کد مطلب: ۴۷۵۳۱۲

محمودزاده مطرح کرد:

پیش‌بینی بازار مسکن پس از ریزش بورس

پیش‌بینی بازار مسکن پس از ریزش بورس

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اتفاقات بازار سرمایه، پیش بینی می‌شود که تکانه‌هایی به بازار مسکن وارد شود، از این رو سیاستی که وزارت راه و شهرسازی در حال اجرا دارد و استراتژی اصلی دولت، جداسازی بازار مصرف از بازار سرمایه گذاری در مسکن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، درباره دلایل عدم توقف افزایش قیمت مسکن به ویژه در تهران اظهار کرد: قیمت مسکن تابع دو متغیر کلان میزان مصرف و میزان سرمایه‌گذاری است. اما از آنجایی که سایر بازارهای سرمایه‌گذاری ارز، سکه و بورس دچار تلاطم شدن، تمام فشار و سرریز این بازارها به بازار مسکن منتقل شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اتفاقات بازار سرمایه، پیش بینی می‌شود که تکانه‌هایی به بازار مسکن وارد شود. از این رو سیاستی که وزارت راه و شهرسازی در حال اجرا دارد و استراتژی اصلی دولت، جداسازی بازار مصرف از بازار سرمایه گذاری در مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با این اقدام می‌توانیم در دو بخش بازار شفافیت ایجاد کنیم و ضربه‌ها و فشارهای قیمتی کمتری به بازار مصرفی مسکن وارد می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اهرم نظارتی و کنترلی تفکیک سرمایه‌گذاری در دو مسکن مصرفی و مسکن سرمایه‌‌ای اظهار داشت: قوانینی در حال وضع است که می‌تواند مسیر این دو بخش را از هم تفکیک کند. اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی و اصلاحات مالیات عایدی بر سرمایه دو قانون مهمی هستند که می‌توان از طریق آنها بازار را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مراحل نهایی را در مراجع ذی ربط می‌گذراند، گفت: لایحه دولت درباره این قانون مالیاتی در حال نهایی شدن است و مراحل پایانی را درکمیسیون تخصصی می‌گذراند و محوریت طرح این قانون هم با وزارت اقتصاد است و حوزه‌های مختلف را پوشش می‌دهد که یکی از آنها مسکن خواهد بود و امیدواریم به عنوان قانون مادر در کنترل بازار مسکن تاثیر گذار باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به نظر می‌رسد این لایحه تا پایان سال به مجلس برود.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایشان بعنوان مسئول ترین مقام کشور در زمینه سیاست های بخش مسکن با این نوع طرز تفکری که دارند یا عامدانه یا ناآگاهانه دارند به ایجاد تلاطم در بخش مسکن دامن میزنند . و به نوعی سفته بازی سفته بازان را در شرایط فعلی برای حداقل بخشی از بازار مسکن به رسمیت می پذیرند . چقدر این اقا از مرحله پرت است در زمانی که بازار های موازی روی یگدیگر تاثیر گذاری دارند ایشان با کدام تدبیر مدیریتی یا اعتباری میخواهند از تسری سفته بازی بخش سرمایه گذاری مسکن به بخش مصرفی ان جلوگیری کنند.قصه مالیات بر عایدی یاخانه های خالی هم شده داستان و مثل قیر و قیف ،قیر ریز کشور های دیگر با ابزلر های هوشمندی که پیاده سازی ان در خصوص خرید و فروش مسکن کار شاقی نیست با بستن مالیات هایی تا 85% از سفته بازی در بخش مسکن خود جلوگیری میکنند.بعد این اقا دایم یا در حال مانور مصاحبه است یا به دهن این و ان نگاه میکند که چی بگوید که مثلا به منافع کسانی که در تقسیم پست های عالی مدیریتی نقش دارند و سامان یافتن شرایط فعلی با منافع آنان در تضاد است بد نیاید.

  • ناشناس

    مگر پراید شده ۷ میلیون تومان بورس ریزش کرده
    مگر مواد غذایی مجانی شده
    به نظر من باید ۱۰۰۰برابر رشد کند
    هیچ تحلیلی نه بنیادی و نه تکنیکال این را قبول ندارد
    مگر همه شرکت با هم کار می کنند که همه با هم ضرر میکنند
    چرا کسی از مسئولین جوابگو نیست

  • ضد دلال

    وقتی بورس تخته گاز رفت بالا ، دلالهای مسکن گفتن چون بورس رشد کرده پس قیمت مسکن هم به تبع اون میره بالا . الان که بورس داره سقوط میکنه باز همین دلالها دارن میگن چون بورس سقوط کرده مردم سرمایشون میارن سمت مسکن و مسکن میره بالاو.
    ایران بهشت دلال ها

    • ناشناس

      خوش باش با این تحلیل ها . سیل نقدینگی بورس قیمت خونه و ارز رو به اسمون میبره . وایسا تماشا کن

    • ضد دلال

      منم دارم همینو میگم دیگه میگم بهشت امثال شماست

    • بیسواد

      الحق که ایران بهشت دلال ها

  • ناشناس

    اعتماد مردم رو از بورس سلب کردین اونوقت انتظار ندارین که پولای خارج شده بیاد سمت بازارهای دیگه از جمله مسکن !!!

