کد مطلب: ۷۴۷۱۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقدامات اقلیمی موفق سال ۲۰۲۲/ از استرالیا تا آمریکا؛ جهان سبزتر می‌شود؟

اقدامات اقلیمی موفق سال 2022/ از استرالیا تا آمریکا؛ جهان سبزتر می‌شود؟

یورونیوز در گزارشی از اقدامات اقلیمی سال 2022، به سراغ 6 اقدام اقلیمی موفق سال رفته است؛ از رای دادگاهی در استرالیا تا پذیرش خسارت آلودگی هوا توسط آمریکا.

به گزارش تجارت‌نیوز ،همانطور که به سال 2022 نگاه می‌کنیم، وقتی صحبت از اقدامات اقلیمی به میان می‌آید، همه چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد بد نیست و می‌توان به اقدامات اقلیمی سال 2022 امیدوار بود. یورونیوز در گزارشی با مرور سال 2022 و بررسی مهمترین اقدامات اقلیمی جهان، از پیشتازی رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش 50درصدی استفاده از انرژی خورشیدی در اروپا و تلاش برای توسعه حمل‌ونقل پایدار خبر داده است. در این گزارش 6 اقدام اقلیمی مهم سال 2022 را بررسی خواهیم کرد، اقداماتی که جهان برای اجرای آن در مسیر اقتصاد سبز و عبور از بحران‌های زیست محیطی گام برداشته است.

اقدامات اقلیمی 2022

گسترش مناطق امن ULEZ در لندن

در سال 2022، پروژه‌ای در لندن به تصویب رسید که همزمان با شروع سال نوی میلادی عملیات آن آغاز شده است. لندن قصد دارد مناطقی را در سطح شهر با عنوان مناطق بسیار کم‌انتشار از نظر آلایندگی معرفی کند. طراحی و ایجاد این مناطق که با نام ULEZ شناخته می‌شوند، مهمترین اقدام شهرداری لندن برای دور نگه داشتن 5 میلیون شهروند لندنی از آلودگی هواست. شهرداری لندن قول داده است که این اقدام اقلیمی را با ایجاد امکاناتی چون خدمات شارژ خودروهای برقی ارتقا دهد.

افزایش دو برابری استفاده از تجدیدپذیرها

در اوایل دسامبر 2022 آژانس بین‌المللی انرژی اتحادیه اروپا (IEA) اعلام کرد، رشد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جهانی قرار است در پنج سال آینده دو برابر شود. به عبارت دیگر، این اتحادیه تصمیم گرفت در پنج سال پیش رو، به اندازه 20 سال گذشته از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند. تحلیلگران اما دلیل اصلی این خیزِ اروپا را، جنگ اوکراین اعلام کرده‌اند. با این حال، گسترش سریع انرژی‌های تجدیدپذیر، ​​برای جهانی عادلانه‌تر ضروری است. 568 میلیون نفر که حدود 75درصد آنها در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند، هنوز به برق دسترسی ندارند و أنچه می‌تواند توسعه پایدار را به ارمغان بیاورد، عدالت در توزیع انرژی است.

ماجرای جزیره تنگه تورس

در سال 2022 دادگاهی در استرالیا حکمی را به نفع خسارت‌دیدگان از تغییرات اقلیمی اعلام کرد که آن را می‌توان شروع تازه‌ای بر احکام محیط زیستی و در راستای فعالیت‌های اقلیمی امیدوارکننده دانست. این حکم اعلام کرد که عدم اقدامات اقلیمی درست از سوی دولت استرالیا باعث بروز خسارت فراوان بر مردم جزیره تنگه تورس شده است. این اقدام اقلیمی، اولین اقدام حقوقی در نوع خود بود که از دولت استرالیا خواست تا خسارت متحمل شده به مدعیان را جبران کند و موجودیت امن جوامع آنها را تضمین بخشد. ماجرای جزیره تنگه تورس، شاهد دیگری است که نشان می‌دهد دولت‌ها زمانی که نتوانند از مردم در برابر تأثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی و تغییرات اقلیمی فاجعه‌بار محافظت کنند، باید به دادگاه‌های عالی‌رتبه پاسخگو باشند.

