کد مطلب: ۶۹۳۳۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش هیجانی قیمت دلار در بازارهای آزاد و دستوری ادامه دارد؟/ پیش‌بینی قیمت دلار

کاهش هیجانی قیمت دلار در بازارهای آزاد و دستوری ادامه دارد؟/ پیش‌بینی قیمت دلار

این روزها قیمت دلار، نوسانات زیادی دارد. حتی نرخ دلار در بازار متشکل ارز که معمولا نوسانی کمتر از یک درصد دارد، امروز کاهش و سپس افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند دامنه نوسانات هیجانی قیمت دلار در بازار آزاد، حال به بازارهای دستوری هم رسیده است. اما آیا خوشبینی‌ها و هیجانات در بازار ارز ادامه می‌یابد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز این روزها نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. قیمت دلار در دو روز اخیر برای ساعاتی به مرز ۲۸ هزار تومان نیز رسید اما امروز بیشتر در محدوده ۲۸۳۰۰ تا ۲۸۴۰۰ تومان نوسان داشت. در این میان نرخ ارز در صرافی ملی و بازار متشکل ارز نیز نوسانی شده‌اند.

امروز نرخ فروش دلار در صرافی ملی دو پله پایین آمد و از کانال ۲۸ هزار تومان به محدوده ۲۶ هزار تومان رسید. این صرافی قیمت دلار را ۲۶۹۳۴ تومان اعلام کرد. البته نوسان در قیمت‌های صرافی ملی بی‌سابقه نیست. آنچه امروز عجیب‌تر به نظر می‌رسید نوسان نرخ ارز آمریکایی در سامانه بازار متشکل ارز بود.

ظهر امروز قیمت دلار در سامانه متشکل ارز نیز با ۴٫۹۷ کاهش به ۲۶۵۲۲ تومان رسید. در ادامه اما قیمت دلار در این سامانه حدود ۳ درصد افزایش یافت و ۲۷۲۹۴ ثبت شد. البته این رقم همچنان نسبت به نرخ پایانی روز قبل ۲،۲۰ دصد کمتر است. اما چنین نوساناتی معمولا در سامانه متشکل به چشم نمی‌خورد. دلیل این شرایط چه بود؟

تغییرات بازار متشکل، دستوری است

علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان معتقد است نوسانات قیمت دلار در بازار متشکل بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و نظام عرضه و تقاضا نیست و برخی موارد دستوری و رانتی در آن دخالت دارد.

او در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: علاوه بر این، امروز در بازار هم نوسان زیادی وجود داشت. هیجانات و جوی که بر اثر خوش‌بینی بیش از اندازه در مورد مذاکرات در بازار ایجاد شده، برخی معامله‌گران را به بروز رفتارهای هیجانی کشانده است.

سمیعی ادامه داد: در نتیجه این شرایط، گروهی از آنها که قصد خرید داشتند منتظر کاهش بیشتر قیمت هستند و فروشندگان نیز تلاش می‌کنند که با سرعت بیشتری دلارهای خود را بفروشند تا از ارزش آن بیش از این کاسته نشود.

رئیس اسبق کانون صرافان افزود: در نتیجه این شرایط، عرضه ارز در بازار افزایش یافته است. امروز دلار در دقایقی حتی به حدود ۲۸ هزار تومان هم رسید که این رقم در مرز نرخ توافقی است.

او گفت: زمانی که بازار اصلی تا این حد افت می‌کند، بازارهای دستوری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و عقب‌نشینی می‌کنند. زمانی که روند بازار آزاد افزایشی می‌شود، بازارهای دستوری هم معمولا همین روند را در پیش می‌گیرند.

خوشبینی غیرواقعی و رفتارهای هیجانی

سمیعی در عین حال گفت: قیمت‌های کنونی واقعی نیست و کمتر از ارزش ذاتی دلار است. قیمت دلار بر اساس واقعیت‌های اقتصادی برای آغاز سال جاری حدود ۳۵ هزار تومان برآورد می‌شد. بر اساس تفاضل نرخ تورم و بهره در ایران و کشورهای حوزه دلار، می‌توان رقم واقعی ارز را برآورد کرد. بر این اساس قیمت‌های کنونی بسیار کمتر از ارزش ذاتی است.

