خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۴۹۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادامه تاخیر در انتشار گزارش عملیات سیاست پولی/ بازنده سرکوب آماری کیست؟

ادامه تاخیر در انتشار گزارش عملیات سیاست پولی/ بازنده سرکوب آماری کیست؟

پس از آنکه بانک مرکزی از دی ماه امسال انتشار گزارش تورم مسکن را متوقف کرد، آمار عملیات اجرایی سیاست پولی نیز از ابتدای سال همواره با تاخیر منتشر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که بانک مرکزی در سال گذشته، روز چهارشنبه هر هفته گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی را در وبسایت رسمی خود منتشر می‌کرد، از آغاز سال جدید انتشار این گزارش همواره با تاخیر همراه بوده است. به طوری که تا امروز (دوشنبه) همچنان گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی هفته گذشته منتشر نشده است!

بانک مرکزی هر هفته با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، خلاصه‌ای از وضعیت بانک‌ها در عملیات بازار باز و همچنین میزان اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها در بازار بین بانکی را برای عموم افشا می‌کند.

بانک مرکزی نیز در این مدت توضیحی نسبت به این موضوع نشان نداده و مشخص نیست که منتشر نشدن این گزارش‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

لزوم شفاف‌سازی توسط بانک مرکزی

تاخیرهای پی در پی در انتشار آمار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی توسط بانک مرکزی، درست در زمانی آغاز شد که اعداد و ارقام این گزارش‌های بیش از همیشه نگران‌کننده شده بود. به طوری که میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی در دو هفته پایانی سال 1401 به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده بود و میزان سفارش‌های ارسال شده بانک‌ها در بازار باز نیز در سطوح بسیار بالایی قرار داشت.

به همین دلیل این شائبه به‌وجود آمد که وخامت اوضاع در این بازارها علت اصلی تاخیر در انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بوده است. البته انتشار سه گزارش در فروردین ماه توسط بانک مرکزی نشان داد که میزان درخواست‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز و تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی به طور قابل توجهی افزایش یافته و این نگرانی‌ها، خیلی هم بی‌جا نبوده است.

در این شرایط، بهتر است که بانک مرکزی درباره تاخیرهای متوالی در انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی توضیح دهد تا در این باره شفاف‌سازی شود.

سرکوب آمارها این‌بار در بازار مسکن

سرکوب آماری در سال جدید به گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی محدود نمی‌شود و بازار مسکن نیز دچار این وضعیت شده است؛ به طوری که انتشار آمار مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران که به صورت ماهانه توسط بانک مرکزی منتشر می‌شد از دی ماه سال گذشته به این سو متوقف شده است.

به نظر می‌رسد که هدف سیاست‌گذاران از این اقدام، کاهش نوسانات بازار مسکن و آرام‌سازی این بازار بوده اما به‌زعم کارشناسان نتیجه‌ای عکس این خواهد داشت و به سود سفته‌‌‌بازان و زیان مصرف‌کننده‌‌‌های این بازار تمام می‌شود.

همچنان در انتظار آمار تورم اسفند ماه

یکی دیگر از جدیدترین نمونه‌های سرکوب آماری، منتشر نشدن آمار تورم اسفند ماه سال گذشته توسط مرکز آمار است. مرکز آمار که مدت‌هاست روز اول هر ماه، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه قبل را منتشر می‌کند، همچنان آمار اسفند ماه را منتشر نکرده و علت این موضوع را نیز تغییر سال پایه این گزارش از سال ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ اعلام کرده است.

این در حالی است که به زعم کارشناسان، مرکز آمار تاکنون زمان کافی برای این به‌روزرسانی را داشته و طولانی شدن این روند می‌تواند شبهاتی را ایجاد کند. چراکه گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که علت منتشر نشدن تورم اسفندماه توسط مرکز آمار، به تاخیر انداختن انتشار اخباری ناخوشایند است.

مقایسه آمار تورم بانک مرکزی و مرکز آمار حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر، اعداد اعلام شده برای تورم از سوی مرکز آمار، همواره بیشتر از بانک مرکزی بوده است و اصلا دور از انتظار نیست که آمار تورم اسفندماه مرکز آمار، حاوی ارقام شوکه‌کننده‌ای باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.