کد مطلب: ۲۸۰۵۳۴

هشدار به محتکران و گرانفروشان کاغذ

هشدار به محتکران و گرانفروشان کاغذ

یک عضو کمیته تعیین قیمت کاغذ کشور درباره اثرات مصوبه اخیر این کمیته در بازار کاغذ، گفت: از دو روز قبل، قیمت‌ها رو به کاهش بوده و تعداد فروشندگان کاغذ هم بیشتر شده است.

«غلامرضا شجاع» عضو کمیته تعیین قیمت کاغذ کشور و نماینده مصرف کنندگان کاغذ در شهرستان‌ها، با اشاره به مصوبه جلسه اخیر کارگروه کاغذ کشور در تعیین قیمت فروش هر بند کاغذ چاپ و تحریر، گفت: در این جلسه قیمت کاغذ چاپ و تحریر و بالکی هر کیلو ٥١٠٠ تومان و قیمت کاغذ روزنامه هر کیلو ٤١٠٠ تومان تعیین و مقرر شد با فروشندگانی که بالاتر از این قیمت‌ها، کاغذهایشان را بفروشد، با توجه به اینکه از ارز ٣٨٠٠ تومانی برای واردات این کاغذها استفاده شده است، با عنوان «گرانفروشی» و «احتکار» بدون استثنا، برخورد تعزیراتی و قضائی صورت گیرد.

به گزارش تجارت نیوز ، نماینده شرکت تعاونی مطبوعات کشور در ادامه از همه مصرف‌کنندگان کاغذ شامل چاپخانه‌داران، ناشران، صحافان و مدیران مطبوعات درخواست کرد که بازرسان این تشکل‌ها، بنگاه‌هایی را که کاغذ دارند، شناسایی و در صورت عدم فروش به قیمت‌های فوق ذکر به شماره تلفن ١٢٤ اطلاع دهند تا به گفته او فورا توقیف و در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد با این هدف که در نهایت به دست مصرف کننده واقعی برسد.

2844763

این عضو کمیته تعیین قیمت کاغذ کشور توصیه کرد: همه اتحادیه‌ها و تعاونی‌های چاپخانه داران، ناشران، صحاف و مطبوعات و مصرف‌کنندگان کاغذ سراسر کشور، کاغذ را فقط به قیمت مصوب تعیین شده توسط دولت، خریداری کنند و این کار را هم با فاکتور قانونی انجام دهند.

شجاع با بیان اینکه هر دلاری که به تجار برای واردات کاغذ داده شده، با قیمت دولتی بوده است؛ چه ٣٨٠٠ یا ٤٢٠٠ تومانی، درباره اثرات اعلام مصوبه اخیر کارگروه کاغذ کشور در بازار کاغذ هم طی روزهای اخیر، گفت: از دو روز قبل، قیمت‌ها رو به کاهش بوده و تعداد فروشندگان کاغذ هم بیشتر شده است.

2845277

2845278

نماینده مصرف‌کنندگان صنعت چاپ و مصرف کننده کاغذ استان‌های کشور خواستار همکاری مصرف‌کنندگان کاغذ در حوزه مطبوعات، چاپ و نشر با کارگروه کاغذ کشور شد و از آنها خواست که اجازه ندهند افراد سود جو در بازار کاغذ، موج سواری کنند.

وی با بیان اینکه از شب عید سال گذشته تاکنون به اندازه چند ماه در بنگاه‌ها، کاغذ وجود دارد، تاکید کرد: بسیاری از وارکنندگان کاغذ ارز ٣٨٠٠ تومانی دریافت کرده‌اند. آنهایی هم که کاغذ را با ارز ٤٢٠٠ هزار تومان آورده‌اند، مطابق اظهارات نماینده بانک مرکزی در جلسه هفته گذشته، دولت ٢٧٥ میلیون دلار را بابت این مابه‌التفاوت (٤٠٠ تومانی) پس از ورود و تسویه حساب مالیاتی به واردکننده پرداخت می‌کند.

این عضو کمیته تعیین قیمت کاغذ کشور گفت: تمامی بنگاه‌ها در حال رصد هستند و تمام تعاونی‌های معتبر قانونی و فعال نیز راهکاریشان را برای برخورد با متخلفین، کتبا طی نامه‌ای تقدیم معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت داده‌اند و رونوشت به وزیر ارشاد و سازمان حمایت داده شده است. ما ٧ ماه مهلت داده‌ایم تا واردکنندگان ریشه دار و درست کار، بازار را با عرضه و تقاضا مدیریت کنند. اگر نتوانستند، خرده‌فروش‌ها و بنکداران نگران نباشند؛ تفاوت قیمت کاغذ را می‌بایست از واردکنندگان سودجو پس بگیرند انجمن واردکنندگان کاغذ در این راستا با ما همکاری کرده و سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم ستاد ویژه برخورد با گرانفرشان و محتکران کاغذ را تشکیل داده است و وزارت ارشاد هم کاملا حمایت و کمک کرده است.

یادآوری می‌شود، کارگروه کاغذ کشور چهارشنبه هفته جاری با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و مدیرکل سازمان حمایت از مصرف کنندگان، بانک مرکزی، گمرک ایران و تعدادی دیگر از دست‌اندرکاران کاغذ و مقوا، جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل داد و در آن قیمت فروش هر بند کاغذ تحریر در بازار داخلی ١٢٥ هزار تومان تعیین شد.

در این جلسه قیمت فروش کاغذهای چاپ و تحریر (٧٠ گرم) بر اساس هر کیلو گرم ٥١ هزار ریال، قیمت فروش کاغذ روزنامه هر کیلوگرم ٤١ هزار ریال و قیمت فروش کاغذهای بالکی (٦٠ گرم) نیز براساس هر کیلوگرم ٥١ هزار ریال تعیین شد.

همچنین در این جلسه مقرر شد با توجه به اینکه محموله‌های یاد شده ترخیص و در انبار و بازار موجود است و از آنجا که کاغذهای مزبور بر اساس نرخ ارز رسمی دولتی وارد شده، چنانچه بر اساس اسناد و مدارک مثبته که توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی و تعیین قیمت قرار می‌گیرد، مشمول پرداخت مابه التفاوت شود، اقدامات قانونی صورت گیرد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.