کد مطلب: ۷۳۳۵۴۶

اروپا با سوخت گران چه خواهد کرد؟

اروپا با سوخت گران چه خواهد کرد؟

بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، افزایش قیمت‌ سوخت، روند بهره‌وری انرژی را در قاره سبز افزایش داده است.

امین سامنی/ به گزارش تجارت نیوز ، سرمایه گذاری در بخش‌های تولید و تبدیل انرژی، مانند پمپ‌های حرارتی و عایق‌بندی ساختمان‌ها، در سال جاری 16 درصد افزایش یافته و در مجموع به 560 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال گذشته 532 میلیارد دلار بوده است.
این بدان معناست که در سال جاری نسبت به سال 2021، انرژی 2 درصد کارآمدتر مصرف شده است و به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت که بهره‌وری مصرف انرژی در دنیا تقریباً دو برابر میزان خود در پنج سال گذشته شده است.
فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در این زمینه می‌گوید: «شوک‌های نفتی دهه 1970 منجر به توجه گسترده دولت‌ها به موضوع بهره‌وری انرژی شد و در همین راستا، ضریب بهره‌وری انرژی در حمل و نقل شهری، امکان و ساختمان‌ها افزایش داشته است.»
گزارش آژانس تاکید می‌کند که در وضعیت بحرانی کنونی جهان در حوزه انرژی، بهره‌وری از انرژی در اولویت قرار گرفته است.

آیا بهره‌وری انرژی، به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند؟

در حالی که افزایش بهره‌وری انرژی خبر خوبی به نظر می‌رسد، آژانس بین المللی انرژی می گوید که هنوز برای دستیابی به اهداف آب و هوایی کافی نیست: «پیشرفت‌ها باید به طور متوسط حدود 4درصد در سال و یا به عبارتی 2برابر افزایش یابد تا با نقشه راه سازمان مستقر در پاریس برای رسیدن به انتشار خالص صفر تا سال 2050 هماهنگ شود.
دولت ها می گویند برای انجام این کار باید بر افزایش بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها و حمل‌ونقل عمومی کالا، بار و مسافر تمرکز کنند.در حال حاضر نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از پیشرفت وجود دارد، از جمله تلاش اتحادیه اروپا برای گرم کردن کارآمدتر خانه‌ها و مشاغل.
در سال جاری حدود 3 میلیون پمپ حرارتی در اروپا فروخته شده است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، این آمار دو برابر تعداد پمپ‌های حرارتی فروخته شده در سال 2019 است.
یک سوم تقاضای گاز جهان مربوط به سیستم‌های گرمایشی اتحادیه اروپا است و پمپ‌های حرارتی می توانند تقاضا را تا 7میلیارد متر مکعب کاهش دهند. تقریباً به همان میزان گازی که خط لوله ترانس-آدریاتیک در سال 2021 عرضه کرد!
پمپ‌های حرارتی اثرگذاری خود را در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده از گاز طبیعی نشان داده‌اند. اگر دولت‌ها موفق به تحقق اهداف خود شوند، فروش سالانه پمپ‌های حرارتی در اتحادیه اروپا تا سال 2030 به 7 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.
به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای اتحادیه اروپا اطمینان دارند که شهروندان این زمستان و زمستان آینده می‌توانند خانه‌های خود را گرم کنند. همچنین دولت‌ها از خانواده‌ها و مشاغل آسیب‌پذیر در برابر قیمت‌های بالای سوخت حمایت خواهند کرد.
اقدامات بهره وری انرژی که توسط اعضای آژانس بین المللی انرژی در 20 سال گذشته اجرا شده است، حدود 680 میلیارد دلار (646 میلیارد یورو) برای خانوارها و مشاغل صرفه جویی کرده است. این ارقام حدود 15 درصد از کل صورتحساب انرژی جهان برای سال 2022 است.

2.5 میلیارد نفر در جهان از خدمات انرژی محرومند

باوجود تاکید آژانس بین‌المللی انرژی بر بهره‌وری پمپ‌های حرارتی، نگرانی‌هایی درباره انرژی در زمستان امسال وجود دارد. مصرف‌کنندگان در مواجهه با افزایش قیمت‌ها مصرف انرژی خود را کاهش خواهند داد تا هزینه‌ها را کاهش دهند.
در این گزارش آمده است که تعداد افرادی که به گرمایش، سرمایش، پخت و پز و سایر خدمات انرژی دسترسی ندارند، به حدود 2.5 میلیارد نفر در سراسر جهان رسیده است. بیش از 160میلیون خانوار نیز از سال 2019 در فقر انرژی قرار گرفته اند.
به دنبال کاهش عرضه سوخت از سوی روسیه، اروپا مصرف‌کنندگان را در معرض قبوض بالاتر و خطر کمبود انرژی در زمستان امسال قرار می‌دهد.
تورم قیمت انرژی تا اکتبر امسال به 39 درصد افزایش پیدا کرده و تصور می‌شود حدود یک چهارم خانوارها در فقر انرژی زندگی ‌کنند. این احتمالل نیز وجود دارد که این گروه به دنبال سوخت‌های ارزان‌تر اما آلاینده‌تر همچون ذغال سنگ و چوب بازگردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.