کد مطلب: ۴۹۱۱۹۶

پیش‌بینی ارزی ۴ کارشناس / مسیر دلار در آذرماه افزایشی خواهد بود؟

پیش‌بینی ارزی ۴ کارشناس / مسیر دلار در آذرماه افزایشی خواهد بود؟

این هفته درحالی که تمام بازارها بازدهی منفی بر جای گذاشتند، قیمت دلار در بازاررسمی ۱٫۹ درصد رشد کرده است. به نظر می‌رسد با فروکش کردن جو روانی ایجاد شده به دنبال انتخابات آمریکا، بازار خیلی زود به حالت سابق بازگشته است. چهار کارشناس با نظر به شرایط فعلی از آینده احتمالی بازار ارز می‌گویند.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، این هفته درحالی که تمام بازارها بازدهی منفی بر جای گذاشتند، قیمت دلار در بازاررسمی ۱٫۹ درصد رشد کرده است. به نظر می‌رسد با فروکش کردن جو روانی ایجاد شده به دنبال انتخابات آمریکا، بازار خیلی زود به حالت سابق بازگشته است.

بازگشت سریع بازار به روزهای پیش از انتخابات شاید برای فعالان بازار بعید به نظر می‌رسید اما کارشناسان تقریبا مطمئن بودند که این اتفاق خواهد افتاد چرا که پس از انتخابات هم احتمالا تا مدت‌هاهمچنان روزنه‌ای برای تغییر اقتصادی و میزان ورود ارز به کشورما حاصل نخواهد شد.

پایداری دلار ۲۸ هزار تومانی تا آغاز مذاکرات

علی دینی‌ترکمانی، تحلیل‌گر اقتصادی با آغاز روند کاهشی هفته گذشته در بازار ارز به تجارت‌نیوز گفت : دلار نهایتا می‌تواند تا ۲۰ هزار تومان برسد. من قیمت کمتر از این را برای دلار بعید می‌دانم. این شوک برای انتخابات آمریکا است و احتمال بسیار زود باز قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد مگر این که بانک ‌مرکزی بتواند با تزریق، نرخ را کنترل کند. سال ۹۷ هم این اتفاق افتد و دلار ۱۹ هزارتومانی تا ۱۱ هزارتومان رسید ولی بعد افزایشی شد و بسیار بالاتر از ۱۹ تومان رفت.

او پیش‌بینی کرده بود که در میان مدت قطعا دلار افزایشی خواهد بود و احتمالا به ۲۷، ۲۸ هزارتومان می‌رسد و در این نرخ خواهد ماند تا زمانی که موضوع مذاکره مطرح شود تثبیت می‌شود.

روند افزایشی ادامه خواهد داشت

مهدی پورمهر در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرد که روند بازار ارز در روزهای آتی افزایشی خواهد بود. چرا که مردم شاهد بودند؛ دلار با تمام قدرت دولت و اخبار انتخابات امریکا تا ۲۲ هزارتومان کاهش یافت ولی مجدد تا ۲۷ هزارتومان رشد کرد.

بنابراین با افزایش بی‌اعتمادی اکنون نمی‌‍‌توان مجدد دلار را به قیمت پائین‌تر کاهش داد ضمن این که اخبارپراکنی آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم به افزایش دلار کمک خواهد کرد.

او حتی درباره تاثیر احتمالی کشف واکسن کرونا بر بازار ارز ما نیز بر این باور است که اگرچه تولید واکسن کرونا در ایران تاثیر مثبتی بر بازار و گردش مالی داشته اما بر قیمت ارز تاثیر آنچنانی نخواهد داشت و نهایتا شاید بتواند کمی بازار ارز را تثبیت کند.

روزهای آخر دولت ترامپ در بازار ارز ایران

امبیز افسری، فعال و کارشناس بازار ارز نیز اخبار تشدید تحریم‌های ترامپ در مدت باقی‌مانده ریاست‌جمهوری او را عاملی موثر بر گرانی دلار می‌داند.

