کد مطلب: ۳۵۹۱۵۹

ورود نهادهای نظامی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی

ورود نهادهای نظامی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی

طی یک هفته اخیر با افزایش تولید خودرو، قیمت خودروهای داخلی در بازار روند کاهشی بین 5 تا 12 میلیون تومانی گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، کاهش قیمت‌ها درست از زمانی شروع شد که دولت اولین تزریق مالی را به قطعه سازان انجام داد. آنگونه که شورای اقتصاد تصویب کرد این بخش به صورت ریالی و ارزی تا 11 هزار میلیارد تومان می‌تواند تسهیلات دریافت کند. طی این مدت 1300 میلیارد تومان معادل 85 درصد از تسهیلات ریالی به قطعه سازان پرداخت شده است.

البته برخی از منتقدان صنعت خودروسازی می‌گویند توان تولید خودرو و قطعه در کشور وجود داشت اما فعالان این صنعت برای آن‌که بتوانند تسهیلات بگیرند تولید را کاهش دادند. براساس این گزارش، مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در نشست خبری این ادعا را بی‌اساس می‌داند و معتقد است قطعه سازان 6 تا 8 هفته بعد از دریافت پول توانستند تولید را افزایش دهند.

وی افزود: قطعات خودروها در گمرک بود و بواسطه پولی که به ما داده شد آنها را ترخیص کردیم.در نیمه دوم امسال 2500 میلیارد تومان افزایش قیمت قطعات به قطعه سازان تحمیل شده است. وی درباره شایعه دیگری که تسهیلات دولتی به قطعه سازان واقعی نرسیده است، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده است. 700 قطعه‌سازی که تسهیلات دریافت کردند از 5 لایه نظارتی عبور کردند. این پول تنها به واحدهای فعال قطعه‌سازی رسیده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو درباره حضور نهادهای نظامی در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی گفت: ما تمایل داریم از توانایی نهادهای نظامی در تولید قطعه استفاده کنیم اما اختلافات مبنایی در نحوه تولیدات داریم. صنایع نظامی محصولاتشان یکبار مصرف می‌شود. ولی خودرو قرار است هزار کیلومتر راه برود لذا ما نیازمند نرم افزار و صنایع الکترونیکی هستیم که برای طولانی مدت قابل استفاده باشد.

وی افزود: نهادهای نظامی در حوزه صنایع الکترونیکی که ما تحریم هستیم پیشرفت خوبی کردند از این‌رو می‌توانند به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کمک کنند. از همه بخش‌ها که توانایی کمک و حمایت از این صنعت را دارند دعوت می‌کنیم که همکاری کنند.

بیگلو با بیان این‌که نهادهای نظامی در واردات مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه‌سازی ورود نخواهند کرد، تصریح کرد: تأمین 20 تا 30 درصد مواد اولیه صنعت خودرو برای ما دشوار است. معصوم نجفیان عضو هیأت مدیره سایپا نیز با اشاره به این‌که تمام تولیدات سال 97 تحویل مشتریان می‌شود، افزود: در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل خودروهای سال 98 هستیم. وی با اعلام این‌که در حال حاضر 20 تا 25 هزار خودروی ناقص از محصولات پراید و تیبا در کارخانه قرار دارد، تصریح کرد: تمام قطعه سازان استاد دور زدن تحریم شده‌اند و باید بسترها را برای آنها فراهم کرد که اگر واردات بدون انتقال ارز آزاد شود، می‌توان کار را با سرعت بیشتری پیش برد.

حسین نجاری مدیرعامل شرکت ساپکو نیز دراین نشست در خصوص همکاری واحدهای نظامی با قطعه سازان، خاطرنشان کرد: ما از همکاری با هر نهاد نظامی و غیرنظامی که توانایی ساخت قطعات داشته باشد استقبال می‌کنیم به نحوی که هر کسی مدعی توانایی ساختن قطعه را دارد درب ساپکو به روی آن قطعه سازان باز است.

وی گفت: حدود 60 درصد از قراردادها برای تولید خودروی 301 منعقد شده است و داخلی‌سازی آن با همکاری قطعه سازان کشورمان شروع شده است. پیش‌بینی می‌کنیم که از ابتدای سال آینده تولید آزمایشی پژو 301 آغاز شود.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.