کد مطلب: ۴۴۰۵۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی قیمت دلار پس از تعطیلات

سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی قیمت دلار پس از تعطیلات

هرچند فشارها برای لغو تحریم‌های ایران افزایش یافته، آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را ۶۰ روز دیگر تمدید کرده است و سه کشور اروپایی عملیات اینستکس را تایید کرده‌اند اما کاهش قیمت نفت و افت صادرات غیرنفتی نگرانی‌های بازار ارز را افزایش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در یک هفته اخیر در حالی که قیمت دلار در صرافی ملی اعلام نشده اما برخی شنیده‌ها حاکی از نوسان این نرخ در بازار غیررسمی است. این نوسان به گونه‌ای بود که واکنش رئیس شورای عالی کانون صرافان را به همراه داشت و وی اعلام کرد: به دلیل عدم فعالیت صرافی‌های رسمی، دلالان در شرایط نبود مشتری و تقاضا، بین خود معامله کرده و نرخ تعیین می‌کنند.نرخ‌هایی که در برخی کانال‌ها منتشر می‌شود، غیرواقعی و ساخته و پرداخته دلالان است.(قدس آنلاین)

اما در یک هفته اخیر انتشار کدام اخبار احتمالا بتواند بر آینده بازار ارز ایران تاثیر بگذارد؟

شاید درخواست‌های پی در پی از آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران از مهمترین اخبار یک هفته اخیر بوده است.

پس از درخواست کشورهای چین، روسیه و پاکستان برای لغو تحریم‌های ایران در راستای مقابله با کرونا، گزارشگر ویژه سازمان ملل هم خواستار لغو تحریم‌های ایران شد. علاوه بر این، برنی سندرز، نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هم خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.

چهارشنبه، ۱۳ فروردین ماه نیز ۳۲ عضو کنگره آمریکا در نامه‌ای خواستار تعلیق تحریم‌های اعمالی ایالات متحده علیه ایران شدند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، معافیت‌های هسته‌ای ایران را «چهار محدودیت» برنامه هسته‌ای ایران نامید که برای مدت ۶۰ روز تمدید شده است.

اما خبر دیگری که برای فعالان بازار ارز می‌تواند مهم باشد این است که سه کشور اروپایی، عملیات مالی با ایران بر اساس اینستکس را تایید کردند.طبق گزارش اسپوتنیک، کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ماه به طور رسمی با تایید انجام گرفتن اولین مبادله مالی از طریق سازوکار اینستکس با ایران مدعی شدند که کالاهای دارویی جمهوری اسلامی را ارسال کرده‌اند.

ترخیص خودروهای خارجی دپوشده در گمرک

رئیس کل گمرک ایران میزان صادرات غیرنفتی سال ۹۸ را سه میلیارد دلار کمتر از سال ۹۷ اعلام کرد.

با این حال کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات غیرنفتی ایران پیام‌های نااطمینانی برای بازار ارز به همراه دارند. روز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه، سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد که قیمت نفت به پایین‌ترین نرخ ۱۸سال اخیر سقوط کرد. در روزهای اخیر قیمت نفت تا ۲۰ دلار هم رسیده است و خیلی از کارشناسان این حوزه نسبت به ارزان‌تر شدن این قیمت هشدار داده‌اند. این درحالیست که هزینه تولید نفت در ایران توسط مرکز پژوهش‌های مجلس ۱۰ دلار برای هر بشکه تخمین زده شده است.

از سوی دیگر طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران میزان صادرات غیرنفتی ایران در سال ۹۸ معادل ۴۱٫۳ میلیارد دلار بوده است. این درحالیست که در سال ۹۷ این رقم ۴۴٫۳ میلیارد دلار بود.

