کد مطلب: ۶۹۰۹۲۷

کدام بازارها بیشترین تورم را تجربه کردند؟

کدام بازارها بیشترین تورم را تجربه کردند؟

تورم فصلی تولید کننده بخش خدمات در بهار سال جاری بالغ بر ۱۳ درصد به ثبت رسیده است. این نرخ تورم برای این بخش در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کدام بازارها بیشترین تورم را تجربه کردند؟

به نقل از اقتصادنیوز، بنا به آخرین گزارش منتشر شده مرکز آمار از تورم تولید کننده، تورم فصلی تولید کننده بخش خدمات در بهار امسال ۱۳٫۸ درصد به ثبت رسیده است.

تورم بخش خدمات در فصل بهار

به بیان ساده تر قیمت خدمات در مبدا ارائه آن ها در بهار سال جاری نسبت به زمستان ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳ درصد افزایش داشته است، این در حالی است که همین شاخص در زمستان سال گذشته تنها ۷ درصد برآورد شده است.

بررسی ها نشان می دهد نرخ تورم بهار بالاترین تورم فصلی رقم خورده در بخش خدمات حداقل از شروع دهه ۹۰ تا کنون است.

همچنین تورم نقطه به نقطه تولید در بخش خدمات در بهار نزدیک به ۵۰ درصد بوده که نسبت به فصل گذشته خود حدود ۴ درصد افزایشی بوده است.

تورم سالانه یا دوازده ماهه نیز در فصل گذشته ۴۷٫۳ درصد به ثبت رسیده است. بر این اساس تورم تولید کننده خدمات در بهار امسال رکورد تورمی جدیدی را در ده سال گذشته به ثبت رسانده است. در این گزارش به بررسی تورم تولید کننده در گروه های بخش خدمات پرداخته شده است.

پیشران تورم مصرف کننده

اهمیت تورم تولید کننده(ppi) در اقتصاد کلان از آنجایی است که این شاخص پیشرانی برای تورم مصرف کننده(cpi) محسوب می شود.

به بیان ساده تر افزایش قیمتی که در مبدا تولید و ارائه کالا و خدمات رخ می دهد که تورم تولید کننده گویای آن است، با یک فاصله زمانی به بازار های خرد منتقل شده و مصرف کنندگان آن را حس خواهند کرد.

البته در بخش های مختلف این فاصله زمانی متفاوت است، به عنوان مثال تورمی که در مبدا تولید بخش صنعت رخ می دهد به تبع دیرتر از بخش خدمات به مصرف کننده خرد منتقل می شود.

هرچه شرایط اقتصادی و جامعه بی ثبات تر و تورمی تر باشد، این انتقال سریع تر خواهد بود، انتظارات منفی نیز در تسریع انتقال تورم بسیار حائز اهمیت است.

کدام سر فصل‌ها بیشترین تورم را داشته اند؟

در بین زیر گروه های خدمات ۵ گروه بیشترین وزن یا اهمیت را در تعیین تورم این بخش دارند. مهمترین گروه املاک و مستغلات است که تورم ۵٫۶ درصد را تجربه کرده است. تورم در بخش املاک و حمل و نقل

این نرخ در بین زیر گروه های خدمات جز پایین ترین تورم ها محسوب می شود. گروه بعدی حمل و نقل و انباری، تورم فصلی ۱۸٫۴ درصدی را به ثبت رسانده، در حالی که همین شاخص برای این گروه در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۷ درصد بوده است.

افزایش تورم حمل و نقل می تواند افزایش قیمت بسیاری از کالا ها را در اقتصاد به همراه داشته باشد.

اما تورم تولید کننده خدمات آموزشی در بهار امسال بسیار پایین بوده و نرخ ۱٫۹ درصدی را ثبت کرده است، بررسی ها نشان می دهد عموما تورم این گروه در تابستان جهش خواهد داشت.

تورم تولید کننده خدمات سلامت نیز از ۷٫۶ درصد در زمستان سال گذشته به ۱۴٫۷ درصد در بهار امسال رسیده است.

دیگر گروه با اهمیت این بخش ارتباطات و اطلاعات است، تورم فصلی این گروه ۵٫۵ درصد بوده، تورم این گروه جز معدود زیر گروه های بخش خدمات است که نسبت به زمستان ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.