کد مطلب: ۵۲۲۳۲۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بانکی:

سه چالش بزرگ بانک‌ها در سال ۱۴۰۰/ تداوم ناترازی در بحبوحه انتخابات

سه چالش بزرگ بانک‌ها در سال ۱۴۰۰/  تداوم ناترازی در بحبوحه انتخابات

سال آینده با کدام تهدیدات و چالش‌ها برای شبکه بانکی می‌آِید؟ آیا باز هم باید درنهایت نگران انتقال فشار تورمی بیشتر بر دوش مردم بود؟ میثم خسروی، کارشناس امور بانکی، در پاسخ از سه عامل در هم تنیده‌ای یاد می‌کند که احتمالا در سال ۱۴۰۰ مشکلات بسیاری برای بانک‌ها ایجاد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال ۹۹ اگرچه کسری بودجه دولت توانست فشار مضاعفی بر شبکه بانکی وارد کند اما رشد و نوسانات غیر معمول بازارهای مالی به آن‌ها فرصتی داد تا وضعیت ترازنامه و زیانشان را قدری بهبود ببخشند. البته بهای این بهبود را هم مردم با تورمی فزاینده پرداختند.

اما سال آینده با کدام تهدیدات و چالش‌ها برای شبکه بانکی می‌آِید؟ آیا باز هم باید درنهایت نگران انتقال فشار تورمی بیشتر بر دوش مردم بود؟

میثم خسروی، کارشناس امور بانکی، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز از سه عامل در هم تنیده‌ای یاد می‌کند که احتمالا در سال ۱۴۰۰ مشکلات بسیاری برای بانک‌ها ایجاد کند.

اول: به گفته خسروی اولین آن‌ها ماجرای تکراری کسری بودجه است با این تفاوت که در سال بودجه ۱۴۰ ما با بدترین کسری ترازعملیاتی طی سنوات گذشته مواجه هستیم.

او می‌گوید: بودجه روی اقتصاد کلان و متغیرهایی مثل تورم اثرگذار است. در فضای تورمی هم تقاضا برای تسهیلات بانکی بیشتر می‌شود، هم درصد نکول تسهیلات بیشتر می‌شود. بنابراین کسری بودجه در وهله اول با تاثیری که بر اقتصاد کلان می‌گذارد در ترازنامه بانک‌ها منعکس می‌شود.

دوم: بر اساس اظهارات این کارشناس دومین عامل این است که سال ۱۴۰۰ سال پایانی دولت فعلی است ومعمولا سال‌ها و ماه‌های آخر دولت‌ها با اقدامات پوپولیستی همراه است. این اقدامات هم معمولا منجر به استقراض از بانک‌ها و بانک‌مرکزی می‌شود.

خسروی اضافه می‌کند: دولت برای این که خاطره خوبی برای مردم به جای بگذارد هزینه‌های خود را افزایش می‌دهد واین پیامدهای پولی برای اقتصاد دارد و منابع بانک‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

سوم: سومین عامل تداوم ناترازی‌هاست. به گفته او در کنار فشارها خود بانک‌ها هم گرفتاری‌هایی دارند که اصلاح نشده و نیازمند اصلاحات جدی است در حالی ما این انگیزه را در سال‌های پایانی دولت‌ها نمی‌بینیم که دست به اصلاحات جدی بزنند. بنابراین متاسفانه تا شش ماه پیش از استقرار دولت جدید روند ناترازی بانک‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند.

خسروی ادامه می‌دهد: ناترازی بانک‌ها روزانه عدد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در واقع هر روزی که از دست می‌دهیم و اصلاحات بانکی به تعویق می‌افتد به منابع بیشتری برای اصلاح و جبران نیاز پیدا می‌کنیم. با این حال سال آخر دولت عزمی برای اصلاح ساختاری نیست چون نه فرصت آن را دارند و نه فضای سیاسی این اجازه را به سیاست‌گذار می‌دهد.

در واقع ما در سال پیش رو به طور همزمان هم یک بی‌عملی در اصلاحات نظام بانکی پیش رو داریم که وضع بانک‌ها را روز به روز بدتر می‌کند، هم عواملی مثل فشار به بانک‌ها برای مقاصد پوپولیستی و کسری بودجه را داریم که فشار را بر شبکه بانکی دو چندان می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای بابا توایران بدبخت همیشه بدبخته پولدار هم همیشه پولدارتره این اخبارهم هی دردی از مردم بیچاره دوا نمیکنه حالا رئیس هرکس باشه فرفی نداره