کد مطلب: ۶۲۲۶۱۱

افزایش بی‌رویه قیمت نان

افزایش بی‌رویه قیمت نان

۸۵۰ تومان، دو هزار تومان و اکنون سه هزار تومان. تعجب نکنید این قیمت نان است که در فاصله کوتاهی از ۸۵۰ تومان به سه هزار تومان افزایش یافته است. گویا از تنور به جای نان، مصوبه افزایش قیمت بیرون می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان درباره افزایش قیمت نان می‌گوید: آخرین افزایش قیمت نان در واحدهای یارانه ای نوع یک و نیمه یارانه ای مربوط به آبان امسال است، بعد از آن هم افزایشی نداشتیم.

وی می افزاید: البته واحدهای آزاد تازه تاسیس هستند که قیمت های آنها نامتعارف‌تر است چون برابر رای دیوان عدالت اداری قرار بر این بود که دولت هیچ گونه تعهد تامین آردی برای اینها نداشته باشد. به اصطلاح ما یک نرخ مصوب داریم و یک نرخ ارشادی. در واحدهای آزادپز هم اکنون از نرخ ارشادی استفاده می شود. بنابراین اگر فاکتور خرید رسمی نداشته باشند و قیمت را رعایت نکنند پرونده تخلف شان به تعزیرات ارسال می شود.

کشتگر تصریح می‌کند: بالاخره بعد از چند جلسه کارگروه گندم و آرد مقرر شد به واحدهای آزادپز، آرد صنف و صنعت بدهند که قیمت متعادل تری نسبت به قیمت تمام شده دارد و همچنین برای این ها قیمت گذاری انجام شود.

وی درباره جزئیات این مصوبه خاطر نشان می کند: اولین سالی است که نرخ نامه مصوب برای این واحدها تنظیم می شود تا نظم و سیاقی وجود داشته باشد. در واقع از یک ماه پیش در کارگروه مصوب کرد واحدهای آزادپز با عنوان صنف و صنعت بیایند. اگر نرخ شان مصوب شود، بعد از این مصوبه از هفته آینده دیگر واحدی به شکل آزادپز وجود نخواهد داشت.

وعده ارزانی

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد درباره قیمت آرد برای واحدهای صنفی بیان می کند: قیمت آرد در بازار آزاد بین ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار تومان است، در حالی که قیمت آن در نیمه یارانه ای ۵۰ هزار تومان است و این اختلاف قیمت در یکی دو ماه اخیر بسیار افزایش یافته است، اما از هفته آینده قیمت هر کیسه آرد برای واحد صنف و صنعت بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان می شود.

به این دلیل که دولت قرار است به این واحدها هم یارانه بدهد. بنابراین ما سه نوع آرد داریم: آرد یارانه ای، نیمه یارانه ای و صنف و صنعت. وی درباره قیمت های نرخ نامه مصوب می گوید: ما آنالیز قیمت را ارائه داده ایم، اما چون مصوب نشده است، نمی توانیم در اختیارتان قرار دهیم اما به طور مثال قیمت هر قرص نان بربری یارانه ای ۸۰۰ یا ۸۵۰ تومان است، قیمت همین نان در واحد نیمه یارانه ای هزار و ۱۵۰ تومان، اما برای واحد صنف و صنعت نهایت قیمت را دو هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده ایم. در حالی که هم اکنون در بازار در واحدهای آزادپز این نوع نان سه تا پنج هزار تومان به فروش می رسد.

