کد مطلب: ۴۵۹۷۹۷

۳ شرط تمدید قرارداد اجاره‌بهای مسکن چیست؟

۳ شرط تمدید قرارداد اجاره‌بهای مسکن چیست؟

توضیحات دیروز وزیر راه و معاون وی، برخی ابهامات مصوبه افزایش اجاره‌بها را شفاف کرد که بر اساس آن، سقف افزایش اجارهبها صرفاً برای قراردادهای تمدید اجاره است. همچنین تمام اجاره‌نامه‌هایی که تاریخ سررسید آنها رسیده با رعایت سه شرط تا سه ماه بعد از کرونا و حداکثر یک سال به طور خودکار تمدید می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با برنامه «پیک نیمروزی» رادیو ایران به تشریح مصوبه اخیر هیئت دولت درخصوص تعیین سقف افزایش اجاره‌بها پرداخت و در بیان بند اول این مصوبه گفت: رقم افزایش قیمت اجاره‌بها برای مستاجرانی که تاکنون برای تمدید قرارداد اجاره با موجر توافق نکرده‌اند و سررسید قرارداد آن‌ها از تاریخ ۹ تیرماه به بعد است، با حداکثر ۲۵ درصد افزایش برای شهر تهران، ۲۰ درصد برای کلان شهرها و ۱۵ درصد برای سایر شهرها اعمال می‌شود. این در حالی است که پیشتر، این ابهام وجود داشت که در صورت تعیین سقف برای قراردادهای جدید، مبنای تعیین نرخ چه خواهد بود؟

از سوی دیگر محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز با حضور در بخش خبری ۲۱ یک شنبه شب سیما توضیح داد: تمام اجاره‌نامه‌هایی که تاریخ سررسید آن‌ها رسیده است، از امروز با صدور مصوبه جدید و میزان افزایش اجاره بهای مصوب، خودکار تمدید می‌شوند.

وی در ادامه بر سه شرط (الزام) تمدید قرارداد تاکید و اظهار کرد: شرط اول این است که مستأجر در دوره اجاره فعلی به تعهدات خود عمل کرده باشد و مستأجری که موجب ضرر و زیان مالک شده باشد، مشمول این تمدید نمی‌شود. (وی البته مشخص نکرد که این شرط چگونه و توسط چه مرجعی باید احراز شود.) دوم این که در صورتی که مالک در دوره اجاره، قصد فروش رسمی ملک را داشته باشد مستأجر باید در مدت دو ماه ملک را تخلیه کند و شرط آخر این که مستأجر سقف اجاره‌ای را که تعیین شده است، قبول نکند که این شروط، مشمول این مصوبه نیست.

محمودزاده با اشاره به الزام انجام تمام معاملات از طریق کد رهگیری اظهار کرد: ما همزمان در سامانه اسکان املاک فعال هستیم و به زودی واحدهای خالی شناسایی می‌شوند و این کد رهگیری برای شناسایی واحدهایی است که مستأجران در آن جا زندگی می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان چهار حالت را برای توافق مستاجران و موجران در نظر گرفت و گفت که مصوبه اخیر، دست مستاجران را برای تمدید قرارداد باز می‌گذارد. جدول زیر این چهار حالت را نشان می‌دهد:

5cd7949e 23f8 45e2 9bf7 0bf44ad911d1

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جالبه ! در جدول صحتی که رسم کردید تمدید و عدم تمدید فقط به نظر مستاجر بستگی دارد و نظر صاحب خانه مهم نیست !!!! نتیجه و نظر مستاجر در تمام حالتها یکسان است !!!!

  • هادی

    یعنی طرح به شدت مسخره ایه‌.
    من بک خونه دارم دادم مستاجر. الان قراره خودم برم سر خونه زندگیم. باز هم مستاجره که باید برای خونه من و در نتیجه زندگیم تصمیم بگیره؟؟
    معضلاتی از این دست خیلی زیاده.
    این طرح دولت مثل انشایی می مونه که پنج دقیقه قبل از خواندن تو کلاس نوشته شده!

  • رمضان

    مردم را دنبال نخد سیاه فرستادن مصداق مصبه های دولت براکه خودشون هم میدونن هیچ کارایی نداره جز فرستادن مردم دنبال نوخود سیا اگر هم نمیدونن بدونن بچه کلا ش اولیها هم این موضوعو میفهمن

  • حسین

    مردمو به جون هم انداخت من میخوام برم سر خونم این چه کاریه اخه والا وضع مستجرم از من بهتره این چه قانونیه اخه کسی نیست درد ما بشنوه

  • حیدر

    جدول بهتر ازاین نمیشه
    جای موجر ومستاجر عوض شده

  • ناشناس

    سلام
    من خودم یه واحد با هزار بدبختی و پیش فروش در طول 7 سال خریداری کردم الان خودم مستاجرم میخوام خدوم ساکن بشم با مستاجر مشگل دارم. آیا مردم را به جون هم انداختن کار درستیه؟ آیا تضییع حقوق موجر درسته؟ شما چرا فکری به حال گرونی مصالح ساختمانی نمی کنید؟ اگر جهت جلوگیری از کرونا هست چطور بانکها پر ارباب رجوعه؟ چطور دفاتر پیشخوان با مصوبه دولت به دلایل گوناگون پر آدم میشه؟ و خیلی جاهایی دیگه، شما فکر کردید هر کی یه جایی اجاره داد حتماً سرمایه هنگفتی داره و باید حقوق شهروندیش را تباه کرد؟ آخه چرا این قانونهای من درآوردی و نپخته؟