کد مطلب: ۳۹۸۴۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت دلار و طلا و بورس در هفته پیش‌رو چه خواهد شد؟ / بازارها در انتظار اخبار سیاسی / ارز همچنان تحت کنترل

وضعیت دلار و طلا و بورس در هفته پیش‌رو چه خواهد شد؟ / بازارها در انتظار اخبار سیاسی / ارز همچنان تحت کنترل

سه بازار دلار، طلا و بورس پس از مدت‌ها در هفته اخیر یک روند صعودی همزمان را پشت سر گذاشتند. اما آیا در هفته جاری وضعیت بازارها تغییری خواهد کرد؟ اخبار سیاسی چه تاثیری بر این بازارها در هفته تقریبا تعطیل پیش‌رو خواهد گذاشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قبل از شروع هفته اخیر بازارها چنین وضعیتی داشتند؛ بورس بازدهی مثبت ۴٫۷ درصدی، دلار بازدهی منفی ۳٫۴ درصدی، طلا بازدهی منفی یک درصدی و سکه بازدهی منفی ۱٫۱ درصدی.

در چنین وضعیتی با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود که بازار سهام بار دیگر در عملکرد هفتگی بازارها بهترین کارنامه را ثبت کند. در عمل نیز این اتفاق رخ داد و بورس بهترین بازدهی هفتگی را ثبت کرد. در عین حال بازار ارز و طلا متاثر از اخبار پی در پی سیاسی کمی وضعیت متفاوتی به خود گرفتند.

در نهایت بازارها چنین وضعیتی را ثبت کردند: بورس بازدهی مثبت 4.1 درصدی، دلار بازدهی مثبت 1.7 درصدی، طلا بازدهی مثبت 1.2 درصدی و سکه هم بازدهی مثبت 0.7 درصدی.

بورس بهترین عملکرد هفتگی را در بین بازارها داشت.

در این شرایط که روند همه بازارها یک روند صعودی بوده چه وضعیتی برای آنها در هفته پیش‌رو قابل پیش‌بینی است؟ چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی در روزهای اخیر درباره بازارها وجود داشته است؟

سیگنال‌های سیاسی به بازارها

در چند روز اخیر یکی از مهمترین اخبار سیاسی مسائل مربوط به گام سوم ایران است که امکان دارد نااطمینانی سیاسی به بازارهای داخلی تزریق کند، در عین حال انتشار اخباری درباره مذاکره هم روند قابل پیش‌بینی بازارها را کمی متفاوت کرده است.

در حالی که قرار است در اولین روز هفته ایران جزئیات گام سوم را تشریح کند، سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرده که پایبندی اروپا به برجام به پایبندی کامل ایران بستگی دارد و آنها خواستار توقف روند کاهش تعهدات برجامی ایران هستند. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اظهار کرده است: ایران باید از اقداماتی که با تعهدات آن سازگاری نداشته و خطری برای تلاش‌ها در راستای کاهش تنش محسوب می‌شوند خودداری کند.

در همین حال کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی در رابطه با امنیت خلیج فارس و تحریم‌های ایران بحث و تبادل نظر کردند و ترامپ در این گفتگو تاکید کرده که در وقت کنونی رفع تحریم‌های ایران انجام نخواهد شد.(ایسنا)

حتی آمریکا پاداشی را برای اختلال در سازوکار مالی سپاه پاسداران در نظر گرفته است. طبق ادعای وزیر امور خارجه آمریکا، برنامه «پاداش برای عدالت» وزارت امور خارجه آمریکا، پاداش 15 میلیون دلاری برای هرگونه اطلاعاتی که باعث اختلال در سازوکار مالی سپاه پاسداران ایران شود، در نظر گرفته است.

در عین حال با وجود این اخبار نشانگر نااطمینانی، وزیر دفاع آمریکا مدعی شده است: به نظر می‌رسد به نقطه مذاکره با ایران نزدیک شده‌ایم. (فارس)

مارک اسپر همچنین مدعی شده آمریکا در حال حاضر برنامه‌ای برای توقیف نفتکش ایرانی آدریان ندارد.

علاوه بر این، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه با الجزیره مدعی شد که توافق برجام به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌دهد و باید به جای آن، توافق جدیدی حاصل شود.