تنها ۸ واحد تازه تاسیس پروانه کسب گرفته اند

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد درباره نظارت‌ها می‌گوید: از آبان‌ماه بازرسی در قالب گشت مشترک با دیگر نهادها داشتیم، اما اتحادیه اولین‌بار در تاریخ خود به دستور فرماندار به بحث بازرسی ها ورود کرد. این مسئله را من خودم نقصی برای اتحادیه می دانم. البته ما قبلا در قالب شکایت بازرسی می رفتیم، اما در این بازرسی ها حدود ۱۲۰۰ فقره بازرسی ما منجر به شناسایی ۲۸۰ واحد متخلف شد. همچنین بحث فنی حرفه ای را پیگیری کردیم که هر متقاضی نانوایی، حتما باید مدرک فنی حرفه ای داشته باشد. از ۴۴ واحد نانوایی تازه تاسیس هشت واحد پروانه کسب گرفتند و بقیه در مرحله ثبت نام هستند. بنابراین اگر نتوانند پروانه کسب دریافت کنند، پلمب خواهند شد. ناگفته نماند که ما دیگر پروانه کسب با عنوان یارانه ای و نیمه یارانه ای نمی دهیم و این تعداد پروانه را با عنوان صنف و صنعت صادر می کنیم.

شناسایی ۲ هزار و ۸۵۰ پرونده تخلف نانوایی‌ها در استان

امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان خراسان رضوی درباره نرخ نامه نانوایی های صنف و صنعت می گوید: من برداشتم این است که نانوایی های صنف و صنعت به صورت گسترده نخواهد بود. به این دلیل که در همین شیوه نامه ای که قرار است به کارگروه برود، موضوعاتی از این قبیل را پیش بینی کرده اند که در چه مناطقی ما واقعا احتیاج به افزایش تعداد نانوایی ها داریم. برداشت بعضی ها این بود که آزادپزی یعنی از قیمت و وزن چانه مستثنا خواهند شد، اما از این پس قیمت مصوب و وزن چانه بر اساس آرد صنف و صنعت خواهند داشت.

وی درباره نظارت ها می گوید: معمولا هر دو هفته یک بار کارگروه ها برگزار می شود. بنابراین تا زمان اتخاذ تصمیم از سوی کارگروه گندم و آرد درباره نرخ نان، ما با نانوایی هایی که قیمت خارج از عرف دارند، برخورد می کنیم. همچنین در ۱۰ ماه ابتدایی امسال ما در خصوص نان ۲۴ هزار فقره بازرسی در کل استان انجام دادیم که منجر به تشکیل دو هزار و ۸۵۰ پرونده تخلف به ارزش ۵۰ میلیارد ریال شده است که به تعزیرات ارسال کردیم.

جلسه آینده کارگروه آرد و نان خبرساز خواهد شد

حمید جنتی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی درباره نرخ نامه مصوب می گوید: از اواسط دی ماه دبیری کارگروه آرد و نان استان به عهده جهاد کشاورزی شد که اولین جلسه هم در ۲۱ دی برگزار شد. در آن جا مصوب شد سازمان جهاد کشاورزی استان درخصوص موضوع آرد صنف و صنعت و نانوایی‌های آزادپز شیوه‌نامه‌ای تهیه کند. برای این شیوه نامه پنج جلسه کارشناسی برگزار کردیم و هم اکنون در حال تنظیم آن هستیم. تاکنون مواردی مربوط به اتحادیه و اتاق اصناف، شرایط و ضوابط نظارت بر بازار و پیشنهاد قیمت کمیته کارشناسی را آماده کرده‌ایم. من فکر می‌کنم تا آخر همین هفته اگر به ما اجازه برگزاری کارگروه آرد و نان استان را بدهند، آن چه را که در کمیته کارشناسی مشخص شده است، ارائه می‌کنیم. بنابراین اگر مورد پذیرش کارگروه استان قرار بگیرد، مصوب خواهد شد. در غیر این صورت بحث اصلاحیه مطرح می شود.

وی در پاسخ به این سوال که پس از مصوب شدن این نرخ‌نامه سهمیه آرد برای واحدهای صنف و صنعت چقدر خواهد بود، می‌گوید: چون موضوع مصوب نشده است نمی‌توانم به شما اطلاعاتی بدهم.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.