کد مطلب: ۴۰۰۹۵۶

کاهش ۳۳ درصدی معاملات خرد بورسی / کدام سهام دیروز درخشیدند؟

کاهش 33 درصدی معاملات خرد بورسی / کدام سهام دیروز درخشیدند؟

ارزش معاملات خرد با کاهشی ۳۳ درصدی نسبت به متوسط هفته گذشته مواجه شد، با این حال رشد ایجاد شده به‌صورت یکپارچه اغلب نمادها را در بر گرفت؛ به‌طوری‌که بزرگان اغلب صنایع در فهرست اثرگذارترین نمادها بر شاخص کل قرار گرفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اصلاح نزدیک به ۱۲ هزار واحدی نماگر اصلی بورس تهران طی دو روز انتهایی هفته گذشته، شاخص سهام بار دیگر به مدار رشد بازگشت و روز گذشته توانست بخشی از اصلاح ۴درصدی خود را جبران کند.

این در حالی بود که ارزش معاملات خرد با کاهشی ۳۳ درصدی نسبت به متوسط هفته گذشته مواجه شد. با این حال رشد ایجاد شده به‌صورت یکپارچه اغلب نمادها را در بر گرفت؛ به‌طوری‌که بزرگان اغلب صنایع در فهرست اثرگذارترین نمادها بر شاخص کل قرار گرفتند.

به نظر می‌رسد رشد ۳۵۴۶ واحدی دماسنج اصلی بازار سهام طی روز گذشته، معلول تقویت دوباره معاملات خرد سهامداران حقیقی است؛ به‌طوری که به‌رغم کاهش ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۳۵۷ میلیارد تومان، معامله‌گران حقیقی سهم مالکیت خود از بورس تهران را ۲۱۶ میلیارد تومان افزایش دادند.

در این روز رشد ۲/ ۱ درصدی نماگر اصلی بازار سهام در حالی رقم خورد که شاخص هموزن با اثرگذاری یکسان نمادها توانست رشدی ۸/ ۱ درصدی را رقم بزند.

در گروه فلزات اساسی شاهد دو گانگی رفتار نمادها بودیم؛ به‌طوری که برخی از نمادهای فلزی مانند «فباهنر»، «فروس» و «وتوکا» با افت بیش از ۳ درصدی قیمت سهام روبه‌رو شدند. در طرف مقابل ۸ نماد فلزی در انتهای بازار معامله در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) را تجربه می‌کردند.

به‌طور کل متوسط قیمت‌ها در گروه فلزات اساسی رشد ۹/ ۰ درصدی را تجربه کرد. «فملی» نیز با رشد ۶/ ۲ درصدی قیمت پایانی موجب اثرگذاری مثبت ۲۶۹ واحدی بر دماسنج اصلی بازار شد.

ملی مس ایران روز گذشته خبر از پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۰ درصدی برای این شرکت داد. در صورت تصویب پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت و موافقت سازمان بورس این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به منظور تامین بخشی از منابع مورد نیاز ملی مس ایران، برای تکمیل طرح‌های توسعه دردست اجرا خواهد بود.

گروه کانه‌های فلزی که از ابتدای سال نسبت به دیگر صنایع رشدهای کمتری را تجربه کرده‌اند، روز گذشته با رشد بیش از ۵/ ۲ درصدی متوسط قیمت‌ها توانست بخشی از عقب ماندگی خود را جبران کنند.

به‌صورتی که رشد شاخص این صنعت از ابتدای سال جاری به ۲۹ درصد رسید. به نظر می‌رسد رشد کمتر قیمت این دسته از سهام معلول عواملی مانند افت قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی، افت قیمتی دلار در کشور و تعرفه‌های سنگین برای صادرات مواد معدنی خام بوده است.

دو شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر و چادرملو به‌عنوان دو غول سنگ‌آهنی بورس تهران در روز گذشته به ترتیب رشد قیمت ۴ و ۴/ ۲ درصدی را تجربه کردند. به این ترتیب شاهد حمایت در مجموع ۴۹۳ واحدی «کگل» و «کچاد» از نماگر اصلی بازار سهام بودیم. البته با نزدیک شدن به پایان کار بازار معاملات این دسته از سهام با افزایش فشار فروش و عقب‌نشینی قیمت‌ها مواجه شدند.

گروه ساخت خودرو و قطعات بار دیگر در جایگاه دوم صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. خودرویی‌ها که به واسطه خبرهای افزایش سرمایه این روزها رشدهای بالایی را تجربه کرده‌اند، دیروز نیز توانستند تجربه‌گر افزایش ۲ درصدی متوسط قیمت‌ سهم‌هایشان باشند.

طی معاملات روز گذشته بورس تهران سهام شرکت‌های گروه سایپا رفتاری متضاد با سهام «خودرو» و زیر مجموعه‌هایش داشت. در حالی که با قرار گرفتن در نیمه معاملات، فشار فروش موجب عقب‌نشینی قیمت سهام شرکت‌های تحت مالکیت ایران‌خودرو شد. این مهم در حالی رقم خورد که «خساپا» و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه سایپا در آخرین معاملات شاهد تقویت تقاضا و معامله در سطوح بالاتری نسبت به قیمت پایانی (میانگین وزنی قیمت سهم در طول روز) بودند.

نمادهای دارویی پس از دو روز افت متوسط قیمت‌ها روز گذشته همگام با اغلب شرکت‌های بازار به مدار مثبت معاملات بازگشتند.

شاخص صنعت دارو با توجه به افزایش بیش از ۶/ ۳ درصدی در روز گذشته، به رشد ۱۶۷ درصدی از ابتدای سال رسیده است. اقبال معامله‌گران به این گروه از سهامی معلول افزایش نرخ‌های چندین باره طی این مدت و شایعات حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت دارو است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.