در روزهایی که به نظر می‌رسد انتظارها برای گشایش‌های دیپلماتیک بیشتر شده و حتی ایران در انتظار پاسخ مثبت صندوق بین‌المللی پول برای درخواست کمک پنج میلیارد دلاری خود است اما انتظار ارزانی بیشتر قیمت نفت و افت صادرات غیرنفتی ایران نگرانی‌هایی را برای بازار ارز به وجود آورده است. آیا ممکن این است این نگرانی‌ها بر اخبار مثبت گشایش‌های دیپلماتیک تاثیر بگذارد؟

در همین مورد کارشناسانی مانند حسین عبده تبریزی، روند نرخ ارز را غیرنزولی پیش‌بینی کرده‌اند و سهراب دل‌انگیزان، اقتصاددان به تجارت‌نیوز گفته است: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت دلار در سال ۹۹ ارایه کرد، اما به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای به دلار زیر ۱۵ هزار تومان ندارد و من پیش‌بینی می‌کنم دلار در کانال ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان قرار بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با رفتن مردم به سمت بازار سرمایه یعنی بورس هم کشور پیشرفت خواهد کرد وهم دلار ثابت خواهد ماند و مردم هم نفع خواهند برد و جهش اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

  • محمد

    خیلی قشنگ همه سر کاریم!!! از گرون شدن دلار چه کسی بیشتر از دولت سود میبره؟! ۹۹% سودش تو جیب دولته، متاسفانه دولت با ملت در قیمت دلار در تضاد منافع است!

  • ناشناس

    سلام
    این کارشناس ها همشون دلال هستند و نوسان گیری می کنند. گوش به این اخبار ندید و هیجانی عمل نکنید. بالا رفتن قیمت دلار باعث میشه قیمت ها بی منطق بالا بره. دولت خیلی علاقمنده که ریال رو به ازای کاغذی بی ارزش بده دست مردم. هوشیار باشید تو رو به خدا.اجازه بدید قیمت ها واقعی بشه. یه عده کمی تو ایران دارند خون تعداد زیادی‌رو می‌مکند.

  • امیر

    با عرض سلام.اگه مملکت دست مدیران باسواد و لایق باشه دلالی وجود نداره دومن کار از بالا خرابه سوم فقط بگم پولاتونو یه چیزی بخرید زمین خونه طلا حالا هر چیز چون هر روز ارزش پولتون پاینتر میاد با سپاس

  • سلام ونزوئلا

    یا مذاکره یا سقوط اقتصادی،به نظرتون کدوم بهتره؟
    دلیلی برای ارزان شدن دلار نیست،بودجه امسال قرار بود صادرات روزانه نفتمان حداکثر ۱میلیون بشکه نفت با قیمت حداکثر ۵۰ دلار،به نظر شما دلار ارزان میشه،به نظر من نه.

  • ملک

    کشوری که دلال قیمت دلار رو تعیین کنه کشور نیست

  • ناشناس

    وقت درآمد دولت به دلار و خرج کردنش به ریال باشه از جمله حقوق و بودجهای بخشها این میشه که دولت با این کاهش قیمت نفت،اگه صندوق بین الملی(بخوانید ضد مللی) وام به ایران نده که نمیده دوباره دست دولت توی جیب مردمه و دلار دوباره گرون میشه. چاره فقط افزایش تولید و بازار داخلیه که میشه درآمد زا بشه اگه کدونا بزاره، که از این دولت آبی گرم نمیشه. باید به ۱۴۰۰ نگاه کنیم.

  • ناشناس

    اگه مثل کمپین خانه ماندن در زمان شیوع کرونا عمل کنیم مطمئنن امسال به نفع مامیشه بازار وما با شرایط بهتری میتونیم مصرف کننده باشیم وکالا رو باقیمت واقعی وپایین تر از سالهای قبل بخریم

  • رضا

    به نظر من که افزایش دلار وبی ارزش شدن ریال خیلی هم مفیده چرا که وامهای که از بانک گرفتیم و باید قسط بدیم هم بی ارزش میشه و پیش پول مستاجران که در دست ماست هم ارزشش و از دست میده

  • حسام

    دلار و بازار سرمایه بورس همیشه توامان بودند و نوسان بالا دلار باعث رونق بورس میشه و دولت به نفعشه که دلار بالا باشه،پس امسال دلار همچنان پیشرو و تصمیم گیرنده خواهد بود