کد مطلب: ۳۳۸۱۶۳

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

تداوم روند کاهشی قیمت نفت با بورس چه می‌کند؟

تداوم روند کاهشی قیمت نفت با بورس چه می‌کند؟

در آستانه سال نو میلادی، علی‌رغم تلاش‌های اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی برای مهار ذخایر جهانی، نفت به پایین‌ترین سطح یک سال گذشته خود رسیده است. تداوم روند کاهشی قیمت نفت با بورس چه می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از اواخر آبان ماه تا امروز روند نزولی قیمت جهانی نفت خام باعث کاهش 40 هزار واحدی شاخص کل بورس تا به این لحظه شده است، به‌طوری که شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را مجدد با روند نزولی آغاز کرد و در روز شنبه (اول دی ماه 97) به دلیل کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت خام با ریزش 1532 واحدی در کانال 154 هزار واحدی قرار گرفت.

اما شاخص کل بورس در دومین روز از فصل زمستان یعنی در روز یکشنبه (دوم دی‌ماه ۹۷) به‌دلیل حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه با رشد 2141 واحدی در رقم 156 هزار واحدی جای گرفت.

روز ‌دوشنبه (سوم دی‌‎ماه ۹۷) شاخص با رشد 790 واحدی در رقم 157 هزار واحد جای گرفت. در این روز قیمت هر بشکه نفت خام با رشد دو درصدی به سطح ۵۴٫۵۸ دلار رسید که افزایش ناچیز قیمت‌ جهانی نفت خام، حجم فشار فروش نمادهای پالایشی در بازار را کاهش داد.

اما در روز سه‌شنبه (چهارم دی ماه 97) قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۳٫۳۳ درصد کاهش به ۵۰٫۷۷ دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با ۳٫۰۶ درصد کاهش، با قیمت ۴۲٫۵۳ دلار معامله شد که این موضوع باعث کاهش 533 واحدی شاخص و عبور از کانال 156 هزار واحدی شد. در روز چهارشنبه (پنجم دی ماه 97) هم هر بشکه نفت خام برنت با 0.13 درصد کاهش، با قیمت 50.64 دلار معامله شد.

تداوم این روند کاهشی قیمت جهانی نفت خام با بورس چه می‌کند و در این زمان سهام‌داران چگونه باید رفتار کنند؟

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: تداوم روند کاهشی قیمت جهانی نفت بر روی چند صنعت تاثیرگذار است. اولین صنعت، شرکت‌های پالایشگاهی ‌است که کاهش قیمت جهانی نفت خام به زیر 60 دلار باعث کاهش کرک اسپرد (فاصله بهای یک بشکه محصول تولیدی پالایشگاهی و یک بشکه نفت خام دریافتی توسط پالایشگاه‌های فعال در سراسر جهان) شرکت‌های پالایشگاهی شده و درصد سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی را کاهش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دومین صنعت، شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول هستند که با کاهش قیمت جهانی نفت، قیمت متانول در بازارهای جهانی نیز کاهش پیدا کرده و باعث کاهش سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد.

خادمی افزود: سومین صنعت، شرکت‌های فعال در صنعت لاستیک و پلاستیک هستند که با تداوم کاهش قیمت جهانی نفت خام، هزینه مواد اولیه آنها نیز کاهش یافته و به نفع سهام این صنعت خواهد بود.

همچنین هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بدون شک با تداوم روند کاهشی قیمت جهانی نفت، درآمدهای کشور و ورود نقدینگی به کشور با کاهش روبه‌رو می‌شود که این موضوع ترس بر بازار ایجاد خواهد کرد و بازار نیز با کاهش نقدینگی و افت قیمت‌ها روبه‌رو خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سهام‌داران باید دنبال خرید سهم‌های شرکت‌های مطمئن و قابل سوددهی مناسب و جذاب باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سقوط قیمت نفت ، قیمت متانول هم از ۴٠٠ دلار به ٢۶٠ دلار سقوط کرد و سهام شرکتهای بورسی « متانول محور » ایران در یک مورد تا ۴۵ درصد سقوط کردکسی که وارد بورس ایران میشود اگر قیمت روز متانول را نداند بهتر است از بورس خارج شود