کد مطلب: ۵۷۹۹۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال مهم دبی برای دلار تهران / پیش‌بینی دلار پس از تحریم امارات

سیگنال مهم دبی برای دلار تهران / پیش‌بینی دلار پس از تحریم امارات

امارات هم ایران را تحریم کرد. اما چرا این خبر می‌تواند برای بازار ارز ایران مهم باشد؟ سهم امارات از کل درآمدهای ارزی مربوط به بخش صدور کالا چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کابینه امارات روز دوشنبه ۳۸ فرد از جمله یک تبعه افغان و یک سعودی را در فهرست تروریستی این کشور قرار داد.

خبرگزاری امارات وام گزارش داده که کابینه تصمیم درج نام ۳۸ فرد و ۱۵ نهاد جدید در لیست تروریستی امارات که شامل افراد، نهادها و سازمان‌های حامی تروریسم است را صادر کرد.

طبق روایت ایسنا، این فهرست شامل اسامی ۴ اماراتی، دو تن از لبنان و عراق ، هشت نفر از یمن، چهار نفر از سوریه ، پنج ایرانی و شش تن از نیجریه و یک نفر از سنت کیتس و نویس (کشوری است جزیره‌ای در دریای کارائیب) و شهروندانی از انگلیس، روسیه ، اردن، هند ، افغانستان و عربستان است. این فهرست همچنین شامل ۱۵ شرکت است.

اما چرا این خبر می‌تواند برای بازار ارز ایران مهم باشد؟ سهم امارات از کل درآمدهای ارزی مربوط به بخش صدور کالا چقدر است؟

کشور امارات در سال‌های اخیر سهم قابل توجهی از مقاصد کالاهای صادراتی ایران داشته است.

در آخرین کارنامه تجاری سالانه ایران، امارات سومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. میزان درآمد ارزی از صادرات کالا به این کشور حدود پنج میلیارد دلار بوده که سهمی بیش از ۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران داشته است. با این حال روند صادرات ایران به امارات نزولی بوده و در سال گذشته هم حدود چهار درصد نسبت به سال ۹۸ افت داشته است. با این حال با توجه به سهم ۱۳ درصدی امارات از کل صادرات غیرنفتی ایران به نظر می‌رسد اختلال در روند مبادلات این دو کشور می‌تواند برای بازار ارز ایران مهم باشد.

به جز امارات، چین و عراق دو شریک اول صادراتی ایران هستند که در سال گذشته روند صادرات به این دو کشور نیز به ترتیب پنج و ۱۷ درصد کاهش یافته بود و به همین دلیل به نظر می‌رسد در دوره افت درآمدهای ارزی بخش صادرات غیرنفتی اهمیت مقاصد عمده مثل امارات بیش از گذشته باشد. با این حال با تحریم اخیر به نظر می‌رسد در روند مبادلات آینده ایران و امارات مجدد اتفاقاتی رخ دهد که در نهایت منجر به کاهش صادرات به این کشور شود. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی و عدم جبران این درآمدهای ارزی، ممکن است بازار ارز و قیمت دلار نیز متاثر شود.

امروز در بازار ارز نیز روند نزولی قیمت دلار متوقف شده است. قیمت دلار در بازار آزاد امروز در کانال ۲۷ هزار تومان باقی ماند و ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان قیمت خورد. نرخ ارز در صرافی ملی امروز با افزایش ۱۰۱ به ۲۶ هزار و ۵۴۱ تومان رسید. قیمت دلار در بازار متشکل ارزی با افزایش حدود ۳۰۰ تومانی همراه بود و به ۲۶ هزار و ۴۱۱ تومان رسید.

1 20

تصویر از اتاق بازرگانی تهران

آیا ممکن است این روند صعودی دلار ادامه پیدا کند؟

آخرین نرخ ارز را در صفحه قیمت دلار دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامی

    10 توی دبی زندگی کردم بیخودی اقدامی نمیکنن. چون مردم اونجا قانونمندن . از سرعت خودرو گرفته تا مکانهای رفاهی برای توریستهخا که مزاحم مرد نشونن . نه مثل کشور ما

  • ناشناس

    امارات هم ما رو تحریم میکنه وای بر شما مسولین بی کفایت

  • علی

    خدایی ایران کشور جالبی است. عطسه کردن کشورهای همسایه هم روی هزینه معاش مردم ایران وصد البته زندگی 80 میلیون ایرانی تاثیر میگذارد. چه بگوییم که کشورهای کوچک همسایه میتوانند اقتصاد وزندگی ما مردم ایران رو به هم بریزند.

    • آرش

      در دنیای امروز کوچک و بزرگ بودن کشورها دیگه زیاد تاثیر نداره، قدرت اقتصادی و رفاه مردم امارات که اندازه یک استان ایران هم نیست در حد بسیار بالایی هست و یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه است.

    • ناشناس

      متاسفم برای مسولیین که فقط با دستکاری قیمت ها و بالا پایین کردن می تونند کشور رو مثلا اداره کنند

    • ناشناس

      ااینا هم ما رو گیر اوردند هر بلایی می خواهند سر ما در می اوردند

  • ناشناس

    فقط ایران هست که پولش دست کاری میشه همین افغانستان هیچ تغییری در پولش انجام نشده با این وقایع پیش اومده

  • ناشناس

    عطسه کشورهای دیگر دلار را گران می کند چیزی که در هیچ جای جهان نیست جزئ اینجا در افغانستان یمن لیبی سوریه هم این طور نیست

    • کمیته مجازات

      افقانستان،لیبی،یمن،لبنان و عراق با دلارهای اهدایی سازمان ملل و سایر کشورهای از جمله ایران اداره میشه بخاطر همین هم از اتفاقات درونی و بیرونی در امان هستند.بر عکس ایران باید برای بدست آوردن یک دلار هزارتا نقشه دور زدن تحریمها رو بکشه ولی در نهایت همون یک دلار نصیب آقازاده ها و لبنان و یمن و عراق میشه…

  • ناشناس

    کجای متن ایسنا گفته! تحریم ایران! تجارت نیوز خجالت نمی کشه! فقط اخبار منفی! همه اش دنبال بالا رفتن قیمت دلاره!!

  • ناشناس

    امارات باید تاوان این کارا بدهد وقتی کشور کوچکی چون امارات این کارا می کند

  • محمد رضا

    البته تیتر خبر ارتباطی با اصل خبر ندارد چرا که ایران را تحریم کرده اند با تحریم چند ایرانی فرق میکند انگلیسی هم در بین افراد هست پس انگلیس هم تحریم شده؟ تجارت نیوز احتمالا دوست ندارد دلار سقوط کنه!!!!

  • ناشناس

    هر روز صبح تجارت نیوز رو اخبارش رو دنبال میکردم، اصلا خوشم نمیاد از نیوزهایی که به هر دلیلی منفتشان در انشتار اخبار جنجالی و کذب و منفی است، مقداری از بدبختیه ایران تقصییر امثال این نیوزهاست