کد مطلب: ۷۲۵۴۳۱

آثار قانون الزام اینماد از دیدگاه فعال بازار رمزارز:

الزام اینماد تنها باعث ناامیدی کارآفرینان می‌شود

الزام اینماد تنها باعث ناامیدی کارآفرینان می‌شود

درحالی که که شاپرک در ابلاغیه‌ای به پرداخت‌یارها، مهلت شش هفته‌ای برای دریافت اینماد به کسب و کارها داده بود، رئیس کمیسیون راهبری کارگروه اقتصاد دیجیتال در نامه‌ای به شاپرک، الزام دریافت اینماد برای شروع کسب‌وکار را تعلیق کرد. نیما نعیمی خواه در گفتگو با تجارت‌نیوز در اینباره صحبت کرده است.

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، نیما نعیمی خواه، عضو انجمن بلاکچین ایران و فعال حوزه رمزارز، در گفتگویی با تجارت‌نیوز، درباره ابلاغیه جدید الزام اینماد و مشکلات اخیر در حوزه صرافی‌های رمزارز ایران صحبت کرد.

اینماد

ابلاغیه اینماد می‌تواند صرافی‌های ایرانی رمزارز را هدف قرار دهد؟

بله قطعا همینطور است. هیچ صرافی‌ ارز دیجیتالی در ایران مجوز دریافت درگاه به صورت مستقیم از بانک را ندارد. صرافی‌ها تاکنون از پرداخت‌یارها کمک گرفته‌اند و می‌گیرند. هیچکدام از صرافی‌های رمزارز‌ در ایران، تاکنون موفق به اخذ اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) نشده‌اند و چنین دستوری اگر تا‌کنون اجرا می‌شد، همه صرافی‌ها دچار مشکل شده بودند.

این مسئله بسیار غم‌انگیز است، چرا که سال‌هاست انجمن‌ها، صنف‌ها و فعالان حوزه نوآوری دیجیتال به دنبال مجوز و چارچوبی قانونی برای دریافت اینماد بودند تا کاربران نیز امنیت بیشتری داشته باشند، اما تاکنون اقدامی از سمت دولت صورت نگرفته است.

اتفاقی که افتاده این است، شاپرک در نامه‌ای به پرداخت‌یارها ابلاغ کرد که کسب‌و‌کارها باید برای اخذ اینماد اقدام کنند، در غیر این صورت، درگاه پرداخت آن‌ها در طی شش هفته غیرفعال خواهد شد. اینماد به خودی خود، مانع ایجاد و توسعه کسب‌و‌کار‌های کوچک می‌شود. از طرفی در نامه جناب رضا باقری اصل، جانشین رئیس کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال، اعلام شده است که تا اتخاذ تصمیم توسط کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، شاپرک نباید کسب‌و‌کار‌ها را الزام به دریافت اینماد کند و این قانون فعلا به حالت تعلیق در آمده است.

تاثیر چنین ابلاغیه‌هایی در کسب و کار‌های نوآورانه چیست؟

با هر‌ خبر، ابلاغیه و قانون جدیدی، فشاری بر شرکت‌های کارآفرینی وارد می‌شود. در طی سال‌های اخیر، به طور متداول بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و ابلاغیه‌های جدیدی به کسب‌و‌کار‌های نوآورانه و حوزه‌ فینتک ابلاغ می‌شود. این اقدامات تنها باعث ناامیدی کارآفرین از فعالیت خود خواهد شد و او را برای تعطیلی و تغییر کسب‌و‌کار مصمم‌تر خواهد کرد.

حجم معاملات صرافی‌های رمزارز چقدر است؟

ارقام و آمار دقیقی از بازار ارز دیجیتال ایران وجود ندارد، اما در بالاترین حد خود، گردش این بازار حدود ۱۰۰ میلیون دلار در روز اندازه‌گیری شده است و در حال حاضر احتمالا ارزش روزانه گردش پول در بازار رمزارز ایران، حدود ۵ درصد این مقدار است. به کمک درگاه‌ها و حساب‌های صرافی‌های رمزارز ایران، می‌توان میزان گردش این بازار را بررسی کرد.

در چهار سال اخیر، به دنبال جدی‌تر شدن مباحث حوزه رمزارز در دنیا، ابزار‌های نظارتی در این حوزه گسترده‌تر شده‌اند. تصمیم‌های اخیر شاپرک، باعث نابودی کسب‌و‌کار‌های کارآفرین می‌شوند. به طوری که پول‌های در گردش این حوزه، به سمت حساب‌های مختلف پراکنده خواهند شد و دیگر نظارت بر آن به راحتی ممکن نخواهد بود.

آیا صرافی‌های داخلی نسبت به صرافی‌های خارجی در زمان محدودیت‌های اینترنت امن‌تر هستند؟

ریسک‌ کاربران قطعا در صرافی‌های داخلی بسیار کمتر از صرافی‌های خارجی است، مگر اینکه سرور‌ها به کلی قطع شوند. به طوری که باعث شود صرافی‌های داخلی نتوانند به بازار جهانی متصل شوند. البته این اتفاق اخیرا رخ نداده است. در وضعیت اینترنت ملی، استفاده از صرافی‌های خارجی ریسک بالایی دارد، چرا که مسائل امنیتی بسیار بیشتر از قبل توسط صرافی‌های خارجی جدی گرفته می‌شوند و اکانت کاربر در صورت هرگونه تشخیص ارتباط با ایران بلوکه خواهد شد.

چنین تصمیماتی مانند بستن درگاه‌ها، کاربران را به سمت استفاده از پلتفرم‌های خارجی سوق می‌دهد که باعث خروج سرمایه و دارایی از ایران خواهد شد. در‌حال حاضر نیز، میلیون‌ها دلار از دارایی‌های کاربران ایرانی در پلتفرم‌ها و صرافی‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها بلوکه هستند. اگر نهاد‌های نظارتی، دست از قانون‌گذاری روزانه بردارند، کسب‌و‌کار‌های کارآفرینانه موفق‌تر خواهند بود و کسب‌و‌کار‌ها در درون خود با یکدیگر همکاری سازنده خواهند داشت، که در نهایت باعث رونق اقتصادی خواهد شد.

سخن‌ نهایی

ذات نوآوری و دانش‌ بنیان، در چارچوب‌های قبلی و سنتی نمی‌گنجد. نوع رویکرد دولت با چنین کسب‌و‌کارهایی، نمی‌تواند باعث پیشتازی صنایع جدید در کشور شود. به عنوان مثال در ایران، رویکرد‌های تحریم کننده در رابطه با صنایع نوآور اتخاذ می‌شود. شرکت‌های نوآورانه می‌توانند بدون دخالت دولت، امنیت این فضا را ایجاد کرده و از پولشویی در این حوزه جلوگیری کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.