آ‌طور که این فعال بازار به تجارت‌نیوز می‌گوید، معامله‌گران این را خوب می‌دانند که تا بایدن پا به کاخ سفید بگذارد و تصمیم بگیرد به برجام بازگردد، صرف‌نظر از این که شرط بازگشتش چه باشد، بسیار زمان می‌برد. ضمن این که هنوز درباره مذاکرات احتمالی سوالات زیادی وجود دارد از جمله این که آیا دولت فعلی تن به مذاکره می‌دهد یا باید منتظر دولت بعدی بود؟ آمریکا برای بازگشت به برجام چه امتیازاتی را طلب خواهد کرد؟ و…پس طبیعتا با توجه به شرایط حال معامله ‌می‌کنند نه به امید آینده. بنابراین احتمال کاهش قیمت در این شرایط بسیار کم است.

شرط دلار ۱۵ هزارتومانی

سهراب اشرفی، دیگر کارشناس ارزی نیز باور دارد که فعلا هیچ اتفاقی نیفتاده و فقط بایدن جای ترامپ را گرفته پس روند کاهشی هیجانی ناشی از آن نیز نهایتا می‌تواند دلار را تا ۲۲ هزار تومان برساند.

به اعتقاد وی ادامه یافتن کاهش تا ۱۵ هزار تومان فقط زمانی ممکن می‌شود که ایران معاهدات بین‌المللی را بپذیرد. در غیر این صورت حتی اگر به شکل موقتی در برخیس مقاطع به زیر ۲۲ هزار تومان هم برود، باز به این نرخ یا بالاتر بازمی‌گردد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دکتر جاوید

    قیمت ها شدیدا رو به بالا خواهد بود متاسفانه ، حتی دیگر توافق هم بشود دلار زیر 20 نخواهد آمد چرا که تازه مردم به تکاپو میافتند برای تامین نیاز های انباشته شده طی این سال ها و همین مانع از کاهش قیمت ها میشود ، فقط باید دعا کرد تا امام زمان ظهور کند و گرنه کاهش قیمت ها را باید در خواب دید ، حتی در شرایط و اوضاع بهتر از این هم همیشه در ایران همه چیز رو به بالا بوده ، حالا که دیگر جای خود دارد…

  • ناشناس

    حزب الله یمن سوریه لبنان …

  • ناشناس

    بالابردن نرخ دلارتوسط دولت قابل کنتل هست ولاغیروارتباطی به بایدن نداره کمی فکرمردم بدبخت باشنددلامیادرو۴۰۰۰تومان نرمشی قهرمانانه

  • ناشناس

    دلار زیر ده هزارتومان هم میاد

    • ناشناس

      آره تا 1000 هم میرسه :/

    • ناشناس

      خخخخخخ

  • ناشناس

    بورس ولش کن
    دلار تا عید زیر ۲۲ هزار بیارین یه ۵ هزار تا بخریم بریم یه مسافرت بدون کرونا
    کرونا تا ۶ ماه دیگه جمع میشه

  • ناشناس

    دلار زیر 20 مرد.

  • ناشناس

    بورس رو با دلار مقایسه نکنید شرکتها و کارخانه های ورشکسته… از اول هم معلوم بود چه بلایی سر سهامداران میاد ولی دلار غیر قابل کنترل برای دولته ورشکسته اس

  • ناشناس

    نه بالا رفتن نه پائین آمدن قیمت دلار،هیچ ربطی به آمریکا و انتخابات لعنتیش نداره ،به تعهدات بین لمللی هم مربوط نمیشه خدا به بندش عقل داده،این فقط سناریویی تکراریست جهت درامدزایی کلان که بدون کوچکترین توجه به وضع اقتصادی و معیشت مردم بدبخت صورت گرفته فقط همین و بس،….بقیش هم …شعره

  • ناشناس

    وقتی مملکت دست چند تا اقتصاد دان بیسواد بچرخه بیشتر از این انتظاری نیست

  • هیچ

    دلار بالای ۳۰ تومن ثابت میشه حالا ببینین