رئیس اسبق کانون صرافان افزود: اصل عرضه و تقاضا نیز بر بازار ارز تاثیر جدی می‌گذارد. اکنون نوعی خوشبینی غیرواقعی بر بازار حاکم است. در واقع معامله‌گران تصور می‌کنند که توافق هسته‌ای بدون شک امضا می‌شود، به صورت فوری به مرحله اجرا می‌رسد و بالافاصله نیز معجزه می‌کند. به زودی مشخص می‌شود که این تصورات تا چه حد غیرواقعی است.

پیش‌بینی قیمت دلار

با وجودی که نرخ ارز بازار آزاد، امروز در کانال ۲۸ هزار تومانی کاهشی بود، اما از ساعاتی به بعد، معاملات غیرقانونی فردایی روند افزایشی یافت و اکنون به کانال بالاتر نزدیک شده است. در این میان، دلار توافقی نیز که تا میانه‌های امروز در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشت، در پایان معاملات به دو کانال بالاتر رفته و به ۲۹,۳۶۰ تومان نیز رسیده بود.

در بازار هرات هم امروز برای دقایقی نرخ ارز به کانال ۲۷ هزار تومان رفته بود اما در ادامه به محدود ۲۸ هزار تومان بازگشته است. هر چند همچنان نسبت روز گذشته کاهشی بود.

در این شرایط آیا دلار در روزهای آینده کانال ۲۹ هزار تومان را پس می‌گیرد؟

پیروی بازارساز از هیجانات بازار!

سمیعی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: متاسفانه بانک مرکزی که باید بازار را به درستی هدایت کند و با تزریق مثبت و منفی به موقع، مانع از شکل‌گیری اینگونه خوشبینی‌های اشتباه در میان معامله‌گران و در نتیجه ضرر و زیان آنها شود، برعکس عمل می‌کند. در واقع بانک مرکزی در مواردی که باید تزریق را کاهش دهد، حجم عرضه را افزایش می‌دهد.

او افزود: در این شرایط که بازار از متغیرهای اقتصادی پیروی نمی‌کند، نمی‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد. موضوع تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین و اقدامات بازارساز قرار دارد.

رئیس اسبق کانون صرافان گفت: بانک مرکزی باید با شفاف‌سازی و تک نرخی کردن ارز و خرید و فروش و تزریق مثبت و منفی به موقع، جلوی ایجاد تلاطمات و نوسانات ویرانگر و مصنوعیدر بازار ارز را بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از انتشار برخی اخبار امیدوارکننده در مورد مذاکرات هسته ای در روزهای گذشته، امروز برخی اخبار از نزدیک نبودن توافق حکایت می‌کردند و شاید همین موضوع روند بازارها را تا حدودی تغییر داده باشد.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

پیش‌بینی قیمت دلار را هر روز ساعت ۱۸ در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی خودتون نمیزارید بیاد پایین همینه بعدم دیگه نمیتونید جلو رفتن بالشو بگیرید هنوز برجام نشده میان نظر میدن که منتظر ارزونی نباشید همینه

  • ناشناس

    آخه زرر میکنن

  • ناشناس

    مثل اینکه ایشون خیلی ناراحت و نگران پایین امدن قیمت دلار هستند باید پرسید چرا واقعا چه منافعی دارند که با پایین امدن دلار به خطر می افتد

    • ناشناس

      علت اینه وقتی دلار بیاد پایین چیزی ارزون نمیشه ولی بعد از دو ماه که دوباره برگرده به قیمت الان جنسها گرون تر میشه

  • ناشناس

    مثل اینکه خیلی ناراحت و نگران پایین امدن قیمت دلار هستند باید پرسید چرا واقعا چه منافعی دارند که با پایین امدن دلار به خطر می افتد

    • ناشناس

      شیشه و دستمال هردو آلوده آمد نگرانیش اینه

  • ناشناس

    انشا الله صد هزار بشه