شاید مهمتر از این اخبار، ادعای یک رسانه ژاپنی باشد که به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده واشنگتن پیشنهاد دیدار رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را مطرح کرده است. این منبع آگاه حتی ادعا کرده که دیدار میان روحانی و ترامپ ممکن است روز 25 سپتامبر در نیویورک برگزار شود.(ایسنا)

علاوه بر این سفرهای دیپلماسی وزیر امور خارجه ایران نیز همچنان ادامه داشته است. پس از فرانسه و کشورهای جنوب شرق آسیا و مالزی این بار محمد جواد ظریف با سفر به بنگلادش و اندونزی نشان داد که همچنان فعالیت‌های دیپلماسی ایران ادامه دارد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با وزیر امور خارجه عمان گفته است: گفتگوهای حائز اهمیتی در خصوص صلح یمن و کاهش تنش‌های پیرامون ایران داشتیم.(ایسنا)

در نهایت به نظر می‌رسد تقابلی میان اخبار متفاوت سیاسی برای اثرگذاری بر بازارها وجود دارد که احتمالا هیچ کدام به اندازه انتشار جزئیات گام سوم ایران نتواند بر بازارها تاثیر بگذارد، مگر این که خبر رسمی درباره برخی ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر تایید آن توسط مقامات ایرانی منتشر شود.

سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

با این روند که اخبار سیاسی متعددی سایه بر بازارها انداخته‌اند سه سیگنال مهم اقتصادی هم قابل اشاره است.

اولین اتفاق مربوط به اینستکس است. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که میشاییل ارهارد بوک، دیپلمات ارشد این کشور به عنوان رئیس جدید اینستکس انتخاب شده است.

دومین اتفاق تغییرات در بازارهای جهانی است. امیدواری به مذاکره تجاری چین و آمریکا باعث کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۶ درصد افت، به ۱۵۱۸ دلار و ۹ سنت رسید. قیمت نفت برنت هم به ۶۱ دلار و ۱۲ سنت افزایش یافت.

همزمان با این دو خبری که احتمالا یکی به تثبیت بیشتر ارزی و دیگری به کاهش فشار به بازار طلای داخلی متاثر از بازار جهانی طلا کمک کند، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نیز قابل توجه است.

عبدالناصر همتی گفته است: هدف اصلی بانک مرکزی ثبات قیمت‌هاست و خوشبختانه با وجود محدودیت‌های ارزی بیش از سه میلیارد دلار از بدهی ارزی ایران کاهش یافته است.(ایسنا)

او همچنین در اظهارنظری دیگر خاطرنشان کرده اسامی افرادی که ارز صادراتی را برنمی‌گردانند به قوه قضاییه ارسال شد.(فارس)

بدین ترتیب به نظر می‌رسد متاثر از سیگنال‌های اقتصادی، روند آرام بازار ارز همچنان ادامه یابد و در بازار طلا هم فشار چندانی برای افزایش قیمت، آن هم در هفته‌ای که بازار رسمی طلا چندان فعال نیست وجود نداشته باشد. اما این پیش‌بینی تنها با در نظر گرفتن سیگنال‌های اقتصادی است و اگر در هفته پیش‌رو انتشار جزئیات گام سوم نااطمینانی قابل توجهی به بازارها تزریق کند، ممکن است روند بازارها متفاوت باشد و همزمان با رشد قیمت در طلا و ارز، روند بورس حداقل به میزان هفته گذشته مثبت نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با توجه به اینکه فروش نفت ایران حدود ۹۰درصد کاهش پیدا کرده و کفگیر حسابی ته دیگ خورده و خزانه از ارز خالی شده است و با توجه به اینکه مرگ برجام فرا رسیده و اینتکس و گفتگوهای ایران و فرانسه به نتیجه ای نرسید و ایران نه تنها امتیازی بدست نیاورد بلکه امتیازی هم از دست داد احتمالا قیمت دلار به زودی به بالای […] خواهد رسید.

  • اشکان

    آمریکا و ایران در کوتاه مدت گفتگو نمیکنند و سازشی هم در چشم انداز رابطه دو کشور دیده نمی شود ، فرانسه نقش پلیس خوب را بازی می کند و دروغگویی بیش نیست

  • ایرانی

    انشالله بالا نمی رود دشمنان دلشاد نمی شوند و ارزش پول ملی کشورمان بالا روددور بر آقای همتی

  • ناشناس

    پدر مردم درآمده نمیدانم تاکی میخوان این وضعیت را ادامه بدن ۴۰سال بحران دیگه بسته خسته شدیم

  • ناشناس

    انشاالله کم کم بازاربه ثبات نزدیک میشودباوجودتحریمهای پی درپی وفشارحداکثری امریکاماشاهدافت قیمت دلاروخودروبوده ایم .مطمئن باشیدباکمی صبروتحمل همه چیزدرست میشودبالاخره هرکاری هزینه ای دارد.چطوروقتی ازموشک نقطه زن وپهبادواژدروقدرت ایران صحبت میکنیم افتخارمیکنیم .بایدتحمل این وضعیت سخت هم داشته باشیم .ماپیروزیم همانطورکه درسوریه وعراق پیروزشدیم