کد مطلب: ۷۵۲۰۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ذخیره انرژی خورشیدی با پنل‌های شناور روی آب

ذخیره انرژی خورشیدی با پنل‌های شناور روی آب

انرژی خورشیدی یکی از گزینه‌های اصلی برای گذار به انرژی پاک و کمک به بحران اقلیمی کره زمین محسوب می‌شود. ذخیره این انرژی در سطح آب یکی از روش‌های بهینه برای استفاده حداکثری از انرژی‌های پاک است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تغییرات آب‌وهوایی و بحران انرژی از زمان آغاز اجلاس مجمع جهانی اقتصاد 2023 در داووس یکی از موضوعات اصلی بحث‌ها بوده‌اند. محوریت عمده این بحث‌ها، تاثیر تکنولوژی‌های جدید در برگرداندن ورق برای سیاره زمین و معکوس کردن روند خطراتی بود که آن را تهدید می‌کنند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تکنولوژی که در زمینه انرژی تجدیدپذیر کار می‌کنند در اجلاس داووس و در مصاحبه با یورونیوز از تکنولوژی‌هایی صحبت می‌کند که برای مبارزه با بحران آب‌وهوایی به آنها نیاز است.

میگول استیلول مدیر عامل شرکت EDP که بیش از دو دهه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت و تجربه دارد می‌گوید: شرکت ما به سرمایه‌گذاری در این بخش ادامه می‌دهد تا مطمئن شود که می‌تواند هزینه‌های کمتر، امنیت انرژی و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به ارمغان می‌آورد.

انرژی‌های تجدیدپذیر بخش مهمی از بحران آب‌وهوا و نحوه برخورد انسان‌ها با آن است. شرکت EDP در 20 سال گذشته یکی از بازیگران پیشرو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و در بخش‌های بادی ساحلی و فراساحلی و همچنین خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده است.

پنل‌های شناور ذخیره انرژی خورشیدی چگونه عمل می‌کنند؟

از نظر فراساحلی، این شرکت در اروپا، اسکاتلند، فرانسه و لهستان، و هم اکنون در ایالات متحده در ساحل شرقی، کالیفرنیا، پرتفوی بزرگی دارد. وجود اینکه تکنولوژی‌های مختلف در خارج از کشور در حال رسیدن به تکامل و بلوغ هستند اما در صنعت فراساحل، تکنولوژی دریایی شناور هنوز ظرفیت زیادی برای رشد و گسترش دارد. EDP که در بخش انرژی خورشیدی تکنولوژی‌های دریایی شناور در خط مقدم بوده است،

نه تنها بر روی پنل‌های خورشیدی استاندارد، بلکه بر مواردی مانند پنل خورشیدی شناور، به عنوان مثال، روی سدها یا در دریا تمرکز دارد. یکی از پروژه‌های این شرکت در سنگاپور است که در آن سعی بر کنار هم قرار دادن تکنولوژی‌های مختلف مانند استفاده ترکیبی از باتری‌های بادی و خورشیدی برای استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی دارد.

پنل‌های خورشیدی به سازه‌های شناور چسبانده می‌شوند که آنها را روی سطح آب شناور نگه می‌دارند. این پنل‌های خورشیدی شناور بیشتر در دریاچه‌ها و سدها یافت می‌شوند، زیرا معمولاً آرام‌تر از اقیانوس‌ها هستند.

ذخیره انرژی خورشیدی شناور یک روش سازگار با محیط زیست برای تولید برق است. این فناوری انرژی های دریایی و انرژی های تجدیدپذیر را ترکیب می کند. برق از این جسم شناور از طریق کابل های زیر آب به یک برج انتقال ارسال می شود.

این شرکت همچنین در کشور پرتغال که در چند سال اخیر با خشکسالی و کمبود بارندگی مواجه بود با قرار دادن پنل‌های خورشیدی شناور بر روی سدها بهره‌برداری از آنها را برای تولید برق افزایش داده است.

سد آلکوا در این کشور بزرگترین سد مصنوعی در اروپا است که پنل‌های خورشیدی شناور در آن نصب شده‌اند. همچنین قرار است این پنل‌ها با باد ترکیب شوند در مجموع به نیروگاه آبی متصل شوند. بنابراین سه تکنولوژی مختلف در یک نقطه اتصال مشترک تزریق می‌شوند.

با توجه به اینکه بحران آب‌وهوا و انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار WEF قرار دارند، پیام EDP به داووس این است که انتقال انرژی یک امر ضروری است. این کار به دلایلی مانند تغییرات آب‌وهوا، استقلال انرژی و کاهش هزینه‌ها، این پیام کلیدی است.

سرمایه و تکنولوژی لازم برای ارتقا این بخش وجود دارد و این به داشتن سازوکارهای نظارتی پایدار و داشتن سیگنال‌های قیمتی مناسب و اطمینان از استفاده از همه ظرفیت‌های تجاری با کنار هم قرار دادن سیاست‌گذاران عمومی و ابتکارات خصوصی برای اطمینان از موفقیت آن بستگی دارد.

یکی از انتقادات داووس این است که گوش شنوا و همکاری از سمت مردم در این زمینه وجود ندارد. به نظر می‌رسد گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر آن گونه که باید سریع نبوده اما باید فعالان این حوزه پیام خود را به گوش دنیا برسانند و تمام تلاش خود را برای ارائه انرژی پاک‌تر را با قیمت‌های مقرون به صرفه برای همه مصرف‌کنندگان به کار گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.