کد مطلب: ۵۲۵۱۶۹

گزارش تجارت‌نیوز از واکنش مردم به وعده ارزی مسئولان

چرا وعده ارزانی دلار محقق نشد؟

چرا وعده ارزانی دلار محقق نشد؟

آنطور که گفته‌های این روزهای مردم برمی‌آید، در سال ۹۹ باوجود هشدار کارشناسان و تجربه عدم واکنش بازار ارز به حرف‌درمانی، مسئولان با وعده‌های بی‌نتیجه وبعضا ضدونقیض فقط سرمایه اجتماعی خود برای کنترل انتظارات را از بین بردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سالی که گذشت در بازار ارز بیش از هر زمان دیگری وعده داده شد مسئولان مدام از موقتی بودن شرایط گفتند. یک روز وعده ارز ۱۵ هزار تومانی دادند، روز دیگر مردم را چشم‌انتظار دلار ۲۰ هزارتومانی گذاشتند. یک بار گفتند رسیدن قیمت دلار به نرخ ارز پیشنهادی دولت در بودجه( ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) رویا نیست و فردای آن اعلام کردند پول‌های بلوکه آزاد و چنین و چنان خواهد شد….

با این حال تابلوی صرافی‌ها هر روز گواهی می‌دادند که این حرف‌ها قرار است وعده بماند و خبری از عمل نیست. کارشناسان در آن دوران بارها یادآوری کردند که اعتماد عمومی یک سرمایه‌ اجتماعی باارزش برای مسئولان است پس وقتی وعده‌ای می‌دهند باید به این توجه کنند که چنانچه وعده‌ها محقق نشود، اعتماد عمومی آسیب خواهد دید و تبعا کنترل انتظارات دشوارتر می‌شود، با این حال گوش کسی به این هشدارها بدهکار نبود.

در روزهای پایانی سال ۹۹ تجارت‌نیوز در چند گزارش این وعده‌ها و حاصلش را یادآوری کرد و مردم نیز به آن واکنش پرتب‌وتابی نشان دادند. در ادامه تعدادی از نظرات مردم در واکنش‌ به وعده‌های ارزی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در سال ۹۹ را می‌خوانید:

« با وعده و وعید کشور اداره نمیشه»

« انگارنه انگار که دلار ۳۵۰۰تومن بود. تازه وعده دلار ۱۵هزارتومنی میدن. واسه ملت بیچاره دلار ۱۵ تومنی و ۳۰ تومنی فرقی نمیکنه. دلار دربدترین حالت باید ۶ هزارتومن باشه»

« چنان رونق اقتصادی به این جامعه و کشور تحمیل کردن که محتاج یک قرون و دوزار شدیم بابا. تورمی تحمیل کردن به کشور که اون سرش ناپیدا… کی میخواهد درست کنه؟ خدا، عالم، بابا بذارید تموم بشه این چند ماهش بره زودتر. دنبال رونق اقتصادی نباشید. دنبال دولت تدبیر و امید نباشید. همه اش سرکاریه. زیاد به این وعده‌ها دل خوش نکنید قیمتی که رفت بالا هیچ وقت پایین بیا نیست. علی برکت الله»

« باید قانونی وضع شود تا با مسئولانی که وعده‌های بی‌اساس و دروغ می‌دهند و عملیاتی نمی‌شود برخورد بسیار جدی شود تا کسی دیگر با وعده و وعید الکی رای جمع نکند. این وعده‌های دروغین و تا حدودی تخیلی اهانت به شعور مردم است»

« روحانی خودش رو گول میزند نه مردم را. از اول تا آخررئیس جمهوریش فقط وعده داده، هیچ کاری نمیکنه»

« اتفاقا روحانی به وعدش عمل کرده الان به ۴۵هزار تومن اصلا محتاج نیستیم چون با این گرونی چیزی نمیشه باهاش خرید»

« روحانی تو این هشت سال به کدوم وعده عمل کرده که به این عمل کنه و دلار رو بیاره رو ۱۵تومان»

« حسن روحانی خودش بهتر میدونه که وعده‌ها و حرف‌هاش نادرست و توخالیه و هیچ‌وقت امکان نداره دلار بشه ۱۵ هزار تومن. مشکل اصلی اقتصاد ایران افزایش شدید نقدینگی و چاپ پول بدون‌پشتوانه هست. تا فکری اساسی برای متوقف کردن این قطار سریع‌السیر افزایش نقدینگی که داره با سرعت می‌تازونه و به جلو میره، نشود، انتظار کاهش قیمت دلار یک امر واهی و احمقانه هست. همین امسال هم خواهیم دید که چطور برخلاف وعده‌های مسئولین قیمت دلار روند شتابان صعودی خودش رو ادامه میده»

« کدوم وعده‌ی ایشون عملی شده که اینا بشه ؟! قرار بود چنان رونق اقتصادی راه بندازن که مردم به این ۴۵ هزار تومن محتاج نباشن !!!! چی شد پس ؟! قرار بود صد در صد سهام عدالت آزاد بشه و تو پرتفوی خودمون بیاد و پول فروش سهام عدالت مون ۱۰ روزه تصفیه شه !؟ چی شد پس؟!»

« همتی فقط دلش میخواست مدام سخنرانی کنه وتوییت بزنه. خودش میدونست به دستور روحانی مجبوره برای جبران کسری بودجه دلارو تا سی ودو هزار تومان برسونه»

« اقای همتی من یکی اوایل به صحبت‌هات دل بسته بودم ولی الان می‌بینم شما هم فقط حرف میزنید…دلار پایین که نیومد هیچی هر موقع هم که داشت پایین میامد و شما صحبت کردید یا همون جا ایستاد یا دوباره رفت بالا»

« هم وعده الکی میدن هم همش از خودشون و کارهاشون تعریف می‌کنن در حالی که فقر گریبان مردم رو گرفته»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ازاول هم قرارنبوددلاربیادپایین این هم ترفندی بودبرای نوسان گیری وجمع آوری پول های بدون پشتوانه ای که چاپ کردن ودست مردم دادن!!؟؟

  • محمدرضا

    چون مثل وعده های قبلی دولت پوچ و توخالی بود

  • ناشناس

    علتش وابستگی بودجه کشور و کسر بودجه دولت به قیمت ارز البته میگن اینطور نیست ولی رئیس جمهور گفت که همین مسئله است تا وقتی منافع دولت و کسر بودجه هست قیمت ارز پائین نمیاد !