کد مطلب: ۷۴۷۹۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

خبر خوش بودجه ۱۴۰۲ برای انرژی‌های تجدیدپذیر

خبر خوش بودجه 1402 برای انرژی‌های تجدیدپذیر

در راستای حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، معادل ۶۵ درصد از عوارض قانون حمایت از صنعت برق کشور را برای تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری‌های این حوزه اختصاص داده است.

نگاهی به آخرین آمار و ارقام لایحه بودجه 1402 حکایت از افزایش 186درصدی بودجه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور دارد؛ اقدامی که می‌توان آن را راهکارِ سبزِ دولت در مقابله با بحرانِ انرژی‌ در جهان پس از جنگ اوکراین دانست.

دولت در لایحه بودجه 1402 و در راستای حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، معادل ۶۵درصد از عوارض قانون حمایت از صنعت برق کشور را جهت تولید برق به شیوه‌های تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری‌های این حوزه اختصاص داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بودجه مصوب سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در سال 1401 برابر 229 میلیارد تومان بوده و در بودجه 1402 این رقم به 656 میلیارد تومان افزایش یافته است.

حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر

اگرچه که افزایش 186درصدی بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر را می‌توان نشانی از تلاش دولت در زمینه ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای انرژی در کشور دانست، مقایسه این رقم با بودجه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا حکایت از آن دارد که ایران تا رسیدن به حداکثر استفاده از انرژی‌های خدادادی همچون آب، باد، تابش آفتاب و … فاصله بسیار دارد.

بودجه صنعت برق بیشتر است یا بودجه تولید برق رایگان؟

نگاهی به جزئیاتِ لایحه بودجه 1402 نشان می‌دهد که براساس بند «ج» تبصره ۶، عوارض موضوع ماده پنج قانون حمایت از صنعت برق کشور به میزان ۱۰درصد مبلغ برق مصرفی در سقف ۶۶ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود. مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌های کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف هستند.

از منابع حاصل ۳۵ درصد به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور برای حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و ۶۵ درصد مابقی برای تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر با اولویت روستایی، عشایری، خانوارهای کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و تکمیل و بهره‌برداری نیروگاه بادی میل نادر استان سیستان و بلوچستان به حساب سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شوند تا پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور به صورت کامل ثبت شود.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که نسبت یک به سه در برنامه‌ریزی بودجه 1402 دولت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق مصرفی وجود دارد.

چرا بودجه 1402 انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یافت؟

افزایش قطعی‌های برق در سال‌های گذشته، گرانی سوخت‌های فسیلی، به صرفه نبودن نیروگاه‌های حرارتی به عنوان اصلیترین منبع تولید برق در کشور و … اصلی‌ترین انگیزه‌های دولت برای حضور بیشتر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است اما نباید این حضور را محدود به متن لایحه دانست.

دولت به عنوان نهاد حاکمیتی در حوزه انرژی، می‌تواند پیش قدم در راه‌اندازی نیروگاه‌های بزرگ تولید برق و انرژی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. همه‌ساله به دلیل تقاضای بازار جهانی، انواع تکنولوژی‌های تازه در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر رونمایی می‌شود که می‌تواند نه فقط میزان تولید انرژی از این طریق در کشور را افزایش دهد و به خودکفایی برسیم، بلکه می‌تواند ایران را به یکی از سبزترین کشورهای خاورمیانه بدل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.