  • ناشناس

    تازه این اولشه. اونهایی که با بی تدبیری باعث شدن پول از یک بازار سالم و خوب مثل بورس خارج بشه باید جوابگو باشند. تازه این عواقب اقتصادیشه عواقب اجتماعی و … بماند

  • ناشناس

    ایشون حتما خودش تو کار مسکن و زمین تشریف دارن

  • ناشناس

    نماینده های زحمت کش مجلس به جای این کارا وام خرید چادر رو تصویب کنن بهتره . از شما به مردم خیری نمیرسه شر نرسونید ممنون میشم

  • ناشناس

    خوشبختانه مسکن قابل صادرات نیست و روند ساخت وسازامسال خیلی زیاد بودیکی از دلایل افزایش قیمت مسکن ایجاد حرص وولع برای ساخت وسازنده بود تا اشتغال زایی شود چون حدود 40%اقتصادکشور در ساخت وساز مسکن است از تولید فولاد تا کاشی سرامیک ولوازم برق وایران واجب وگر وکاررا وبنا ولوله کش وسفیدها کار وتیره وباعث رونق کارخانه ها می شود واز رکود جلوگیری میکند ازاین دوران تحریم وایران عبور کنیم بعدا با ثابت شدن قیمتهادرساعات افزایش قیمت‌ها جبران می شود

  • ناشناس

    دولت عملا بازار مسکن را رها کرده است، گفت: برای کنترل بازار مسکن تنها یک راه وجود دارد و آن هم استفاده از ابزار مالیاتی است، در حالیکه دولت در سال ۹۴ وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد که سامانه جامع املاک و اسکان را راه اندازی کند و داده‌های آن را در اختیار سازمان امور مالیات قرار دهد، برای اخذ مالیات، اما هنوز این سامانه آن طور که باید و شاید راه اندازی نشده است. بر اساس آمار‌های رسمی حدود ۲.۵ میلیون واحدخالی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۵۰۰ هزار واحد از این تعداد تنها دریک شهر قرار دارد، اگر هرچه زودتر قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرایی شود، می‌توان قیمت مسکن را شکست، اما در این رابطه نرخ مالیات باید مناسب و موثر باشد تا بتواند اثرگذاری داشته باشد، این در حالیست که مسکن تنها بازاری است که در کشور‌های مختلف دولت در آن دخالت می‌کند، اما متاسفانه در کشورمان دولت کاری به بخش مسکن ندارد و این خود بزرگترین مشکلی است که این بازار با آن مواجه است. در کشور‌های اروپایی زمانیکه شما یک خانه را برای کسب سود خریداری می‌کنید، دولت با شما برخورد می‌کند، به بیان دیگر وقتی فردی یک خانه را به طور مثال ۸۰۰ میلیون تومان می‌خرد و بعد از چندی آن را یک میلیارد تومان می‌فروشد، دولت بیش از ۹۵ درصد سود حاصل از فروش خانه را به عنوان مالیات از شما می‌گیرد، تا دیگر برای شما صرفه نداشته باشد، که دست به چنین کاری بزنید، در کشورمان نیز اگر چنین مسئله‌ای اجرایی شود، به طور قطع بازار مسکن آرام خواهد گرفت. بخش عمده‌ای از نیاز‌های موجود در بازار مسکن سرمایه‌ای و سفته بازانه است، بیان داشت: در حال حاضر سوداگران و دلالان در بازار مسکن جولان می‌دهند و با انجام معاملات صوری و کاغذی بین خود، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، اگر از معاملات بخش مسکن به خصوص آن‌هایی که به منظور سرمایه گذاری و سوداگری انجام می‌شود، مالیات سنگین گرفته شود، دیگر بازار مسکن به این روز نخواهد افتاد. باید از خانه‌های دوم به بعد نیز مالیات اخذ شود، اضافه کرد: بازار مسکن نیاز به ساماندهی دارد و در این زمینه همانطور که عرض کردم مالیات ستانی تنها راه چاره است، در حال حاضر خرید خانه برای بسیاری از مردم به خصوص زوج‌های جوان تبدیل به یک آرزو شده، بنابراین در این زمینه باید اقدامات اصلاحی در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد، تا به وضعیت بازار مسکن سروسامان داده شود.

  • ناشناس

    مملکت بی درو پیکر داریم ما، بورس بالابود هرروز قیمت مسکن می رفت بالا می گفتیم چرا؟ می گفتند چون بورس رفته بالا مسکن هم به تبع آن بالا رفته، حالا بورس ریزش کرده بازهم مسکن به جای اینکه بیاد با بورس پایین ، رفته بالاتر ، اینبار می پرسیم چرا؟ میگن چون پولها از بورس خارج شده و اومده تو مسکن ،یعنی مسکن با هر بهانه ایی فقط بالا میره، چرا ؟ چون آقایون همگی دلال تشریف دارن و اجازه نمی دهند مسکن پایین بیاد.هیچ نهادی هم کنترل و با زرسی و باز خواست نمی کنه ، همین می شه دیگه .فقط مردم با ید خودشون هوشیار باشن و هیچ ملکی رو توی این آشفته با زار نخرن تا قیمتها بعلت نخریدن پایین بیاید .علاج گران فروش ، نخریدن است و بس.