افزایش حمایت مالی از فعالان اقدامات اقلیمی

تحلیلگران مدعی‌اند که در سال 2022 شاهد افزایش حمایت مالی از فعالان اقلیمی در سراسر جهان بوده‌ایم. به عنوان مثال جسیکا کلچکا که خود یک کارشناس حوزه تغییرات آب‌وهوایی و یک فعال محیط زیستی است می‌گوید: «آنچه من را به اقدامات اقلیمی در سال 2022 امیدوار کرد، ابتکار جدیدی موسوم به HERO(هیرو) است که هدف آن، تامین درآمد اولیه برای 10هزار فعال آب‌وهوایی در پنج سال آینده است. هیرو یک پلتفرم مبتنی بر اشتراک است که مردم می توانند از گروه‌های فعال در سراسر جهان حمایت کنند.»

از سوی دیگر یک تحقیق با موضوع «نوآوری اجتماعی» در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که تامین مالی جنبش‌های آب و هوایی می‌تواند 100 برابر مقرون به‌صرفه‌تر از عوارض جبران کربن باشد. ایجاد ثبات مالی برای فعالان اقدامات اقلیمی یک راه حل اقلیمی هیجان انگیز است که در حال افزایش است.

رونق کربن‌زدایی

الیزابت کرمونا، تحلیلگر داده‌های انرژی و آب‌وهوا در Ember است؛ یک اتاق فکر در حوزه اقدامات اقلیمی که هدف آن تغییر مسیر جهان از استفاده زغال سنگ به سمت برق پاک است. او می‌گوید که سال 2022 امید تازه‌ای برای کربن‌زدایی به ارمغان آورد: «سال2022 یک نقطه عطف کلیدی در نگاه دولت‌ها به کربن‌زدایی نه تنها به عنوان یک هدف آب و هوایی، بلکه به عنوان یک اولویت اقتصادی و امنیتی بود. تحقیقات نشان می‌دهد که این اقدام اقلیمی تقریباً به افزایش ۱۰درصدی انرژی تجدیدپذیر اضافی تا سال ۲۰۳۰ منجر خواهد شد. به گفته او، جهان در این سال شاهد بوده که چطور دولتمردان کشورهای گروه هفت متعهد به دستیابی به یک سیستم قدرت پاک تا سال 2035 شدند. این اقدام به عنوان یک نقطه عطف حیاتی برای قرار دادن جهان در مسیر 1.5 درجه سانتیگراد است.

آمریکا خسارت آلایندگی‌های خود را پرداخت می‌کند

بن گلوف، یکی از مبارزان ارشد آب‌وهوا در مرکز تنوع زیستی می‌گوید: «رهبران در نهایت با ایجاد یک صندوق خسارت و زیان در سازمان ملل برای کشورهای آلوده‌کننده جهان موافقت کردند تا سهم منصفانه خود را برای آسیب‌های آب‌وهوایی جهان سوم بپردازند.»

پس از فشارهای بی‌امان، جوامع و فعالان دو پیشرفت را در جهت پاسخگویی آمریکا در قبال چندین دهه آسیب‌های اقلیمی به دست آوردند. اول، رهبران آمریکا با ایجاد یک صندوق خسارت در سازمان ملل برای کشورهای آلوده‌کننده تاریخی موافقت کردند تا سهم منصفانه خود را برای آسیب‌های آب‌وهوایی جهان سوم بپردازند. دوم، با توجه به این‌که سوخت‌های فسیلی عامل اصلی وضعیت اضطراری آب و هوایی هستند، مقامات آمریکا برای اولین بار به گروه روبه‌رشد ده‌ها کشور پیوستند که خواستار تعهدات صریح در اجلاس COP27 برای حذف تدریجی نفت، گاز و زغال سنگ بودند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.