کد مطلب: ۳۴۳۰۷۲

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۷

واگذاری‌های عجیب‌و‌غریب و صفرهای مسئله‌ساز

واگذاری‌های عجیب‌و‌غریب و صفرهای مسئله‌ساز

روزنامه رسالت از منظر دو اقتصاددان به اثرات حذف صفر از پول ملی پرداخته و روزنامه جوان نیز خصوصی‌سازی‌های عجیب و‌ غریب را روایت کرده است. قانون از طرح پولی شدن تونل‌های تهران تحت عنوان اخذ پول زور یاد می‌کند و در نهایت ایران به بررسی شایعه استعفای ظریف و خروج ایران از برجام پرداخته است.

ار هفته گذشته و هم‌زمان با خبر تقدیم لایحه حذف چهار صفر از پول ملی به دولت، تحلیل‌ها و اظهار نظرها در مورد آن بالا گرفته است. برخی این اقدام دولت را کاری خنثی و بعضا نادرست می‌دانند. در مقابل، عده دیگری بر این باور هستند که این اقدام می‌تواند برخی آثار مثبت اقتصادی در پی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه رسالت صبح امروز در گزارشی به بررسی « صفرهای مسئله‌ساز » پرداخته است. یحیی آل اسحاق در گفتگو با این روزنامه نگاه تقریبا مثبتی به حذف صفر از پول دارد و به منتقدان این طرح پاسخ می‌دهد.

این اقتصاددان اعتقاد دارد آنچه اکنون در حال وقوع است، داراي آثار مثبتی است. اولين اثر مثبت آن تسهيل در نظام حسابداری و ثبت و ضبط حساب‌وکتاب‌ها است و نکته دوم اثر روانی بحث است. يعنی اينکه به هر صورت پايين بودن ارزش پول ملی ما در برابر دلار و ساير ارزهای خارجی، هم در عرصه بين‌المللی و هم در ميان مردم خودمان اثر منفی دارد. به‌ اين‌ ترتيب مقداری وضعيت پول ملی ما سامان می‌گيرد و بعد هم در حال حاضر کسی از ريال حرفی نمی‌زند و معاملات بر پايه تومان است.

وی اعتقاد دارد که هم‌اکنون بانک مرکزی به دنبال برخی اصلاحات دیگر نیز است و تداوم همزمان حذف صفر از پول ملی با این اصلاحات اقتصادی می‌تواند مفید باشد.

در مقابل کمیل طیبی، اقتصاددان دیگری است که در گفتگو با رسالت چندان موافق با حذف صفر از پول ملی نیست. وی در این زمینه اعتقاد دارد حذف صفر از پول ملی زيرساخت‌هايی را می‌طلبد، اگرچه اين حذف برای جلوگيری از تورم و کنترل نقدينگیي بی‌رويه است ولی برای اجراي اين سياست پولی بايد زيرساخت‌ها مهيا شود. يعني بايد اميدی هم برای توليد در شرايط رکود تورمی وجود داشته باشد، چراکه از طريق اين سياست جديد، اتفاقی در بخش توليد نمی‌افتد.

« شایعه مشکوک » عنوان گزارشی است که روزنامه ایران در آن به بررسی شایعه خروج ایران از برجتام و استعفای ظریف پرداخته است. ایران گزارش می‌دهد که برای اولین بار حسن محمدی، سردبیر سایت امید هسته‌ای این موضوع را مطرح کرده است. وی در توییتی گفته بود: شنیده‌هایى فراتر از شنیده حکایت از استعفاى محمدجواد ظریف دارد که دو روز پیش تقدیم رئیس‌جمهور کرده است.

ایران روایت می‌کند که جریان مخالف دولت به سرعت به انتشار این توییت و بحث کردن بر سر آن پرداختند. حتی هنگامی که این توئیت با تکذیب رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور مواجه شد، باز هم مخالفان دولت به بازتاب این موضوع پرداختند. این روزنامه ادامه می‌دهد که به دنبال این شایعه، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت این موضوع را تکذیب کردند.

حسن محمدی، سردبیر سایت امید هسته‌ای در گفتگو با ایران بر بر موضع خود اصرار و این پرسش را مطرح کرد که چرا وزارت امور خارجه به این شایعه واکنش نشان نداده است. این در حالی است که یک منبع آگاه در واکنش به این اظهارات می‌گوید: به چنین ادعاهایی به دلیل تکراری بودن و دامن نزدن به هدف‌هایی که یک جریان خاص دنبال می‌کنند واکنش نشان نمی‌دهیم.

روزنامه جوان نیز به خصوصی‌سازی‌های عجیب پرداخته است. این روزنامه با عنوان « خصوصی‌سازی با یک‌صد و چهلم قیمت واقعی » به نقل از نماینده تبریز روایت می‌کند که شرکت ماشین‌سازی تبریز را که بیش از 10 هزار میلیارد تومان ارزش داشت، به کمتر از 70 میلیارد فروختند.

جوان به نقل از نماینده تبریز ادامه می‌دهد زمانی صنعت منحصر به فردی مثل هپکو، تامین‌کننده اصلی ماشین‌آلات راهسازی کشور بود. این مجتمع بزرگ در سال ۸۳ به اقوام یکی از وزرای وقت واگذار می‌شود و آقای وزیر یکی از اعضای هیئت‌مدیره هپکو می‌شود و مبالغ قابل توجهی وام در اختیار صنعت ماشین‌آلات راهسازی هپکو قرار می‌گیرد.

این روزنامه همچنین می‌افزاید که شرکت نیشکر هفت‌تپه به ارزش 226 میلیارد تومان تنها به قیمت 10 میلیارد تومان فروخته شده است.

بحث دیگری که روزنامه‌های امروز به آن اشاره کرده‌اند، موضوع احتمال پولی شدن تونل‌های شهر تهران بوده که روزنامه قانون از آن به عنوان « اخذ پول زور » یاد می‌کند.

قانون روایت می‌کند که لایحه پولی شدن تونل‌های یایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر تدوین و قرار است به‌زودی به شورای شهر ارسال شود. قانون در ادامه اظهار می‌کند که شخصیت‌ها و کارشناسان مختلفی به این لایحه واکنش منفی نشان داده‌اند.

قانون به واکنش شهرداری به انتقاد نیز اشاره کرده است به نحوی که روابط عمومی شهرداری تهران در این خصوص می‌گوید ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای محترم اسلامی شهر تهران مستلزم تایید آن در شهرداری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.