتی دلار نقش داشتند. یکی از مهم‌ترین متغیرها رشد نرخ حواله درهم بود. دیروز نرخ حواله درهم در ابتدای روز به زیر مرز سه هزار و ۷۰۰ تومانی رفت ولی در اواخر روز توانست خود را تا سطح سه هزار و ۷۴۰ تومان بالا بیاورد. عامل دیگر افزایشی بازار ارز داخلی، تقویت ارزش دلار در بازار کشور همسایه یعنی هرات افغانستان بود. به گفته شماری از فعالان، زمانی که معامله‌گران هرات خریدار شدند، بازیگران ارزی داخلی نیز موقعیت خرید را برای خود تعیین کردند.

سکه کانال چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را حفظ کرد

در ساعات ابتدایی روز گذشته، سکه تمام بهار‌آزادی تا محدوده چهار میلیون و ۵۲۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد، ولی از اواسط روز توانست با افزایش خریدها خود را به کانال چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی بازگرداند. به گفته فعالان، عامل اصلی بازگشت قیمت سکه ، افزایش سریع قیمت دلار بود.

در واقع دیروز سکه از سوی اونس جهانی حمایت چندانی نشد و در نتیجه می‌توان افزایش قیمت آن از اواسط روز را تنها به‌دلیل تحریک قیمت دلار دانست. روز گذشته، اونس جهانی در همان ابتدای روز توانست خود را از محدوده هزار و ۲۷۰ دلار خارج کند و قدم به محدوده هزار و ۲۸۰ دلار بگذارد؛ با این حال نتوانست تا ساعت پنج بعدازظهر به بالای نقطه هزار و ۲۸۵ دلاری برسد و حتی تا ساعت یاد شده تا نقطه هزار و ۲۸۱ دلاری نیز عقب‌نشینی کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.