کد مطلب: ۵۲۵۰۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی مردم از آینده دلار / دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد؟

پیش‌بینی مردم از آینده دلار / دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد؟

از یکسو خوشبینی مسئولان به وضعیت اقتصاد و از سوی دیگر کشاکش آرا میان کارشناسان بر سر عوامل موثر بر نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ همچنان ادامه دارد. در این میان اما باید دید مردم کدام سناریو را برای بازار ارز امسال محتمل ارزیابی می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسکناس آمریکایی سال پیش را با نرخ ۱۴ هزار و ۸۹۶ تومان در صرافی‌ ملی آغاز کرد. بعد از بارها تجربه فراز و فرود و حتی فتح بلندترین قله قیمتی تاریخی خود ( ۳۲ هزار تومان) در مهر ماه امسال، سال را با قیمت ۲۴ هزار تومان به پایان رساند.

امسال در حالی آغاز شد که تکلیف برجام و FATF همچنان نامشخص است، تحریم‌های نفتی و بانکی متوقف نشده، واکسیناسیون عمومی برای مهار کرونا در کشور هنوز آغاز نشده، رشد نقدینگی و تورم رکوردهای جدیدی به ثبت رسانده‌، فشار بر منابع بانک مرکزی از طریق تامین ارز ترجیحی دست کم در شش ماه ابتدایی سال ادامه دارد و در کنار این دست میراث‌های اقتصادی دهه ۹۰، تاثیر احتمالی دولت جدید و سیاست‌هایش هم نگرانی‌ها را درباره مسیر نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ بیشتر کرده است.

در چنین شرایطی مسئولان مثل همیشه وعده بهبود وضعیت را می‌دهد. عده‌ای از کارشناسان با ارائه سناریوهای خوشبینانه به مهار دلار ابراز امیدواری می‌کنند و عده‌ دیگری با فرض تداوم وضعیت سال ۹۹ عنوان می‌کنند که به وضعیت بازار در سال جدید خوشبین نیستند.

در این میان اما مردم کدام سناریو را منطقی‌تر فرض می‌کنند و پیش‌بینی آن‌ها از دلار در ۱۴۰۰ چیست؟

کدام سناریو محتمل است؟

در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را درباره مسیر نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ می‌خوانید:

« دلار امسال گرون میشه. قرار داد با چین و توافق و fatf هم سرکاریه و جهت کنترل افکار عمومی»

« تا موقعی که مخالفان FATF تحریم‌ها را تبدیل به فرصت برای سودجویی خود می‌کنند دلار افزایشی خواهد بود. تا الان در هر دوره ریاست جمهوری قیمت دلار ۵ برابر شده پس این روند ادامه خواهد داشت»

« با وضعیت تحریم‌های آمریکا و این وضعیت اقتصادی، دلار ده هزار تومانی فقط و فقط در خواب ممکن است»

« دلار کاهش پیدا میکنه ولی در حالت منطقی بین ۱۶ تا ۱۸ هست»

« والا اگه برگردیم به عقب تا حالا در هر دوره هشت ساله دولت، دلار قیمتش چند برابر بیشتر از دولت قبل خودش شده. این بار هم هیچ معجزه‌ای نمیتونه این روند را تغییر بده وقطعا همان روند دولت‌های قبل را ادامه خواهد داد.»

« دولت جدید هم با آمریکا توافق می‌کنه، هم اف ای تی اف تایید میشه، دلار میاد پایین. شرایط برای مدتی شاید دو سه سال پایدار میشه»

« بعدازعید دولت سعی می‌کنه دراین دوماه آخرش برای اینکه عملکردشو مثبت نشون بده دلار رو تا مرزبیست هزار تومن پایین بیاره.همچنین دولت جدید که سرکاربیاد برای اینکه خودی نشون بده بصورت مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا وارد مذاکره میشه و همین موضوع نیز باعث افت شدید قیمت ارزمیشه»

« دلار از حوالی اواخر فروردین شروع به رشد میکنه. تا مرداد به تدریج بالا میره. از مرداد به بعد که دولت بعدی هم با آمریکا به توافق نرسه، دلار شارپی بالا میره، دولت کمی تزریق دلار به بازار میکنه و یکم پایین میاد ولی در نهایت انتهای سال آینده دلار در نرخی بسیار بالاتر از چیزی که الان هست تثبیت میشه»

« احتمالا بعد از تعطیلات با ورود بانک مرکزی نرخ هم درست بشه وبیاد زیر ۲۰»

« تا زمانی که همه تحریم‌ها بطور کامل رفع نشن همین آشه وهمین کاسه. چین وهرکشور دیگری دنبال منافعشان هستن. اگر تحریم‌ها رفع نشن قیمت واقعی دلار دوماه بعد از انتخابات مشخص خواهد شد»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرزاد

    قطعا میاد

  • ناشناس

    طوری شده که ارزانی دلار برای مردم آرزو شده و در واقعیت متاسفانه در کشور ما به دلیل و بهانه تحریم و دلار قیمت‌ها هرروز گران‌تر از دیروز میشه و این خیلی دردناک است

  • اسماعیل

    هی روزگار

  • کارشناس اقتصاد

    مشکلات اساسی اقتصاد ایران:
    نقدینگی غیر قابل کنترل،عدم توجه به علم و رشته اقتصاد است و مادامی که این دو مشکل اساسی حل نشوند هیچ تغییری حاصل نخواهد شد.

  • سرباز حضرت مهدی عج

    تنها راه نجات مردم اینکه وقتی چیزی گرون میشه، اون جنس رو نخرن.
    تمام.

    • یکی از شما

      دقیقا، مردم ما بر عکس هستن. وقتی چیزی گرون شد نباید اون رو بخریم. حد اقل اون جنس تا ۱ ماه بعد ارزون میشه البته به شرطی که اون رو نخریم.
      مردم لطفا گوش کنید☹

  • ناشناس

    مسولان ۴۰ سال هست که وعده بهبود میدن ولی قبلا هر سال دریغ از پارسال بود حالا هر ثانیه دریغ از ثانیه ی قبل

  • ناشناس

    اگر قرار بود چیزی درست بشه وایران پیشرفت کنه که انقلاب نمیشد،پس پیش بسوی مسیر همیشگی خودمون ،یعنی سقوط به دره

  • امیر

    همه چی دست خود مردمه وقتی چیزی گران میشه یا تحریک و شایعه میشه میرن صف میکشن و میخرن خوب وقتی مشتری داره هر چه میتونن بالا میبرن اگر مردم دلارها را بریزن تو بانک خوب معلومه ارزان میشه همه چی بستگی به رفتار مردم داره من نمیدونم کی سیر میشن

  • ل.ل

    قیمت دلار بالا می رود دولت اگرهوشمند باشد کسری بودجوه کم می کنه قیمت بورس بالا می رود

  • Damestani

    متاسفانه علاوه برمشکلاتی که دوستان گفتند مجلس ما بجای کارشناسان اقتصادی پراز کارشناس دینی هست واین یک آینده تیره و تاریک را برای ایران رغم خواهد زد